Ola C Ola C skrev:
Njäe. Jag mailade till Moreten för ett tag sedan o frågade om stålen behövde postas vid varje byte eller om det fanns nåt minnessystem. Fick nedan svar

"Vändskären är postningsfria men man måste lossa fastsättningskruvar."

Så, en moreten med vändskärskutter verkar i princip postningsfri.

Innan detta svar lutade det åt Hammer men jag har inte engagerat mig i det på ett tag, varit upptagen med att snickra.
Har du någon uppfattning om priser? Eller snarare om det finns någon prutmån på dessa grejer? Eller om det brukar vara några rabatter ibland? Var ska man handla?

En Hammer A3-31 med spiralkutter, listas här:
https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/hyvla/hammer-a3-31-riktplanhyvel-med-spiralkutter.html för 29986kr exklusive moms (vilken jag tyvärr måste betala). Är det priset man får räkna med?

Lutar mer och mer åt en sådan.
 
En bekant har en Moretens och jag körde en hel del med den innan jag skaffade egen hyvelmaskin och jag bytte också stål i den några gånger.
Den är ungefär 10 år gammal men ser ut ungefär som nuvarande modellen.

-Den planhyvlar bra. Upphängningen för planhyvelbordet är förvånansvärt stadig.
-Man måste posta betten men den var ovanligt lättpostad för kostruktionen var genomtänkt. På den tiden hade de inte vändskär men utgående från svaret du fick tycks de ha vändskär numera.
-Då man rikthyvlar är spånsugningen inte riktigt bra men å andra sidan är det enkelt att rensa bort spånhögen som samlas på planhyvelbordet.
-Då man rikthyvlar känns hela maskinen litet ranglig för mig som är van vid stora tunga gjutjärnsmaskiner.
-Rikthyvelanslaget är lätt att ställa in men jag hade velat ha det en nummer kraftigare byggt.

Utan att ha någon erfarenhet av Hammer skulle jag välja Moretens. Jag har nämligen svårt att tänka mig ett en tillverkare kan åstadkomma en tillräckligt styv infästning för de uppvikbara riktborden på en såhär liten och lätt maskin.

Dessutom tycker jag inte riktigt om de där spiralkuttrarna. Det är hutlöst dyrt att byta bett i dem då alla fyra kanterna har blivit ovassa. I våra träslag furu och björk är jag inte heller övertygad om att spiralkuttern har några fördelar jämfört med raka bett. Det kan rentav vara tvärtom.
Jag skulle hellre välja Tersa om jag fick välja mellan Tersa och spiralkutter. För att Tersabett är billiga att byta och för att konstruktionen är enkel att rengöra från tallkåda.

Dessutom är Moretens tillverkade i Sverige av arbetare som får svenska löner och bidrar till att hålla Sveriges ekonomi rullande.Hammer är tillverkade i Kina av lönedumpade fabriksträlar som inte ens får bilda fackförening och som bidrar till att göra svenskar arbetslösa.
Jag anser att man inte skall understöda lönedumpning när det finns ekonomisk överkomliga alternativ och i det här fallet är ju priset det samma på Moretens och Hammer.
 
H heimlaga skrev:
En bekant har en Moretens och jag körde en hel del med den innan jag skaffade egen hyvelmaskin och jag bytte också stål i den några gånger.
Den är ungefär 10 år gammal men ser ut ungefär som nuvarande modellen.

-Den planhyvlar bra. Upphängningen för planhyvelbordet är förvånansvärt stadig.
-Man måste posta betten men den var ovanligt lättpostad för kostruktionen var genomtänkt. På den tiden hade de inte vändskär men utgående från svaret du fick tycks de ha vändskär numera.
-Då man rikthyvlar är spånsugningen inte riktigt bra men å andra sidan är det enkelt att rensa bort spånhögen som samlas på planhyvelbordet.
-Då man rikthyvlar känns hela maskinen litet ranglig för mig som är van vid stora tunga gjutjärnsmaskiner.
-Rikthyvelanslaget är lätt att ställa in men jag hade velat ha det en nummer kraftigare byggt.

Utan att ha någon erfarenhet av Hammer skulle jag välja Moretens. Jag har nämligen svårt att tänka mig ett en tillverkare kan åstadkomma en tillräckligt styv infästning för de uppvikbara riktborden på en såhär liten och lätt maskin.

Dessutom tycker jag inte riktigt om de där spiralkuttrarna. Det är hutlöst dyrt att byta bett i dem då alla fyra kanterna har blivit ovassa. I våra träslag furu och björk är jag inte heller övertygad om att spiralkuttern har några fördelar jämfört med raka bett. Det kan rentav vara tvärtom.
Jag skulle hellre välja Tersa om jag fick välja mellan Tersa och spiralkutter. För att Tersabett är billiga att byta och för att konstruktionen är enkel att rengöra från tallkåda.

Dessutom är Moretens tillverkade i Sverige av arbetare som får svenska löner och bidrar till att hålla Sveriges ekonomi rullande.Hammer är tillverkade i Kina av lönedumpade fabriksträlar som inte ens får bilda fackförening och som bidrar till att göra svenskar arbetslösa.
Jag anser att man inte skall understöda lönedumpning när det finns ekonomisk överkomliga alternativ och i det här fallet är ju priset det samma på Moretens och Hammer.
Ja, valet är svårt. Helt klart. Skulle ju helst vilja klämma och känna (och provhyvla) på båda två. Att spiralkutter inte är överlägsen kommer du dock få svårt att övertyga mig om. Bara skillnaden i ljudnivå är värt de extra tusenlapparna. Jag hyvlar ytterst sällan furu eller björk. Det är ask, ek, lönn, bok och valnöt som hamnar mest på min hyvel.

Sen undrar jag angående dina uppgifter att de Hammer är kinatillverkade. Har du någon källa på det? Jag säger inte emot dig men trodde (självklart påverkad av deras marknadsföring) att de var tillverkade i Österrike!
 
Jag minns att då Felder kom ut med sin lågprisserie under namnet Hammer så skrev antingen Felder själva eller någon handlare helt öppet i sin reklam på internet att orsaken till att billigserien kunde säljas billigare än vanliga österrikiska Felder var att den tillverkades i Kina under Felders kvalitetskontroll.
Tyvärr hittar jag inte den texten.......
 
Citat från senaste Hammer katalogen:
Hammer träbearbetningsmaskiner är Österrikiska produkter av högkvalitet! 100% av produktionen och byggnaden utförs på fabriken i Hall in Tirol.
Detta tolkar jag som att det mesta tillverkas i Österrike men det hindrar säkert inte att de precis som alla andra tillverkare köper in olika komponenter från annat håll. Jag misstänker att de t.ex. inte har egen gruva, eget järnverk och gjuteri, egen tillvverkning av skruv, muttrar, eldetaljer, plast o.s.v. Om det är sant eller inte kan jag inte veta men min tolkning är att ivarjefall all slutbearbetning och montering sker i Österrike.
 
jac jac skrev:
Citat från senaste Hammer katalogen:


Detta tolkar jag som att det mesta tillverkas i Österrike men det hindrar säkert inte att de precis som alla andra tillverkare köper in olika komponenter från annat håll. Jag misstänker att de t.ex. inte har egen gruva, eget järnverk och gjuteri, egen tillvverkning av skruv, muttrar, eldetaljer, plast o.s.v. Om det är sant eller inte kan jag inte veta men min tolkning är att ivarjefall all slutbearbetning och montering sker i Österrike.
Eget gjuteri borde de ha kan jag tycka. Gruva är nog inte så sannolikt dock!
 
Jag fick PM av en lokal BH-medlem (inte så aktiv på forumet) som gått från Hammern till Moreten och var betydligt mer nöjd med Moreten. Ska klämma o titta på hans hyvel om några veckor, om jag också klämmer o känner på @jac s hyvel tror jag att jag är redo för beslut. Ska försöka summera klämmandet i denna tråden.
 
Har @jac spiralkutter på sin? Spiralkuttern är den största anledningen att ja bytte bort min Moretens (även om det var den äldre RPH 330). Jag har för övrigt kladdat ett tjockt lager Silbergleit med pensel i spånutrymmet i kuttern, så inget hartskladd får fäste där. Det tipset funkar säkert för alla kuttrar, men eftersom man praktisk taget aldrig pillrar på spiralkuttern, får man sällan tillfälle att rengöra och vårda den. Men ni vet ju alla att jag gillar teknik i framkant :)
 
Jac
Hmm..... undrar om Hammer har flyttat hem tillverkningen till Tyrolen för jag är absolut säker på att det stod om Kina den gången
 
Jag tror att jag har läst att gjutgodset kommer från fjärran östern, men att maskinerna monteras i Österrike. Tekniskt sett är då maskinen ”made in Austria”. Samma källa gjorde gällande att övriga delar, inkl. kutter görs i Europa. Möjligt att fler delar kommer från fjärran östern, kanske?
 
mattiasp mattiasp skrev:
Har @jac spiralkutter på sin? Spiralkuttern är den största anledningen att ja bytte bort min Moretens (även om det var den äldre RPH 330). Jag har för övrigt kladdat ett tjockt lager Silbergleit med pensel i spånutrymmet i kuttern, så inget hartskladd får fäste där. Det tipset funkar säkert för alla kuttrar, men eftersom man praktisk taget aldrig pillrar på spiralkuttern, får man sällan tillfälle att rengöra och vårda den. Men ni vet ju alla att jag gillar teknik i framkant :)
Den där produkten lät intressant, funkar den på bordsytor också?
 
Enligt en gammal post från 2005 på sawmillcreek i denna tråd:
http://www.sawmillcreek.org/archive/index.php/t-21650.html

Så hänvisar någon till en Felder representant i US som säger att borden till Hammer maskinerna gjuts i Kina för att sedan skeppas vidare till Österrike för vidare montering, vilket inte låter helt osannolikt. Då kan de väl fortfarande med lite god vilja påstås vara "made in Austria".


Längre ner i samma tråd så citeras ett uttalande från en produktchef på Felder som ska ha publicerats den 27 Jun, 2005 på "the Felder Group" med anledning av en liknande diskussion angående Hammer maskinerna. Tyvärr så är jag osäker på vad som avses med "the Felder Group" här och jag har inte lyckats hitta originalet. Nedanstående uttalande citeras även på några andra ställen på nätet men detta var den äldsta posten jag kunde hitta som dessutom anger en tidpunkt för när det skulle ha publicerats (d.v.s. "today" = 27 Jun, 2005).

Kan det månne vara detta som du sett en gång i tiden @heimlaga?

Dear Foggers,

I want to clear up a couple of things that have been put forward at the FOG lately about where HAMMER machines are being produced.

Since the introduction of HAMMER in 1997 several competitors alleged that HAMMER machines are build in the Czech Republic, Bulgarian and lately also in China.
It is true that not all components are produced at our factory. For example we had to close down our foundry in 2000 because it was too small for the volume we needed and we did not have any space left to expand. However more than 95% of the components of the HAMMER range are being produced and assembled at our factory in Hall in Tyrol, Austria. And most importantly, all machines have to pass through our quality control. I have posted some picture in the Photos section that show the assembly of the HAMMER machines at our factory in Austria.

We also reserve the right to outsource HAMMER components globally in order to offer the best value possible. This was the case with the limited edition models SP3. We have outsourced several components to a well respected supplier in China. However the finals assembly and the production of the most critical components (fences, electrics, gear drives, knife system, …) was done at our factory in Austria. The outsourcing of these components allowed us to offer the SP3 at a greatly reduced price. The limited edition model SP3 was based on the construction of the A3-31 with some changes and new additions. Also we were testing the market with the new HAMMER colors.
Since then we have introduced the new HAMMER range in the new colors and other new technical features like a new sliding table, new fences and improved saw and shaper units. Due to the success of the SP3 we continue to use several outsourced components on the new A3-31. This allows us to offer the A3-31 at a bargain price. The rest of the HAMMER line continues to be manufactured entirely in Austria.

If any customer still has doubts about the HAMMER range being produced besides the FELDER and Format-4 machine at our factory in Hall in Tyrol we would like to welcome him/her to see our factory with his/her own eyes.

Best Regards
Wolfgang Geiger
Product Manager, FELDER Group
 
mattiasp mattiasp skrev:
Har @jac spiralkutter på sin?
Nej, tyvärr inte. Jag hade nästan bestämt mig för en A3-31 med spiralkutter. När jag sedan besökte Felder för att se om det gick att titta på denna någonstans så hade de just fått in en 3 år gammal A3-41 som det tagit i inbyte från en kommunal sysselsättningsverksamhet av något slag. Priset låg lite under nypriset för en ny A3-31 så jag slog till på den begagnade större maskinen istället trots att den inte hade spiralkuttern. Men än så länge är jag helnöjd med maskinen. Ett skäl till att jag lockades av den större modellen var längden snarare än bredden. Jag såg ett behov av att kunna rikta lite längre bitar i första projektet jag hade i åtanke (en loftsäng som faktiskt nu äntligen är på gång).

Ola C Ola C skrev:
Jag fick PM av en lokal BH-medlem (inte så aktiv på forumet) som gått från Hammern till Moreten och var betydligt mer nöjd med Moreten.
Om det är den person som jag gissar så har jag för mig att hans största problem var att han irriterade sig väldigt mycket på att behöva ställa om borden mellan rikt- och planhyvling. Det hade absolut varit trevligt att slippa men än så länge har jag inte sett detta som något större problem. Det som kan vara lite jobbigt är väl att veva ner planbordet, sedan är det bara att lyfta borden och svänga runt spånkåpan.

Men nu när du faktiskt har möjlighet att testa bägge maskintyperna så tycker jag att du ska passa på att göra det så kan du själv bestämma vad som passar dig bäst.
 
Ligger en begagnad hammer på blocket för 16k, i Göteborg. En a3-31. Vet inte om det är ett fynd så tipsar bara här :)
 
Redigerat:
DennisCA DennisCA skrev:
Den där produkten lät intressant, funkar den på bordsytor också?
Ja, Silbergleit är ett hårt vax som är till för glidytor som gjutjärnsbord. Vaxet är en lös pasta i burken, och kan anbringas med en trasa på borden, men även med pensel där man vill ha ett tjockt lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.