Då ska vi se;
Våtrum - Check
Kallvind - Check
Oisolerad platta på mark - Check
Skalmur - Check
Träreglar direkt på platta - Check
Isolerad källare - Check

Problem - Not check

Men visst är det bra att veta vad man köper så man vet vad man ger sig in på.
 
Funderat om man kunde fuktskydda kallvinden litet genom att göra en enkel luftsolfångare med självdrag, får man upp tempen så får man ju ner RH litet och det är väl som viktigast just på hösten, då solen fortfarande lyser.

edit:
Om man har hög fukthalt i kallvinden iallafall, jag har inga planer själv på detta, i vårt hus ser det OK ut.
 
Vi har kallvind och badrum som kvarstår som riskkonstruktioner i vårt hus (från 1926), som vi håller koll på.

När vi köpte huset så anlitade vi en besiktningsman som gick igenom alla husets riskkonstruktioner. Han hittade fukt i en tillbyggd entré från 70-talet, denna fick vi riva.
Det fanns en platta på mark i en annan tillbyggnad, också från 70-talet, som hade isoleringen överst och syllar av tryckt virke. Detta upptäckte besiktninsmannen vid en utökad undersökning. För felen som besiktningsmannen hittade fick vi göra avdrag på köpeskillingen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Begreppen putsad "enstegs-fasad" respektive "enstegstätad-fasad" används tyvärr synonymt.
-Enstegs fasader har funnits i hundratals år. T ex revetering på trähus i olika utförande. Det må inte vara världens bästa lösning men fungerar bevisligen hyfsat om den sköts.
-Enstegstätade fasader tycker jag man ska kalla den katastrofmetod som kom senare, att gipsa och lägga EPS direkt mot trästommen.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
Fruktsallad
En fråga: Om man nu köpt ett hus med en av dessa riskkonstruktioner och det blir problem, vilken av dem är enklast och billigast att åtgärda? Spontant känner jag att det är rätt enkelt att sätta in en avfuktare i krypgrunden kontra riva ut träreglar i en källare?
 
Även punkten i artikeln om tryckt virke tål att förtydligas...
Pentaklorfenol, som vid nedbrytning gav upphov till lukt förbjöds 1978 (och kanske fanns kvar i virkeslager några år efter det)
Dagens tryckta anses inte vara någon risk i det avseendet. Sedan kan man alltid säga att försiktighetsprincipen ska gälla, eller att det är onödigt.
Men det är synd att oroa folk om dom skulle hitta tryckimpregnerat i nya inomhuskonstruktioner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Varför ska man bara ha papp på "platta tak" och inte plåt? Det är väl snarare positivt med plåt också, falsad sådan isf.
Jag har en utbyggnad på 25 kvm med platt tak, lutar ett par grader och där har jag falsad plåt.
Skulle tro det har med kapilärkraften att vattnet sugs upp i skarvarna samt plåt krymper å expanderar. Vet inte hur tät underlagspappen är men skulle tro den e sämre än riktig papp. Å helsvetsar man inte så suger pappen vatten kapilärt så då har du vatten under pappen istället, så kan bero på det kanske
 
Felaktigt utförda badrum en riskkonstruktion? :crysmile::crysmile::crysmile: Allt som är byggt fel är väl en riskkonstruktion.
 
T twoody skrev:
Felaktigt utförda badrum en riskkonstruktion? :crysmile::crysmile::crysmile: Allt som är byggt fel är väl en riskkonstruktion.
Nej, allt som är felbyggt utgör en risk. :)
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Badrum är väl den mest uppenbara riskkonstruktionen som finns?
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Badrum är väl den mest uppenbara riskkonstruktionen som finns?
Ja, det är väl egentligen bara Hus som slår det...
 
  • Haha
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Begreppen putsad "enstegs-fasad" respektive "enstegstätad-fasad" används tyvärr synonymt.
-Enstegs fasader har funnits i hundratals år. T ex revetering på trähus i olika utförande. Det må inte vara världens bästa lösning men fungerar bevisligen hyfsat om den sköts.
-Enstegstätade fasader tycker jag man ska kalla den katastrofmetod som kom senare, att gipsa och lägga EPS direkt mot trästommen.
M MagHam skrev:
Begreppen putsad "enstegs-fasad" respektive "enstegstätad-fasad" används tyvärr synonymt.
-Enstegs fasader har funnits i hundratals år. T ex revetering på trähus i olika utförande. Det må inte vara världens bästa lösning men fungerar bevisligen hyfsat om den sköts.
-Enstegstätade fasader tycker jag man ska kalla den katastrofmetod som kom senare, att gipsa och lägga EPS direkt mot trästommen.
Det är verkligen en enorm skillnad beroende på vilka material som använts. EPS på gips med helt tät tunnputs ovanpå är ju katastrof. Kalkputs på glespanel fungerar riktigt bra. Likaså fungerar tjock kc puts på stenullsisolering bra.
 
Det hade varit enklare att säga att det finns risker med alla hus
 
Summa summarum:

Köp inte hus för alla är en riskkonstruktion?
 
Summa summarum: Läs på, var medveten om och undersök särskilt riskkonstruktionerna innan du köper huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.