Hejsan alla kluriga!

Jag ska bygga några skärmväggar i MDF enligt skissen nedan. De ska vara enkla att montera och demontera.
Tanken är att göra konstruktionen i 2 sektioner (undre- och övre) med styrstift för att klara höjdmåttet 2000 mm. Hade den totala längden varit 2400 kunde man gjort halvförband med låsningar.

Några tankar jag har.
• Svetsa ihop ett kryss av U-profiler i stål
• Bocka plåtvinklar i fullhöjd som fräses in I MDF:en

Någon som har nån smart ide på lösning här?

Tackar på förhand!

Skiss av skärmväggar i MDF med mått 1700mm bred och 2000mm hög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Leta rätt på en aluminiumprofil som passar ;)

Förstår jag dig rätt tänker du ha 4 lösa skivor som snabbt ska kunna separeras/fästas ihop?
 
Måste det vara snyggt? Annars kan du väl bara ta lite 90 graders plåtvinklar. Borra genomgående hål och fösta med skruv och vingmutter.
 
Ja precis, lösa skivor som enkelt kan monteras ihop. Det behöver se snyggt ut, därav tanken med fräsning av MDF:en så vinkelplåten flushar, om man nu använder den lösningen.

Vilken slags aluminiumprofil tänkte du?
 
Jag vet inte vilken profil. Man skulle kunna sätta en u-profil runt kanten på varje skiva och sen fästa u-profilerna i en stolpe.
Stolpe i fyrkantsrör med magneter, kardborre eller krokar?

Ska det hela tåla någon belastning?
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Det ska inte ta några andra laster än egenvikten. Tänker mig konstruktionen i 16 mm Valchromat, så det kommer ju väga en del.

Ide'n med magneter gillar jag, magneter med någon slags styrning. Dock tror jag någon form av hak / kroksystem blir mer pålitligt om tex underlaget är lite ojämnt.
 
S
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ett kryss i u-profil i botten och ett på toppen som skruvas fast i längsgående alu profil (som Skooda visade) plus kardborre på kanten. Industri kardborre är grymt stabilt
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack för förslag!

Aluminiumprofilerna är ju smidiga. Tänker dock att anliggningsytan/djupet inte blir så stor samt att draget behöver lösas med vinklar eller liknande som du skriver Skooda.

Då jag vill ha en ren design funderar jag på att ha en ståndare / pelare som nav (kvadratrör i stål med godstjocklek 2 mm så det går att gänga) och köra med hängbeslag / nyckelhål i MDF:en (se bif skiss).

Frågan är då hur man smidigast fräser in hängbeslagen i de otympliga MDF-skivorna?

3D-skiss av ståndare med kvadratrör och MDF-skiva med nyckelhålsbeslag för montering
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ett kryss i u-profil i botten och ett på toppen som skruvas fast i längsgående alu profil (som Skooda visade) plus kardborre på kanten. Industri kardborre är grymt stabilt
Kryss är en bra ide. Dock lite tveksam i och med att det då behövs ett "mellankryss" eftersom det blir 2 sektioner som stackas ovanpå varandra.
 
Missade att du skulle ha 2 enheter på varandra. Får klura vidare
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
S Skooda skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar, plattor för infräsning

[länk]
Kanon!
Det där beslaget tror jag på.
Tack! (y)
 
Sargaprintar på ena sidan med genomgående 6mm skruv. 35 mm hål med bricka från hopdragningsbeslag och långmutter på andra sidan.
Täcklock för grytgångjärnshål kan dölja.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack Findus!
Vilket hopdragningsbeslag tänker du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.