Det sluttar mot garaget så jag tänkte gräva ner dräneringsränna, ca 3 m (3 st 1-metersbitar) för att leda bort regn. Biltema m fl har såna som verkar lagom tåliga och vettiga i pris. Jag läste nånstans att man kan/ska betonggjuta runt och under rännan, men behövs det verkligen?
Min plan var att bara gräva ur, platta till och lägga ner. Möjligen kan jag tänka mig att lägga stenplattor under rännan för att enklare få liten lutning mot utloppet.
Nån som har erfarenhet om montering, helst utan gjutning?
 
Hej!
Förra våren la jag marksten på min uppfart och lade 2 st. 1 m rännor. Först lade jag bara lite grus runt rännorna, men det visade sig inte hålla särskilt bra vilket ledde till att jag gjöt cement runt och under rännorna. Det håller bra nu, jag är nöjd:)
 
Ok tack för tips! Jag tänkte dock att det skulle gå utan gjutning bara för att snabba på jobbet. Börjar snart bli lite kallt för cementgjutning?
Men att lägga stenplattor under rännan borde väl funka tycker jag?
 
De bör absolut gjutas fast för att fungera över tid.

Biltemas mfl billiga rännor är av plast och jag menar att de MÅSTE gjutas fast för att hålla.

Gräv ca 10cm djupare än vad rännan är och blanda ganska fast bruk som du trycker fast rännan i. Därefter lägger du bruk på våda sidor upp till någon cm under underkant beläggning.

Lägg ner detta jobbet så kommer det att fungera länge.

Lycka till!
 
Ok, Jag la några korta bitar tryckimpat och hårt packad sand mellan (se bilder). Får väl se om det håller...
Jag kommer inte köra bil på dessa den närmsta tiden eftersom garaget är upptaget av moped :)
Anlagd grund med tryckimpregnerade träbitar och packad sand för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av korta bitar tryckimprägnat trä och packad sand längs med en dräneringsränna vid en husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Så här tre år senare, hur har det funkat?
 
  • Gilla
Incus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.