Bjurran Bjurran skrev:
Och eftersom det är Byggahus måste frågan ställas. Ingen granne med ett närliggande hönshus?
Haha. Tänkte faktiskt fråga detsamma, men jag trodde alla hade glömt den tråden utom jag :)
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Haha. Tänkte faktiskt fråga detsamma, men jag trodde alla hade glömt den tråden utom jag :)
Nej då, jag vet dessutom vem trådskaparen är eftersom vi bor i samma kommun och lärt känna varandra sen dess.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
tommib
Om vi bortser från risken med hönshus hos grannen och fokuserar på TS problem (även om hönshuset är roligt) så tror jag att detta bara är normal variation.

Första grafen säger absolut ingenting utan att veta något om utetemperatur och andra förhållanden, samt när den är gjord.

Andra grafen säger desto mer. Om man tittar på medelförbrukningen så är den registrerade förbrukningen 2017 inte särskilt avvikande. Februari och April sticker ut lite men det var kallare i April i år jämfört med 2014-2016. Februari är inte riktigt lika lätt att förklara men det är ett värde så det säger inte så mycket.

Om du faktiskt tror att du har ändrat din elförbrukning skulle jag rekommendera egen energimätare på poolen för att få bort den från kalkylen. Sen kan du börja titta på förbrukning och jämföra med dygnsmedeltemperaturer över tid. Om du verkligen har en stor avvikelse får du börja fundera på ditt beteende. Därefter kan du börja tänka att något är fel med värmen, som ändå måste betraktas som huvudmisstänkt när elförbrukningen går upp. Andra alternativ är dräneringspumpar, trygghetsvakt på ev vind, infravärmare som inte stängts av osv.
 
Redigerat:
Excel
Jag har en beg eliq jag kan sälja till dig, den funkar inte hos mig sedan kommunen bytte elmätare. Då kan du kolla förbrukningen i realtid.
 
Redigerat:
Bjurran Bjurran skrev:
Och eftersom det är Byggahus måste frågan ställas. Ingen granne med ett närliggande hönshus?
Hallå! Hönsen producerar sin egen värme, och någon extra uppvärmning behövs inte!

Oj oj oj, var är detta, Riksgränsen?
Månadsvis stapeldiagram som visar energiförbrukning i kWh med jämförelse mellan åren 2013, 2017 och snitt för 2013-2016.
Hos mig (i och för sig utan pool)
Stapeldiagram som visar kWh-förbrukning per månad för de senaste och föregående 12 månaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om vi bortser från risken med hönshus hos grannen och fokuserar på TS problem (även om hönshuset är roligt) så tror jag att detta bara är normal variation.

Första grafen säger absolut ingenting utan att veta något om utetemperatur och andra förhållanden, samt när den är gjord.

Andra grafen säger desto mer. Om man tittar på medelförbrukningen så är den registrerade förbrukningen 2017 särskilt avvikande. Februari och April sticker ut lite men det var kallare i April i år jämfört med 2014-2016. Februari är inte riktigt lika lätt att förklara men det är ett värde så det säger inte så mycket.

Om du faktiskt tror att du har ändrat din elförbrukning skulle jag rekommendera egen energimätare på poolen för att få bort den från kalkylen. Sen kan du börja titta på förbrukning och jämföra med dygnsmedeltemperaturer över tid. Om du verkligen har en stor avvikelse får du börja fundera på ditt beteende. Därefter kan du börja tänka att något är fel med värmen, som ändå måste betraktas som huvudmisstänkt när elförbrukningen går upp. Andra alternativ är dräneringspumpar, trygghetsvakt på ev vind, infravärmare som inte stängts av osv.
Som alltid: att mäta är att veta.
 
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Som alltid: att mäta är att veta.
Så är det. Tyvärr är det väldigt svårt att mäta i efterhand, t.ex. hur mycket poolen förbrukat. Men jag rekommenderade också att skaffa en separat mätare till poolen.

Som KoW så användbart (för omväxlings skull) påpekar ovan så vet vi inte var TS bor och vad en normal förbrukning där är. Ett inte orimligt antagande är att Juni/Juli/Augusti 2013 möjligen representerar baslinjen utan värme och pool (men vi vet inte). Då är det fortfarande kring 1000 kWh vilket är en relativt hög elförbrukning.

Så, att mäta är mycket riktigt att veta. Man måste dock mäta rätt och kunna tolka mätresultatet. Representerar det en reell ökning eller är det normalvariation? Finns det confounders som t.ex. temperatur?
 
MultiMan
Jag har en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90292645/ som jag tycker gör ett mycket förtjänstfullt jobb för 600kr. Totala förbrukningen har inte skiljt mer än max 2kWh per månad när jag väl fått räkningen. Gällande förbrukningar så varierar det väldigt över åren beroende på temperatur, hur många man har i hushållet en given månad osv.

2016 såg mycket annorlunda ut jämfört med 2017 hittills, iaf hos mig, med mer än 25%-iga skillnader i uppvärmningskostnader vissa månader.

Varmvatten kostar mer än man tror, det jag jag märkt när varmvattenslukare är på besök. ;)
 
L
Har kanske missat några inlägg mitt i denna diskussion så förlåt på förhand om förslaget redan tagits upp.

SMHI har statistik över temperaturer långt tillbaka i tiden. Jag har därför roat mig med att jämföra mina förbrukade kilowatt med medeltemperaturen för månaden. Här får jag en tydlig bild av att de går väldigt hand i hand. Kan även se när vi gjort stora förändringar i hushållet då kurvan avviker något.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan ju tänka sig att stänga av VP för ett par dygn för att se om den är boven.
Precis - idag är det utan varmvatten och värme. Får se imorgon vilken skillnad det gjort :)
 
Var i landet är detta? När behövs uppvärmning av huset? (Vår är inte på)
 
tommib tommib skrev:
Om vi bortser från risken med hönshus hos grannen och fokuserar på TS problem (även om hönshuset är roligt) så tror jag att detta bara är normal variation.

Första grafen säger absolut ingenting utan att veta något om utetemperatur och andra förhållanden, samt när den är gjord.

Andra grafen säger desto mer. Om man tittar på medelförbrukningen så är den registrerade förbrukningen 2017 inte särskilt avvikande. Februari och April sticker ut lite men det var kallare i April i år jämfört med 2014-2016. Februari är inte riktigt lika lätt att förklara men det är ett värde så det säger inte så mycket.

Om du faktiskt tror att du har ändrat din elförbrukning skulle jag rekommendera egen energimätare på poolen för att få bort den från kalkylen. Sen kan du börja titta på förbrukning och jämföra med dygnsmedeltemperaturer över tid. Om du verkligen har en stor avvikelse får du börja fundera på ditt beteende. Därefter kan du börja tänka att något är fel med värmen, som ändå måste betraktas som huvudmisstänkt när elförbrukningen går upp. Andra alternativ är dräneringspumpar, trygghetsvakt på ev vind, infravärmare som inte stängts av osv.
Poolen är inte del i kalkylen eftersom den endast är i drift juni-aug. Därför sager den fösta grafen ganska mycket tycker jag. Meddeltemp enligt SMHI Sep 2013 var i Sundsvall 11 grader, vilket känns jämförbart med 2017 som ännu inte är klart, men det kommer inte att skilja mycket.
 
Har du ingen statistik från övriga år? 2014, 2015 och 2016? Så du kan se om ökningen kommit smygande eller snabbt.
Jag har Göteborgs energi och där kan man logga in och se statistik många år tillbaka, årsvis, månadsvis, per dag och även ner på timme.
 
tommib
T Taggen skrev:
Poolen är inte del i kalkylen eftersom den endast är i drift juni-aug. Därför sager den fösta grafen ganska mycket tycker jag. Meddeltemp enligt SMHI Sep 2013 var i Sundsvall 11 grader, vilket känns jämförbart med 2017 som ännu inte är klart, men det kommer inte att skilja mycket.
Det framgår inte ur första grafen vilka datum det rör sig om, endast veckodagar. Medeltemperatur under hela månaden hjälper inte heller här, det är just de dygnen som är intressanta.

Den andra är mer användbar apropå medelvärdet över flera år och då framkommer också att skillnaden inte är så dramatisk.

Mät rätt så kan man börja dra slutsatser sedan. Framför allt är det korrelation med utetemperatur som är viktigt men det skulle också vara intressant att se t.ex "tomgångsförbrukning" på huset. Tyvärr går den siffran inte att få fram historiskt.
 
P para skrev:
Har du ingen statistik från övriga år? 2014, 2015 och 2016? Så du kan se om ökningen kommit smygande eller snabbt.
Jag har Göteborgs energi och där kan man logga in och se statistik många år tillbaka, årsvis, månadsvis, per dag och även ner på timme.
Det har jag, det är framförallt 2016 och 2017 som sticker ut.
Jag la till 2016 siffror i grafen nedan.
Bortse från skillander på sommar, eftersom poolvärmen drar en hel del.
 
  • Stapeldiagram och linjediagram som visar månatlig energiförbrukning i Kwh för åren 2013, 2016, 2017 och genomsnittet 2013-16.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.