Firma som säljer PET-plastskivorna för värmeisoleringsändamål anger att den minskar k-värdet med 0,65 W/(m2 K). Ett 2-glasfönster med k-värde 3,0 W/(m2 K) skulle då får ett k-värde när en PET-skiva stoppas i på 2,35 W/(m2 K). Det betyder med minskning av värmeförlusterna genom fönstret med ca 22 %.
 
Redigerat:
Det låter inte helt orimligt. Vi håller inte så noga reda på kilowattimmarna, vi värmer med ved och har gott om värme. Det vi märker är minskat kallras och ingen kondens på insidan av rutorna, men sällsynt nångång på morgonen kondens på utsidan istället, ett fenomen som torde betyda att fönstren strålar ut mindre värme nu.
 
Jag blir lite sorgsen när det finns de som skriver att man MÅSTE byta fönster och tilläggsisolera...

En bra berg eller jordvärmepump är det viktigaste. Som nån skrev, se över tätningslister det billigaste, Isolera vindsplan det troligen enda ekonomisk försvarbara isoleringen.

Säg att du byter alla fönster (och förutom att förstöra kulturvärdet) fördubblar effektiviteten (vilket inte är troligt då även moderna fönster läcker i karmar etc) samt isolerar fasaden så den blir dubbelt så bra, säg att de tillsammans står för kanske 30% av förlusterna och du då halverar detta. 30% av 45.000 är ca 15.000kr, då kan du altså spara 7.500kr år. Vi antar nu att du lejer bort fönsterbyte och fasadrenovering och att på en så stor skola kostar säg... 400.000 kr. Kvällens matteövning. Hur många år tar det innan dina 400.000 betalat sig med 7.500 i besparing per år?

Om du istället lägger säg 30.000 på lösull på vinden, så tar det kanske 5-10 år att betala detta...

Luft-vatten är väl OK, men så stort hus i Sundsvall så misstänker jag jordvärme är mkt bättre. Se till att räkna på detta, jag tror det har chans att betala sig.

Finns räknesnurror för detta på tex http://energikalkylen.energimyndigheten.se/sv/smahus/
 
Håller med ovanstående talare om fönster! Äldre kulturfönster ska absolut inte bytas ut. Det finns mängder med energisparande åtgärder som bör göras innan du gör något åt fönstren.

1. Se över värmesystemet.
Jag antar att LVVP som huset har nu inte är den ursprungliga uppvärmningsmetoden. ;) Ett hus från 1930 hade sannolikt inte centralvärme. Ved i kakelugnar var troligtvis den ursprungliga uppvärmningen, om inte huset var bland de första som hade vedeldad centralvärme. Det som värmepumpssäljarna sällan nämner är att vid installation av VP så behöver ett självdragshus ofta kompletteras med radiatorer och ventilation i tex källare för att tillgodose den automatiska luftväxlingen som skedde, och motverka inträngande fukt som tidigare hölls tillbaka, av ved/pelletspanna. Innan du köper huset måste du även kontrollera hur vinden mår. Mikroklimatet på vinden som bildas av vedeldad uppvärmning och varm skorsten håller tillbaka fukten på vinden. Även om det är lockande att installera bergvärme, jordvärme eller annan värmepump så kanske detta skadar huset på sikt. Det är lätt att man ser resultatet i plånboken på kort sikt och får renovera för dessa pengar och mer därtill på lång sikt.

2. Täta huset!
Viktigt framförallt om huset ska värmas med VP. Om huset har flera eldstäder som används behövs antagligen den ventilation som ett otätt hus medför. Låna en värmekamera av Villaägarna eller hyr en. Ofta är det otätt runt fönsterkarmar eller fönsterbågar. Täta med lindrev runt fönsterkarmarna. Huset kanske har satt sig lite med åren och gjort fönsterbågarna lite skeva. På vintern kan du täta fönster med vadd (glömt bort namnet) så får du bort drag.

3. Se över klimatskalet!
Isolera vind med lösull, men då måste vinden ventileras bättre eftersom det blir mindre värme på vinden vilket gör att den naturliga ventilationen minskar. Tilläggsisolera väggar från insidan om möjligt med material som andas. Ingen plast och mineralull i gamla trähus! Att isolera från utsidan går såklart, men du ändrar husets proportioner vilket försämrar symmetri och utseendet. Takfoten blir mindre, fönster måste flyttas ut i fasaden, osv.

4. Renovera fönster.
Äldre tvåglasfönster ska absolut inte bytas mot moderna. Förutom att det ser förjävligt ut så hamnar du i spiralen byta-fönster-var-30e-år eftersom kvaliteten på moderna fönster generellt sett är mycket sämre än äldre. Som andra påpekat så lönar det som inte att byta fönster. Det du kan göra är att i samband med renovering av fönster byta ut innersta glaset mot isolerglas. Om bågarna klarar av tyngden.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Flyttade till hus för 4 år sedan. 169m2 + källare 70 m2 + dubbelgarage. Allt mer eller mindre uppvärmt, garage och källare till ca. 16 gr vinter förutom gästrum källare som får 21grader. Värmesystem luftvatten 10kW och pelletspanna med kulvert emellan. Räknade på detta och halvchansade med följande: tog sonika bort pelletspannan och tillägsisolerade vinden med lösull(cellulosa). Chansningen gick enligt plan. Har nu ca. 18-20.000kr mindre uppvärmningskostnad per år. Huset har treglasfönster.Bor en bit utanför Umeå.
 
Vi bor i en gammal skola från slutet av 1800-talet på runt 300 m2 på ett plan, ca 200 m2 är nu renoverade och uppvärmda. Mellan 3 och 4 meter i takhöjd och fönster som är 2,5 meter höga. Vi valde att isolera överallt invändigt, och byta fönster då dom var dåliga och skulle tagit oss många år att renovera om den ens gått. Utvändigt är det svårt att se skillnad på dom nya 2+1 fönstren och dom gamla tvåglas. Vi värmer huset med en Österrikisk flispanna, arbetet som krävs för att sköta den är minimal. Den mailar ibland om att den vill få asklådan tömd. Och så vill den ju ha flis men det fyller jag med traktor 20m3 åt gången. 40MWh värme och varmvatten kommer det nog att ha gått åt första året.
 
Vad värmde man skolan med innan luftvattenpumpen? Är elementen dimensionerad för detta?
 
F Folkskolan skrev:
Vi bor i en gammal skola från slutet av 1800-talet på runt 300 m2 på ett plan, ca 200 m2 är nu renoverade och uppvärmda. Mellan 3 och 4 meter i takhöjd och fönster som är 2,5 meter höga. Vi valde att isolera överallt invändigt, och byta fönster då dom var dåliga och skulle tagit oss många år att renovera om den ens gått. Utvändigt är det svårt att se skillnad på dom nya 2+1 fönstren och dom gamla tvåglas. Vi värmer huset med en Österrikisk flispanna, arbetet som krävs för att sköta den är minimal. Den mailar ibland om att den vill få asklådan tömd. Och så vill den ju ha flis men det fyller jag med traktor 20m3 åt gången. 40MWh värme och varmvatten kommer det nog att ha gått åt första året.
Är interiören helt "slut" så man måste göra om alla ytskikt från grunden är det kanske inte en stor kostnad, men i ett gammalt kulturhus så är det mkt som ryker om man isolerar även från insida, golv tappar ofta frisbrädor, foder måste lossas eller bytas till nyare varianter etc.

Likaså med fönster, är det inte standardstorlekar så blir det troligen mkt dyrt.

Dessutom finns risker med att isolera, att man isolerar för mycket så det blir fukt i väggar.

Därmed inte sagt att era beslut är felaktiga utifrån utgångskicket, men generellt, om fönster är renoveringsbara och interiören är värd att bevara, så tror jag sällan att man får ekonomi plus att man riskerar att tappa ett kulturvärde genom att byta detta.

Att man får lägre värmeräkning är självklart, men det är inte lika självklart att kalkylen blir positiv om man räknar in det man fått lägga ned på renoveringen.

Dock, alla kan inte ha tex bergvärme, alla vill inte ha tex flis eller pellets - står man i en kall kommun med direktverkande el så kanske isoleringen är ett sätt att få ned uppvärmningskostnaden, men, värt att betona, det finns många andra alternativ som totalt sett ger liknande drift/ägande-total-kostnader.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.