KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där verkar vara en fråga om kulturella skillnader!

Vi har tvättstuga med utgång till trädgård/parkeringsplats, men använder den aldrig som in/utgång,
utan bara för att hänga ut tvätt (och som yttersta reserv om man tappat nyckeln till ytterdörren).
Varför slabba ner tvättstugan, där det skall vara rent, med leriga stövlar osv?
Nej, vi har en normal entré med skoställ, klädhängare, hatthylla, sittbänk och garderober.
Där går alla in och ut.
Varför skulle vi gå genom tvättstugan?
Vem gör rent den, så man kan hantera sänglinne, handdukar och bordsdukar där?
Haha exakt min tanke men min sambo och många andra på forumet tänker inte så.

För mig är groventren egentligen en tvättstuga som man kan utnyttja som entré ifall man skulle vara otroligt skitig (vi jobbar båda på kontor så händer aldrig att vi kommer hem smutsiga från jobbet) andra tillfällen jag kan se att man använder den är om man har en stor hund som behöver torkas av efter promenader eller barn som kommer hem smutsiga från förskolan men tänker likadant som dig där - vem vill ha in smutsiga kläder på ett ställe där du ska hänga ren tvätt?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS
Nackdelen med att placera huset och garaget långt in är att det blir mycket snö att skotta. Fördelen är att det är lättare att sätta upp häckar och buskar på flera ställen för att minska insynen utan att det känns instängt.

Man kan ju inte ha all parkering på en rad för då blir det ett väldans flyttande på bilar om den som är i garaget ska ut.

Friggeboden går kanske att placera i sydvästra hörnet i alternativ 1 (del av insynsskydd) resp. mot norr i alternativ 2.
 
  • Gilla
Ryttartorpet
  • Laddar…
R Ryttartorpet skrev:
Haha exakt min tanke men min sambo och många andra på forumet tänker inte så.
Ja, detta måste vara en kulturell skillnad lantis - stadsbo.

Exempel från verkligheten:
Har en granne, där man alltid går in genom "tvättstugan".
Tvättmaskin saknas, och man får vada fram genom mängder med skräp.

Huvudingången är knappt möjlig att använda, igenväxt bakom buskar och skräppor.
Kanske öppnas 1 - 2 ggr per år.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, detta måste vara en kulturell skillnad lantis - stadsbo.

Exempel från verkligheten:
Har en granne, där man alltid går in genom "tvättstugan".
Tvättmaskin saknas, och man får vada fram genom mängder med skräp.

Huvudingången är knappt möjlig att använda, igenväxt bakom buskar och skräppor.
Kanske öppnas 1 - 2 ggr per år.
En rolig detalj med detta var att jag sa till säljaren på Smålandsvillan att vi skulle lägga klinkers hela vägen fram i hallen (vanlig entrén)
Detta ingår inte på Smålandsvillan eller kan väljas till så vi gör det själva varpå han svarar:

"Jaha vad ska ni med det till?"

Jag förklarar då att jag tänker att det är smidigt när man tex tar in barnvagn eller är smutsig när man kommer in från regn så är det lättare att städa på klinkers än att förstöra parkettgolv.
Då säger han:

"Men man använder ju aldrig vanliga entrén, där tar man bara in gäster. Kommer man hem med skitiga ungar går man ju in genom groventren"

Som att det vore det mest självklara i hela världen!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det går att ha garaget "framför" huset om man vill, så har vi idag.
Fördelen är att man inte få en lång/stor uppfart att anlägga och underhålla (kan bli en del pengar att anlägga.)

Fördelen med att ha den i jämnhöjd/bakom huset är att man får nära till bilen, tänk regniga dagar och man precis storhandlat.

Vill passa på att kommentera kombinationen planlösning och placering ni valt:
Stora sovrummet hamnar i SV, det kommer bli varmt på sommarkvällar och man får kvällssol (vissa gillar det, vi valde att ha sovrummet i NÖ för att det inte skulle bli så varmt samt för att få morgonsol).
Umgängesytor i Norr, kommer bli mörkt, speciellt på vinterhalvåret, ett modernt hus borde inte ha några större problem med att det blir för varmt i dessa vid en placering i söder.
Entré i öst tycker jag passar er tomt bra, hade nog fungerat bra att ha även groventrén i öst, eller kanske tillochmed norr.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går att ha garaget "framför" huset om man vill, så har vi idag.
Fördelen är att man inte få en lång/stor uppfart att anlägga och underhålla (kan bli en del pengar att anlägga.)

Fördelen med att ha den i jämnhöjd/bakom huset är att man får nära till bilen, tänk regniga dagar och man precis storhandlat.

Vill passa på att kommentera kombinationen planlösning och placering ni valt:
Stora sovrummet hamnar i SV, det kommer bli varmt på sommarkvällar och man får kvällssol (vissa gillar det, vi valde att ha sovrummet i NÖ för att det inte skulle bli så varmt samt för att få morgonsol).
Umgängesytor i Norr, kommer bli mörkt, speciellt på vinterhalvåret, ett modernt hus borde inte ha några större problem med att det blir för varmt i dessa vid en placering i söder.
Entré i öst tycker jag passar er tomt bra, hade nog fungerat bra att ha även groventrén i öst, eller kanske tillochmed norr.
Ja vi är medvetna om det. Att vi får sovrummen i sydväst läge känner vi är lite jobbigt då man inte vet hur pass varmt det kommer bli.

Det andra du nämner - att ungängesytor hamnar i norr stämmer ju inte om vi gavelställer huset. Då hamnar utbyggnadsdelen som är vardagsrummet i väster typ och köket hamnar i norr. Just Nybro har väldigt mycket fönster, båda vanliga och möjlighet att välja till i gavelspets så jag ser inte att det blir ett problem med ljuset. Visst det blir kanske inte sol där men ljust blir det ju :)
 
Matsalen hamnar också i Norr, så mycket ljus tror jag inte letar sig in i genom vinkeldelen.
Matsal och kök får också sina enda fönster mot husets "baksida".

Personligen, om det nu blir varmt i söderläge, tar jag hellre varma umgängesytor (går ju att öppna altandörrar etc) framför varma sovrum när man ska sova.

Måste det vara ett vinkelhus förresten? Behöver ni möjligheten med inredd ovanvåning?
Varför har ni fastnat för just Nybro? Måste det vara Smålandsvillan?

Får man reda på dessa "krav" så kan man förhoppningsvis komma med andra förslag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Matsalen hamnar också i Norr, så mycket ljus tror jag inte letar sig in i genom vinkeldelen.
Matsal och kök får också sina enda fönster mot husets "baksida".

Personligen, om det nu blir varmt i söderläge, tar jag hellre varma umgängesytor (går ju att öppna altandörrar etc) framför varma sovrum när man ska sova.

Måste det vara ett vinkelhus förresten? Behöver ni möjligheten med inredd ovanvåning?
Varför har ni fastnat för just Nybro? Måste det vara Smålandsvillan?

Får man reda på dessa "krav" så kan man förhoppningsvis komma med andra förslag.
Nä det måste inte vara just Nybro men vi vill ha ett hus på i alla fall 160 kvadratmeter och gärna vinkel. Vi vill inte bygga för mer än 4 miljoner totalt inklusive tomt och då är Smålandsvillan det som passar vår budget bäst. Har också kollat på Näktergalen från Fiskarhedenvillan men det blir tyvärr lite för dyrt för oss.

Andra hus vi kollat på är tex villa Lindö från A-hus. Det är ett enplanshus i vinkel.

Fördelen med Nybro för oss har också varit att det förutom är ett väldigt fint hus så får man 119 kvadrat på nedervåningen, vilket innebär att vi kan bo där i 2-3 år utan att behöva stressa få klart med övervåningen (vi är tre pers)

Så mycket är en ekonomisk fråga men också vi gillar Nybro otroligt mycket såklart :)
 
BirgitS
Hur blir det med Nybro om man vänder ingången åt öster men inte spegelvänder det, i vilka väderstreck hamnar då de olika rummen?
Vinkeln blir väl då åt nordväst och man får en lähörna för sommarkvällarna.
 
Det finns ju andra hustillverkare som inte heller är så dyra (kommer dock inte på några)
Spontant tycker jag att ett spegelvänt Näktergalen har en bättre lämpad planlösning (dock hamnar matsalen i norr, om man inte gör ett rum av det. hade varit bättre att växla plats på matsal och kök annars).

Har ni tittat på A-hus Svanhall? Verkar gå att få med oinredd ovanvåning också.

En tanke nu när jag ser hus med förslag på hur ovanvåningen ska inredas också.
Med samma resonemang om värme så borde man vilja ha stora huskroppen i V-Ö-läge för att undvika konstant sol i ett sovrum på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.