Buskfyggaren
Vi har en motordriven köksfläkt i våran lägenhet vilken jag förstått egentligen inte får vara installerad. Den är installerad av förr-förra ägaren till lägenheten så den här suttit där ett bra tag utan att vålla vad jag vet något större problem, den får väl bytas vid nästa OVK.

Nu upptäckte jag dock att när jag drar igång fläkten börjar det blåsa i garderoben i hallen(y). Bifogar en bild, det blåser längst ned vid konsolen (ingen list/fog där mellan golv och konsol) samt vid rören där det är öppet. Hur kan detta komma sig? Konsolen går hela vägen upp till taket, vägg i vägg åt vänster finns vårat badrum, rören man ser går in i ett element så antar att det är vattenrör. Har ingen aning vad som finns där inne annars.

Bör jag täta vid rören och längst ned vid konsolen? Vet ju inte vart den luften kommer ifrån eller vad den passerar igenom för material.
Vitt vägguttag nära golv på smutsiga klinkerplattor, med synliga tecken på luftdrag vid konsolen och rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otätad genomföring med synliga vattenrör och öppning in i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Hur ser frånluftsventilen ut i badrummet?
 
Buskfyggaren
Det är en vanlig tallriksventil.
 
Den enkla förklaringen är väl att du skapar ett undertryck med fläkten och då drar in luft ur ett otätt schakt!
 
Buskfyggaren
P Patrik Lidstedt skrev:
Den enkla förklaringen är väl att du skapar ett undertryck med fläkten och då drar in luft ur ett otätt schakt!
Ja, det är den rimliga förklaringen. Jag tycker dock inte att det börjar dra mer i spaltventilerna i fönsterna när jag drar igång fläkten, och det verkar inte påverka när man öppnar ett fönster heller med fläkten igång. Ska pröva mera noggrant imorgon.
 
I ditt rörschakt har du nog bättre skorstenseffekt(läs högre tryck) än ute, därför tas luften till din fläkt därifrån.
 
Buskfyggaren
Ang. att det saknas list/tätfog, kan det vara så att det är gjort med flit för att fungera som någon slags "skvaller-öppning"? Tänker att syftet att ha lämnat öppet där kanske är att snabbt upptäcka ifall något av rören läcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.