Hej

Har en Diskmaskin Cylinda DM 36 som gett upp hoppet.
När man startar den går avloppspumpen 20-30s sen stannar den och inget mer händer.
Häller jag manuellt i vatten så pumpas det ur sen stannar den.

Jag har mätt på magnetventilen men ingen spänning kommer. Får i övrigt ingen annan felindikering.
Finns det någon nivågivare som kan krångla ? Var sitter den ?

Har även kollat micro brytaren som ska indikera läckage och den verkar också fungera.
Aktiverar jag den startar avloppspumpen direkt.

För nån dag sen hoppade den igång 2 gånger sen var det samma sak igen.

Någon som har några ideer ???? :confused:
 
Inga felkoder, det brukar jag få på min?
Microbrytare / kablage i luckan / handtaget?

Min diskmaskin "E-lux" har också bråkat denna vecka, fast det var det vanliga - hål i en slang. Har nu bytt alla slangar sedan maskinen var ny 2004. Kvalite, njablushing.gif
 
Nej inga felkoder. Den bara stannar.
Microbrytaren testad.
Öppnar jag dörren då får jag felkod så även den borde funka.

Mer idéer ? Gärna om nån vet vad som måste vara uppfyllt för att den ska ta in vatten.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Lite mer felsökning.

Märkte att jag haft dålig kontakt, magnetventilen får 230V.
Det sitter 2st spolar i serie och ska vara 2kohm enligt manual.
Nu märker jag att det är avbrott i ena och 1kohm i andra. Så blir att beställa en ny magnetventil, se om det löser problemet.
 
Lite uppdatering.

Idag kom magnetventilen, efter byte så funkar den som vanligt igen.
660kr kostade det. :cool:
 
  • Gilla
Johan500
  • Laddar…
Har exakt samma problem med en DM 42.
De här magnetventilerna - är det något man enkelt kan komma åt att testa som vanlig klant?
Och var beställer du reservdelar?
 
Hej den satt längst ner till höger sett framifrån. Den sitter på inkommande vatten. På min hade en av två st spolar gått sönder. Jag köpte en ny från vitvaror.se inloppsventil diskmaskin 8073826...

Hem » Inloppsventil Diskmaskin (228283) Cylinda. 635kr

Prova att mät resistansen över spolarna.
 
MWave skrev:
Hej den satt längst ner till höger sett framifrån. Den sitter på inkommande vatten. På min hade en av två st spolar gått sönder. Jag köpte en ny från vitvaror.se inloppsventil diskmaskin 8073826...

Hem » Inloppsventil Diskmaskin (228283) Cylinda. 635kr

Prova att mät resistansen över spolarna.
Ok, ska testa detta. Tack!
 
Vår DM36 hade exakt samma fel. Den la av mitt i ett diskprogram och vägrade ta in vatten. Konstaterade avbrott i ena spolen på inloppsventilen (efter att ha läst inlägget i detta forum) och då var ju saken klar.

Köpte också artikel 228283 från vitavaror.se Kostade nu 700 kr med frakt

Just denna maskin har en inloppsventil med två spolar och en flödesmätare. Det är väl därför den kostar. Hela rasket ingår i priset. Det är en elektrisk anslutning till spolarna för att släppa in vattnet och en liten klen kabel till flödesmätaren. Jag vill rekommendera inköp av två slangklämmor för diameter 15 mm för återmontering av slangen mellan ventilen och inloppet till diskutrymmet. På min maskin satt det "engångsklämmor" som jag fick klippa bort för att få bort slangen från gamla ventilen.

Man får plocka bort "sparksockelplåten" framtill och motsvarande baktill och kräla lite men bytet är fullt genomförbart för en amatörmekaniker.
 
  • Gilla
SlowMoo
  • Laddar…
Hej jag har en DM 36 som först gjorde som ni beskrev det här så jag köpte och böt inloppsventilen så nu tar den in vatten för att sedan bara slockna som om att det bli för fullt.?
Någon som vet vad det kan vara för fel nu.?
 
L
Du fixade avloppsventilen , har vänt upp , vridit på maskinen , det finns en slang som sitter i botten tror jag , vattentrycket i maskinen trycker upp luft mot en blåsa som stänger vattnet som fullt , du kan ha fått vatten i din , ibland blir det skit i slangen och inget vatten går in kolla den
 
J Johan500 skrev:
Ok, ska testa detta. Tack!
Hej Johan!
Vi har exakt samma fel. Löste du problemet i Cylinda DM42? Och var satt magnetventilen?
stort tack för all hjälp eller om någon annan vet!?
 
A
Det händer ibland att man behöver byta ventilen
Sitter höger bak eller höger fram
Gå in på cylindas hemsida och leta efter reservdelar så ser du sprängskisserna
 
  • Gilla
sofifilippa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.