Jag anlitade en firma för att beskära mina träd (bigarrå, päron, plommon).

Slutresultatet är föga imponerande. Alla 4 träden har skjutit i höjden en hel del det senaste, och jag ville få ner dem och glesa ut dem så att frukten skulle vara lättare att komma åt.

Ena bigarråträdet är såpass hårt beskuret nedertill (3 stora grenar borttagna) så att nedersta grenen är ca 2m upp. Toppen är näst intill orörd.
Träd med ojämn beskärning och tjock stam, gles nedre del, framför röd staketbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plommonträdet är bara beskuret nederst, och man har helt lämnat toppskotten.
Träd med ojämnt beskurna grenar framför röd staket, nedklippta grenar ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har haft dit en annan trädgårsmästare som tycker jobbet är uruselt gjort, vad säger ni andra?
Vad har jag för möjligheter gentemot företaget som klippt? De säger att de inget kan göra, jag har erbjudit att betala en viss summa (60% av tidsåtgången) vlket jag tycker är rimligt. Trädgårsmästaren som var där anser att jag inget borde betala alls, utan snarare få ersättning för trädet de "förstört".
 
När vi har haft hjälp att beskära fruktträd så frågar den personen alltid väldigt ingående för varje träd vad vi vill uppnå - mycket fukt, lite frukt, insynsskydd med mera. Fick ni inte den frågan?
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi har haft hjälp att beskära fruktträd så frågar den personen alltid väldigt ingående för varje träd vad vi vill uppnå - mycket fukt, lite frukt, insynsskydd med mera. Fick ni inte den frågan?
Nej, inget alls frågades.
 
T Tohatsu skrev:
Nej, inget alls frågades.
Men du hade meddelat att "Alla 4 träden har skjutit i höjden en hel del det senaste, och jag ville få ner dem och glesa ut dem så att frukten skulle vara lättare att komma åt."?
I så fall hade jag inte betalat något.
 
Jag hade inte heller betalat något, det kan ju knappast vara fackmässigt utfört. Du kan ju hänvisa till den andra trädgårdsmästaren och att du vill ha ersättning för skadade träd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Dom hade ingen stege med sig, väl ??
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ser inte alls ut som de gjort något vettigt med träden, så betala inget!
 
Nu är träden "riktigt" beskurna :)
Nyligen beskurna träd i en höstträdgård med röd staket och grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Well-trimmed trees in a backyard with red fence, overlooking a suburban area on an overcast day.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Dom hade ingen stege med sig, väl ??
Stege fanns på plats :)
 
Jag har tidigare haft en fruktträdgård i centrala Malmö och där träden beskars årligen - inte för att få maximal skörd utan för att få plats och vara friska (14 st 70-åriga träd) och för att behålla de gamla sorterna. Byte av trädgårdsmästare då och då. Kollade alltid vilken utbildning de hade. Man kanske inte tänker så när det bara gäller 3 träd men nu vet du! Att beskära rätt är inte alltid enkelt.
 
T Tohatsu skrev:
Nu är träden "riktigt" beskurna :)]
Nu ser det mycket bättre ut. :ok:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.