Har fått huset putsat för ca 3 veckor sedan. Hela fasaden ser ut att torka fint förutom ena långsidan. Väggen är väldigt flammig av vad jag förutsätter är fukt.

Huset som är byggt på 20-talet (putsat tegel) bekläddes på 50-60 tal med nåt slags gult fasadtegel över putsen. Detta tegel har plockats ner, och som sagt har huset då nyligen putsats om. Men ena sidan är full av fuktfläckar och eftersom det regnar ganska frekvent verkar den sidan inte vilja torka.

Hur går jag tillväga för att torka ur väggen ordentligt? Graderna börjar sjunka och jag är orolig för sprickor i putsen om det fryser till i vinter.

Funkar det att köpa ett par tre stycken byggfläktar på Bauhaus eller Byggmax och rikta mot ytterväggen inifrån? Detta i kombination med en avfuktare? Under hur lång tid?

Är det någon vänlig själ som har erfarenhet eller tips så mottages dessa väldigt tacksamt!

Vänligen,

K-S-L
 
En lite följdfråga. Vad är det omputsat med?
 
Tänkte inte på det, putsen heter KCB från Bösarps bruk! Gissar på att den är kalk/cementbaserad.
 
M MagHam skrev:
En lite följdfråga. Vad är det omputsat med?
Tänkte inte på det, putsen heter KCB från Bösarps bruk! Gissar på att den är kalk/cementbaserad.
 
Någon annan som har förslag på hur man torkar ur en putsad tegelvägg bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.