Planerar att bygga ett Attefallshus! Angående reglerna för uthyrning så får man tjäna upp till 50 000 skattefritt! Tänker mig som ett exempel: Jag hyr ut huset med förutsättningen: boende med kallhyra, internet, kabel-tv, samt avfallsortering ingår i hyran! Jag sätter hyran till 3000 kr/månaden! Jag har utöver denna hyresintäkt tänkt ha en separat mätare som visar elförbrukningen (hushållsel och uppvärmning) och även en vattentätare som mäter vattenåtgången) Jag skriver i hyreskontraktet att hyresgästen betalar denna del själv efter hur mycket den gör av med! Låt säga att detta motsvarar 1500 kr/månaden! Vad är då själva hyresintäkten? 3000kr eller 4500kr?
 
3000
Du ska ha en så låg hyra som möjligt sen kan du lägga på extra kostnader för el vatten mm
 
Internet lägger du utanför också, men tv och soppor ingår idag i många lghhyror. Ju mindre som ingår i hyran desto bättre skattetekniskt för dig.
 
Det är väl då bättre att sätta den fasta hyran på 4000kr sen ta betalt för vatten, el etc separat?
 
Men ska man räkna med driftkostnaden i hyresintäkt eller ska man dra bort den delen och sedan bara uppge i detta fall 3000kr när man deklarerar? Menar alltså, det måste väl finnas riktlinjer hur man gör!?
 
Så här säger Skatteverket:
"
Ersättning för el, telefon och liknande
Om hyresgästen åtar sig att svara för exempelvis el eller telefon, och du får en ersättning som motsvarar den faktiska utgiften för hyresgästens egen förbrukning, ska du inte ta upp ersättningen som hyra. Får du en schablonmässig ersättning ska den däremot tas upp som hyra."

Så, om du inte ska ta med driftkostnaden i hyran så måste du fakturera den faktiska kostnaden för varje sak du gör på huset.
 
Grymt bra svar, var exakt detta jag ville ha svar på! Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.