Jag har till mitt larm en alarmtech MC250 med extra stark magnet.
Kabeln är inbyggd i dörrkarmen så den blir väldigt besvärlig att ev byta, den går inte att få ut längre än på bilden.

Sensorn löser ut lite sporadiskt, kan ev korrelera det till när det är mycket vind ute.

Efter att den krånglat de första månaderna bytte vi till en starkare magnet, sen fungerade den bra i ganska många månader. Därefter började den krångla lite igen. Självklart sker detta bara mitt i natten, då man man får en mindre hjärtattack av att vakna av sirenen varje gång.

När jag tittar närmare ser och mäter jag att där är ca 2mm radiell offset mellan magneten och sensorn. Där är ca 8mm spalt mellan dörrbladet och karmen. Är detta tillräckligt för att den skal lösa ut ofta?

Bifogar bilder där man kan se offsetten från två vinklar och en bild på den utskruvad.

Tack på förhand för råd.

Magnetkontakt för larm installerad i dörrkarm visar en synlig radiell offset mellan magnet och sensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnetkontakt för larm synlig i dörrkarm med synlig radiell offset mot dörrbladet, indikation på installationsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnetkontakt (Alarmtech MC250) inbyggd i en dörrkarm med synlig offset och extra stark magnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Är det magneten som bråkar ? så det inte är brytaren , den är av ett tungelementstyp och kan
börja bråka , svårt att testa med en magnet , fungerar med yttre magnet , men inte med den
i dörrblad/karmen
 
L Liteavvarje skrev:
Är det magneten som bråkar ? så det inte är brytaren , den är av ett tungelementstyp och kan
börja bråka , svårt att testa med en magnet , fungerar med yttre magnet , men inte med den
i dörrblad/karmen
Jag vet inte exakt vad problemet är. Det jag vet är att sensorn löser ut, dvs säger att dörren är öppen och utlöser då larmet utan att dörren blivit öppnad.

Kan du förklara lite mer vad du menar eller vad jag eventuellt kan göra?
 
W wittsjo skrev:
Kan du förklara lite mer vad du menar
Heja heja!
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Du kan väl testa detektionsavståndet för din magnetkontakt med lös magnet och dörren öppen.
Man brukar kunna höra ett svagt klick från tungelementet, eller så sätter du din larmcentral i något testläge.
Då får du en uppfattning om hur känsligt avståndet är.

Tillägg - enligt databladet så sluter den vid ett avstånd på 19 mm (+-2 mm), så att du får problem vid detta korta avstånd verkar vara fel. Felsök!
 
Redigerat:
jag kan skruva ur magneten ur dörrbladet och testa rätt lätt, ser på appen när den löser ut. Men om det faktiskt är något fel på sensorn så kommer jag inte bli så mycket klokare av det.

Är det vanligt att sådana sensorer krånglar?
 
Du kommer väl fram till att den är felaktig och bör bytas ut på något sätt.:)
Tungelement går sällan sönder.
 
Tungelementbrytare är hermetiskt inneslutna i ett glasrör med inert gas. Så länge höljet är oskadat har de mycket lång livstid. Gissningsvis är den skadad på något sätt så att syre/fukt kommit in och börjar korrodera innanmätet. Satsa på att byta den är mitt tips. Om den inte går att få ut får du nog bryta loss dörrfodret och lokalisera kabeln till den.
 
Ok tack för informationen. Att lyckas byta den blir som sagt besvärligt.

Men jag har inte riktigt fått klart för mig om detta är på grund av 2mm radiell offset?

19mm som kommer från databladet är väl vad som menas axiellt? Radiellt är det väl betydligt mindre?
 
Att magneten sitter förskjuten 2 mm i förhållande till magnetkontakten ska inte ha någon påverkan.
Om du tar loss magneten så kan du enkelt avgöra detekteringsavstånd både i höjd- och sidled (som jag tidigare tipsade om).
 
  • Gilla
wittsjo
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Tungelementbrytare är hermetiskt inneslutna i ett glasrör med inert gas. Så länge höljet är oskadat har de mycket lång livstid. Gissningsvis är den skadad på något sätt så att syre/fukt kommit in och börjar korrodera innanmätet. Satsa på att byta den är mitt tips. Om den inte går att få ut får du nog bryta loss dörrfodret och lokalisera kabeln till den.
Jag har haft två som har pajat det sista året. Dock åt olika håll så att säga. Den ena vägrade sluta och den andra vägrade öppna
 
W wittsjo skrev:
19mm som kommer från databladet är väl vad som menas axiellt? Radiellt är det väl betydligt mindre?
Mina brytare (vet inte märket) har nog minst 20 mm radiell känslighet.
 
Bifogar loggen på sensorn.
Ena loggen är från idag, då den verkar ha fungerat som den skall, den andra är från ett par dagar sedan. "(null)" antar jag är någon sorts felkod. Dvs inte öppen eller stängd dvs defekt sensor?

Skärmdump av en logglistning från en sensor med statusar som "Open" och "(null)" samt tidsstämplar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av logg från sensor som visar statusändringar mellan öppen och stängd, med en felkod "(null)".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen larmtekniker, men jag tycker det ser ut som att vad som nu övervakar signalen lika gärna kan vara orsaken till att "sensorn" felar så mycket.

Det vore intressant att mäta motståndet genom sensorn vid stängt läge.
 
Redigerat:
Jag har av ren tillfällighet en instrumenttekniker på jobbet, visade honom detta, då svarade han att han var helt övertygad om att det var oxidbildning pga kallödning i sensorn.

Detta då det förbättrade sig med den starkare magneten. Dvs det har bildats lite oxid, därefter har den börjat ge fel, mha en starkare magnet har den fungerat bättre ett tag, till sist har oxiden byggts upp så mycket att inte ens den starkare magneten var tillräckligt...

Så jag får ge mig på att byta ut sensorn....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.