Jag och min bror är ensamma arvingar efter vår nyss bortgångne far. Hans enda tillgångar var i princip en mindre, ganska sliten omodern fritidsstuga snart 50 år gammal ( 45 m2,ingen el, vatten eller avlopp ), som ligger på en arrendetomt (tidsbestämt 5-årigt arrende). I sitt testamente har han testamenterat stugan till mig, samtidigt som han angett att samtliga hans tillgångar ska delas lika mellan mig och min bror.
Detta innebär vad jag förstår, att stugan måste värderas så att jag kan ”köpa ut” min bror.

Det sker inte många stugförsäljningar i närområdet, men det senaste halvåret har två ganska likvärdiga stugor sålts för ca en mkr vardera. Båda dessa stugor har också ett årsarrende som är ganska likvärdigt det som vår far betalat, ca 25 tkr.

Nu till det som komplicerar det hela.

För ca ett år sedan blev jag av markägaren erbjuden att köpa arrendetomten, vilket jag gjorde efter att avstyckning och förrättning var klar. Jag äger alltså fastigheten där stugan ligger och vår far har alltså arrenderat av mig det senaste året.
Detta innebär väl att värdet på stugan jag fått testamenterat till mig, inte kan jämföras med priset för de två stugförsäljningarna jag nämnt innan. Dessa inkluderade ju arrendetomterna, medan i mitt fall så äger jag ju redan tomten/fastigheten.

Hur kan man bära sig åt för att värdera stugan i ett sådant fall?

Tacksam för all sakkunnig input.
 
Värdet måste ändå vara det samma. Om någon annan skulle köpa så skulle det ju handla om ett arende från dig. Be en mäklare värdera stugan som en arendestuga. Det kan nog vara vettigt att förankra det med din bror först.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Sälj och värdera stugan för sig och tomten för sig, troligen till samma köpare, men ändå som två skilda affärer.
 
Jo, det hade ju gett svar på frågan, men nu ska jag behålla stugan så det alternativet utgår tyvärr.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Sälj och värdera stugan för sig och tomten för sig, troligen till samma köpare, men ändå som två skilda affärer.
Varför skulle han sälja stugan bara för att ta reda på vad den är värd? Det låter inte vettigt.
 
Värdera den som en stuga som står på en arrendetomt, för det gör den ju i dagsläget. Stugan kommer troligen bli mer värd när den står på egen friköpt tomt, så det är en bra affär för dig. Tänk på att räkna av för framtida skatt om huset säljs, när du löser ut din bror. Det kan ju handla om rätt betydande summor pengar i det här fallet.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Som Daniel skriver ovan, det är väl ingen skillnad i värde därför att det är en annan markägare. Möjligen skulle man kunna säga att det är ett något högre värde, då många som arrrenderar vill friköpa, men det är väl tveksamt att räkna in det. Så jämför med värdet på snarlika stugor på arrenderad mark.
 
A Aahusen skrev:
I sitt testamente har han testamenterat stugan till mig, samtidigt som han angett att samtliga hans tillgångar ska delas lika mellan mig och min bror.
Deta är ju ganska vilseledande.
Jag skulle boka en timme hos en lämplig advokat. Kostar några kr men kan det vara värt lätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Värdet måste ändå vara det samma. Om någon annan skulle köpa så skulle det ju handla om ett arende från dig. Be en mäklare värdera stugan som en arendestuga. Det kan nog vara vettigt att förankra det med din bror först.
Jag förstår dit resonemang och det är bestickande, men det som ändå gör mig lite förbryllad är följande.
Arrendenämnderna använder, bland många andre kriterier, avkastningen på tomrvärdet när de bedömer skäliga arrendenivåer på bostadsarrenden. Man säger att 4-6 % avkastning är skälig. Tar man då de två tomter som sålts i samma område och tillämpar detta resonemanget, så skulle ju de tomterna ha ett värde på ca 500 tkr (5 % avkastning på 500 tkr motiverar ett arrende på 25 tkr). Kvar av miljonen som arrendestugorna såldes för är då 500 tkr, som i ett sådant fall väl kan anses vara värdet på själva stugan/lösöret, eller? Gör jag någon tankevurpa eller vad?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Deta är ju ganska vilseledande.
Jag skulle boka en timme hos en lämplig advokat. Kostar några kr men kan det vara värt lätt.
Med tillgångarna menas det samlade värdet, inte att prylar, lösör etc fysiskt ska delas mitt itu. Testamentets innehåll o utformning råder ingen oklarhet om.
 
A Aahusen skrev:
Jag förstår dit resonemang och det är bestickande, men det som ändå gör mig lite förbryllad är följande.
Arrendenämnderna använder, bland många andre kriterier, avkastningen på tomrvärdet när de bedömer skäliga arrendenivåer på bostadsarrenden. Man säger att 4-6 % avkastning är skälig. Tar man då de två tomter som sålts i samma område och tillämpar detta resonemanget, så skulle ju de tomterna ha ett värde på ca 500 tkr (5 % avkastning på 500 tkr motiverar ett arrende på 25 tkr). Kvar av miljonen som arrendestugorna såldes för är då 500 tkr, som i ett sådant fall väl kan anses vara värdet på själva stugan/lösöret, eller? Gör jag någon tankevurpa eller vad?
Du behöver klarlägga om de stugor som sålts för cirka 1 Mkr står kvar på arrendetomt eller om marken ingår och det alltså är ett friköp. Om de står på arrenderad mark före och efter försäljning så avser ju priset alltså enbart stugan och kan jämföras med ditt fall. Om det ingår ett friköp av mark i priset så får man ju fördela kostnaden på mark och stuga. Du ska ju enbart ersätta värdet för stugan
 
Så länge dödsboet äger stugan är den på ofri grund och ska värderas som det.
Att du råkar äga marken spelar ingen roll i det sammanhanget.

När ägandet av byggnaden och fastigheten ser exakt lika så övergår den till att bli fastighetstillbehör. Men det händer först efter att du övertagit den och har ingen betydelse för den värdering som ska användas i bodelningen.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
Värdera den som en stuga som står på en arrendetomt, för det gör den ju i dagsläget. Stugan kommer troligen bli mer värd när den står på egen friköpt tomt, så det är en bra affär för dig. Tänk på att räkna av för framtida skatt om huset säljs, när du löser ut din bror. Det kan ju handla om rätt betydande summor pengar i det här fallet.
Tack för påminnelsen. Det är ju helt rätt att det med stugan följer en "uppdämd" reavinstskatt och brorsans halva ska naturligtvis räknas av.
 
K klimt skrev:
Du behöver klarlägga om de stugor som sålts för cirka 1 Mkr står kvar på arrendetomt eller om marken ingår och det alltså är ett friköp. Om de står på arrenderad mark före och efter försäljning så avser ju priset alltså enbart stugan och kan jämföras med ditt fall. Om det ingår ett friköp av mark i priset så får man ju fördela kostnaden på mark och stuga. Du ska ju enbart ersätta värdet för stugan
Det var kanske inte kristallklart, men de försålda stugorna står på arrenderade tomter.
 
R Räknenisse skrev:
Så länge dödsboet äger stugan är den på ofri grund och ska värderas som det.
Att du råkar äga marken spelar ingen roll i det sammanhanget.

När ägandet av byggnaden och fastigheten ser exakt lika så övergår den till att bli fastighetstillbehör. Men det händer först efter att du övertagit den och har ingen betydelse för den värdering som ska användas i bodelningen.
Ja, det är väl så man måste se det - händelseförloppet i kronologisk ordning. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.