Det enklaste av alternativ verkar ju vara att behålla sanden och lägga åldersbeständig plast samt golvspån över... Även om jag hellre reglar upp...
Nu en del frågor!

  1. Om man bygger golvspånen på regel (som liggandes i sanden) var/hur ska den åldersbeständiga plasten ligga? Ska jag skruva eller bara limma fast golvspånet?
  2. För att undvika att golvet återigen saggar eller förskjuter sig, vore det en ide att lägga en ram runt rummet (av regel eller läkt, iskruvad i vägg) som man lägger (skruvar?) golvspånet på?
  3. Om jag reglar upp golvet, kan jag lägga tillbaka sandhärket så jag slipper konka ut sanden? Skulle detta kunna påverka reglar o dyl negativt?
 
L
Hyreshus , våning , villa ???
 
L Liteavvarje skrev:
Hyreshus , våning , villa ???
Sorry, gick lite fort där - bostadsrätt! Byggår '59-'60.
 
J JDW skrev:
Sorry, gick lite fort där - bostadsrätt! Byggår '59-'60.
J JDW skrev:
Det enklaste av alternativ verkar ju vara att behålla sanden och lägga åldersbeständig plast samt golvspån över... Även om jag hellre reglar upp...
Nu en del frågor!

  1. Om man bygger golvspånen på regel (som liggandes i sanden) var/hur ska den åldersbeständiga plasten ligga? Ska jag skruva eller bara limma fast golvspånet?
  2. För att undvika att golvet återigen saggar eller förskjuter sig, vore det en ide att lägga en ram runt rummet (av regel eller läkt, iskruvad i vägg) som man lägger (skruvar?) golvspånet på?
  3. Om jag reglar upp golvet, kan jag lägga tillbaka sandhärket så jag slipper konka ut sanden? Skulle detta kunna påverka reglar o dyl negativt?
En granne här ställde en kontaier utanför och tömde ur sanden (orsaken kan vara fuktskada). Men vilket sätt skulle det påverka reglarna? Här verkar trägolvet ligga dikt an trägolvet, enda jag ser är om det blir fukt eller sanden flyttar på sig. Skulle inte lägga plast om inte nödvändigt (möjligen vindpapp eller liknade).
 
Det är inte säkert att föreningen gillar att du tar bort sanden. Den ljuddämpar en hel del.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L
Så länge som det inte kommer fukt i sanden kan du i princip göra som du vill ,
det plast ovanför , ska skydda sanden mot utspill av , saftglas , grogg eller så .
Golvkonstruktionen är inte 100% tät och sanden kan få lite .
S.k. golvsand är 99% torr och kommer det minsta lite vatten på sjunker den ihop
 
  • Gilla
JDW
  • Laddar…
B Broken arrow skrev:
En granne här ställde en kontaier utanför och tömde ur sanden (orsaken kan vara fuktskada). Men vilket sätt skulle det påverka reglarna? Här verkar trägolvet ligga dikt an trägolvet, enda jag ser är om det blir fukt eller sanden flyttar på sig. Skulle inte lägga plast om inte nödvändigt (möjligen vindpapp eller liknade).
När jag läst på är på forumet verkar gängse metod vara att lägga åldersbeständig plast innan golvspånet, ingen aning om syftet... Snustorrt var det iaf i sanden!

T toolman77 skrev:
Det är inte säkert att föreningen gillar att du tar bort sanden. Den ljuddämpar en hel del.
Nu är väl det så att sand var '60-talets bästa budgetalternativ? Har vidtagit åtgärder med syllisolering (mellan klossar och betong) och glasull (mellan reglar) för att försöka försäkra mig om att grannen blir nöjd - mardrömmen vore självklart att behöva göra om och göra rätt efter allt ligger... Räcker detta, tro?
 
L
Kan du få sanden jämn , lägg ut en plast , och på med spånet , då har du en botten för vilket golv som helst
 
Tar mig lite tid och svara för att förmedla slutresultatet!

Nu ligger det sand, byggfolie ("åldersbeständig plast") och sen golvspånet som är limmat med trälim för golv. Sanden fick vi jämn medelst krysslaser, tumstock, vattenpass och svordomar.

Även för två nybörjare var processen rätt så enkel och hyggligt snabb - enda dryga är förstås att man inte får circelsåga spånskivorna hur sent som helst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.