Upptäckte häromdagen ett litet rosthål på ett gammalt varmvattenrör i källaren, tack och lov så litet att det endast droppat några få droppar ner på hyllan under. Det var helt och hållet en slump att jag upptäckte det, och det fick mig att fundera på vad som hade hänt om jag inte upptäckt det, och det hade börjat läcka betydligt mera. Det är ju inte varje dag man är nere i källaren precis.

En tanke som slog mig var ifall det finns någon slags flödessensor som kan monteras på matarröret som går ut från hydroforen till samtliga vattenförbrukare? Jag tänker mig då att man monterar den på ledningen, samt drar en kabel till en indikatorlampa som kan monteras på något smidigt ställe upp i huset t.ex. vid badrummet där man passerar varje kväll/morgon. Då är det ju enkelt att se ifall lampan lyser. Och om ingen spolar något vatten och tvättmaskinen inte är igång, då vet man att något är fel! Det ger såklart inget 100% skydd mot läckage, men man har iallafall större möjlighet att upptäcka det inom 12 timmar istället för att komma ner i källaren och upptäcka ett läckage som funnits där i en vecka...
 
Krilleman
Många vattefelsbrytare har den funktionen du efterfrågar!
 
Vattenfelsbrytare är naturligtvis väldigt bra, men tycker du det är roligt att knåpa ihop en egen lösning så kan du titta på mitt förslag till julpyssel från 2014 (tänk vad tiden går) Avläsning av vattenmätare med webbkamera, https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-egna-sensorer-hemautomation.218947/page-62#post-2140951 och

Jag har avläsningen kopplad till mitt hemautomationssystem som beroende på hemma, borta eller nattläge övervakar läckage med lite olika algoritmer. Vid misstänkt läckage skickas pushnotiser. Detta har räddat mig ett par gånger.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.