Är nyblivna husägare och börjar med att renovera dotterns rum. Tänkte höra om lite råd, jag har ju en ram i form av reglar. Ska jag sätta upp nya reglarna i ramen underifrån då ? Och hur vet man vilket avstånd man ska ha ?

Och är det något att tänka på när man gör detta ?

Som sagt är detta första gången så är lite osäker.
 
  • Orenoverat rum med synliga takreglar och delvis bar takyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har det varit vävtak förut , ser inte ut som ha varit ett barracuda , vilket sorts tak ska du ha
 
Det var någon gammal slags plastaktig tak. Har inte bestämt något innertak än och är inte så insatt i allt det där

Rekommendera gärna något enkelt tak haha
 
L
Då var det ett Barracudatak , grattis till att ta bort det en oerhörd brandkänslig sak , rinner med brand i . Ta bort listerna runt , dom kan du inte använda , sen måste du välja takmateriel
Lite olika underlag för dom
Gips skruvas upp , spacklas i skarvarna , är man inte proffs , lite problem med spackling
Skivor , 1200X600 ,eller 600X600 olika fabrikat , en del färdigmålade andra grundade
Takpanel : mörknar med åren , låta det bli så , lasera med vitt piggment i
 
Yes allt är borta förutom reglarna. Hur gör man med reglingen sen ? För tänker att man inte kan dra några rätt över med spikar i ändarna för då sviktar det väl ?

Har köpt typ hunnonit nu i alla fall.
 
L
Då vet jag har huntonit själv , ta bort allt som sitter i taket , sätt glespanel 28X70 i taket och några stycken extra runt el-uttaget i taket ( för att få dit en krok till lampan ) såg inte så noga , men hur är ledningen till uttaget , är det tyg eller plast , tyg ska bytas direkt ,
Efter det ska tänka hur vill jag ha taket med skarvarna på längden ( då ser det långrandigt ut )
på tvären brukar vara bäst , mät in taket uppge dessa , ta ett foto så hela ena kortsidan kommer med så kan jag visa lite hur man tänker
 
Köpte 45 x 70 regel att sätta lär väl fungera lika bra ? Ska jag utgå från de reglarna som sitter runt om redan ? Och hur ska jag sätta upp reglarna, tänkte först att sätta rätt över bara men känns som det blir lite svajigt då så ska man sätta reglar mellan själva ramen så att säga och sen rätt över ?

Det är plast som kablarna kommer ut ifrån. Taket är 3,69 x 3,12 Ska ta lite bättre foton på taket sen så får du se.

Men är mest osäker på hur jag ska regla upp nu. I mitt huvud känns det mer avancerat än vad det förmodligen är också när det är första gången :)
 
L
Om du ska ha taket på tvären så börja med att kolla hur brett det är skivorna är 120 är rummet
bredare än 240 kommer du få mycket spill då en halv skiva inte räcker , och hur långt de är
är från mitten och se så att om du skulle börja i ena änden får en snutt 2 cm ,
Kom bara ihåg att huntoniten inte är 1200X600 den är visst 5 mm kortare , ( jag fick skruva om mina reglar ) så med regeln på centrum mittemellan skivorna stämmer inte med 600 ,
det är bara på längden du behöver reglar och uti kanterna mellan dom
Du kan se ca hur det ska va
 
  • Schematisk ritning för placering av byggskivor med måttangivelser i ett rum för att minimera spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipsen och att du tog dig tid. Du ser slutresultatet här i bilden typ.

Efter det här har jag bestämt mig för att sätta med osb skivor före och köpa mig en spikpistol haha. Nästa tak blir i vardagsrummet
 
Redigerat:
L
För att få en helhet mönstermässigt brukar man dela plattorna så skarvarna blir på mitten av nästa rad , se mitt tidigare inlägg , annars är det lite udda det du gjort
 
Inte behöver du väl osb i taket i alla fall ?

Dock håller jag med dig på spikpistolen samt en automatisk gipsdragare ;-)
 
Jopp det får vara lite udda då.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Fanns det inte en bruksanvisning med taket ?
 
Ser ju helknasigt ut, läge att göra om?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja precis verkligen läge att göra om. Får väl se helknasigt ut då helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.