Då är gjutningen äntligen färdig! :)
Nyligen gjuten betonggrund för byggprojekt med träformar och förstärkningsjärn synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyggjuten betonggrund med träformar och konstruktionsrör vid en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska grunden bara torka till sig lite så är det dags för kallasfalt samt fuktisoleringsmatta!
 
Ska du verkligen ha asfalt utanpå en grund som kommer att vara varm?
 
Hurså? Behöver man knte fuktisolera?
 
Med asfalt på utsidan stänger du ju snarare in fukt. Jag har inte sett att man gör då i dagsläget. Antingen har man Platon med en luftspalt, eller en fuktöppen isolering.
 
Längst ner vid övergången mellan platta och murning brukar det vara membran eller tjära och dom där väggarna är ju inte så mycket högre men nog skulle jag vält att isolera dom i alla fall även om det säkert blir varmt där ändå av värme läckaget från pannan.
 
Brukar det? Lägger man isolering lägger man en plast för att leda ut vatten från sockeln. Men mot sockel lägger man väl ingen spärr?
 
Jag har har tänkt lägga både kallasfalt och platonmatta utanpå sockeln (som ligger under marknivå). Är detta inget att rekommendera, alltså?

Värmeläckaget från vedanläggningen borde väl bidra till en torr och ljummen miljö = torra väggar, eller tänker jag fel?

Om man vänder på frågan och skippar all fuktisolering utanpå sockeln, så kommer väl fukten in i utrymmet från den blöta jordmassan i stället?
 
D Daniel 109 skrev:
Brukar det? Lägger man isolering lägger man en plast för att leda ut vatten från sockeln. Men mot sockel lägger man väl ingen spärr?
Jo det brukar man göra ungefär nedersta halvmetern resten av sockeln brukar rekommenderas vara utan tjära och är det tjära där får man fräsa eller hugga bort den fläckvis.
 
S smurfen72 skrev:
Jo det brukar man göra ungefär nedersta halvmetern resten av sockeln brukar rekommenderas vara utan tjära och är det tjära där får man fräsa eller hugga bort den fläckvis.
Vad händer annars?
 
Ingen aning.
 
Nåja, nu åkte kallasfalten på ändå medan grunden är framgrävd. Så stor skada bör den ju inte göra, då väggen fortfarande kan andas inåt och torka i värmen (kommer inte att putsa sockeln). :)

Ska låta det torka ett tag innan platonmattan lägges på plats.
 
  • Grävd grund med källarfals isolering och exponerade betongväggar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tror jag blir kanoners.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det bar så man gjorde förr. Så länge man inte lägger isolerad träpanel på insidan funkar det ju bra.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Skönt att höra :)
 
Träpanel mot betong som ligger under mark ska man nog undvika finns ju bättre lösningar om man vill regla upp men du ska väl ha betongen synlig på insidan antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.