Ett exempel från vår sommarstuga: byggdes 60-talet, byggdes ut 80-talet. Plast överallt, dålig ventilation och lite isolering. Kallställdes vintertid. Vi fick inte bort "stuglukten" ur huset även om vi tog upp ventiler och installerade fläkt i badrum mm. Förmodligen hade fukten ingenstans att ta vägen och fastnade i väggar, möbler, tyger osv. Huset kunde alltså inte "andas" ordentligt. Utan plast hade det kansje varit bättre, min teori.
 
Huset ska andas genom ventilationen.
De gamla lösningarna funkar med ett hus som är "dåligt" isolerat hus med cellulosaisoleting. Men det är inte samma sak som att det är bättre.
 
Det är sant men problemet är väl många ggr att man vill ha ett gammalt hus för charmen och sen vill man isolera det på modernt och brukligt sätt och det är ju då problemen börjar för det är ju inte så att det följer med en ventilationsanläggning med isoleringsbalarna.
Hade man istället accepterat att man har ett gammalt hus och inte isolerat sönder det så hade problemen nog inte funnits där.
 
Nej, ska man isolera till lorderna nivåer såmåste man göra mer än att slänga på mer isolering. Och man måste veta vad man gör.
 
MultiMan
Behöver man verkligen att isolera sönder gamla spånhus med alla risker det innebär när det finns högeffektiva värmepumpar idag? Jag valde att inte isolera mer, låta spånet vara men skaffa värmepump/ar istället. Förbättrade luftkvaliteten på samma gång.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Förbättrade luftkvaliten genom att kyla av murstocken så att ventilationen avstannar? Det låter konstigt.
 
han menade nog att inte isolera så mycket så huset andas genom väggarna och istället värma mer. Det är inte direkt vanligt att murstocken sköter all ventilation i ett gammalt hus. möjligen där det är en kanal överhuvudtaget.
 
Tack för alla inspel, och beklagar att jag svarar sent! Det är ett gammalt sommarhus ja, men jag vill ha möjligheten att kunna bo året om. Ska sätta ny panel (liggande faspanel om någon bryr sig) med vindskyddsfolie, tycker det verkar vara bättre och smidigare än pappen. Sätter även en ventil under nocken på var sida för bättre genomdrag. Öppna spalter med takfotsnät i kassetterna, luftspalt med masonit upp till nocken så det ska kunna strömma över..
Om jag i tillägg skulle montera en FTX och ha någon luftavfuktare, elektrisk eller 2 "torrbollar", borde det inte hålla..? Kåken är 24 kvm.

Golvet har f.ö ingen isolering what so ever, ska jag plasta så mycket golv som möjligt..? Inga fuktskador på golvet under huset, och som sagt är kåken från 50-talet och jag och mamma har eldat många kallar kvällar..

Det som oroar mig lite är isolering vid skorstenen nu när jag öppnat till nock, jag fick hem tre sotare som kollade på det och föreslog att jag skulle bygga in skorstenen med cembrit skivor med 1 dm luftspalt runt hela skorstenen, "det är så lite oh luftar igenom". Tänker en varm murstock mot utomhuskyla som möts vid sponten borde vara lika med fukt..? Men återigen, jag och morsan har eldat kalla nätter och inget som syns.. :)
 
Och det finns inget badrum nej, så inga fuktiga duschar.. Enda är stekplattan på spisen men den ska ha ett direkt utblås från fläkten..
 
Om du ändå ska byta panelen är det aldrig ett bättre tillfälle att tilläggsisolera. Du skulle kunna installera en luftvärmepump också som du kan använda som avfuktare och även slå på värmen från distans innan du kommer dit.
 
Du skall observera att de där som talar om plast och undertryck också utgår från att det finns en modern ventilationsanläggning som håller undertrycket och som aldrig stängs av.
De utgår också från att huset aldrig någonsin kallställs ens kortvarigt.

Jag skulle låta det bli vid det gamla. Ångbroms och spån eller cellullosaisolering.

Vindskyddsfolie tycker jag inte alls om. Den går lätt sönder men i USA där de har hittat på den har de så billig eldningsolja att det kvittar om vindskyddet är helt eller inte. Om bräderna på utsidan en gång måste bytas tycker jag att du skall riva bort dem och tilläggsisolera 5 cm utåt och spika på en träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel Hunton och så spikreglar och nya bräder.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nej. Det krävs inte kontinuerlig aktiv ventilation eller konstant värme.
 
Tack återigen för svar, muchos tacksam! Men det känns lite som att åsikter går fram och tillbaks som en pingpong match, och lusten att anmäla mig till Arga Snickaren aldrig varit större..

Jag är ingen snickare men gynmasieutbildad montör, jobbat som montör, rivare och på ByggMax i 3 år där jag stått i kassan och läst på vid varje ledig stund. Alltid tyckt om att bygga saker och anser mig väl "handy" så sett, gör alltid saker väldigt nogrant, och det är just därför jag inte vill göra fel nu, för jag har aldrig gjort det här tidigare..

Det finns tyvärr inget OM panelen ska bytas, den ligger redan och väntar på att sättas upp i.o.m nya fönster & dörrar ska sättas in. Och har kört ungefär 50 sopsäckar sågspån till punkten så vore ju halvkul att försöka hitta någon som säljer spån.
Det jag tycker är lustigt är att t.ex ByggMax enbart har vindpapp och vindspärr (som ska hålla bättre än papp pga mer elastisk) om den bara går sönder och det går an om man har ett oljeeldat hus. Även fuktspärr och glasull är sen tidigare inköpt, frågan är ju bara, ska allt ut på blocket..? Hade aldrig kunnat föreställa mig sån här överkurs på en liten stuga, men vill som sagt vara nogrann (men har inte heller världens största plånbok, då hade jag nog bara ringt en isoleringsfirma nu..). Hade räknat med att möjligen få investera i en bra FTX och annan inomhus avfuktning som hade skött jobbet då huset som sagt bara är 24 kvm.

En tilläggsfråga..

Har ju köpt grundad panel, det börjar ju tyvärr lida mot kallare tider och är väldigt tveksam till att det går att måla utvändigt nu då nätterna kan vara kalla (bor i Norrköping), hur länge kan panelen sitta uppe endast grundad? Skulle den klara vintern? Självklart värms inte huset upp under vintern.

Har en sån stor ångestklump i magen att jag grävt husets grav och kastas pengar på "onödigt" material i sjön :worried:

Bifogar ett par bilder..
 
Pix
 
  • Renoveringsarbete i ett rum med träväggar och verktyg, inklusive nivå och såghäst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag och öppen vägg under renovering med synliga isoleringsmaterial och träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmaterial på en träveranda, omgivet av trädgårdsmöbler och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserad förvaringsutrymme med upp och ned-vända stolar och byggmaterial såsom brädor och säckar med kattsand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.