Hej, vilken eventuell formalia måste följas för att göra om en store villa till (t ex) 5 hyreslägenheter? Vilken bolagsform är därefter lämplig att hyra ut dem i? Är det tillåtet att hyra ut "privat"? Buggaren
 
Om vi antar att detaljplanen hos dig är normal för villaområden, så får du troligen bara ha en - två bostäder. En vanlig formulering är "en till tvåfamiljshus".

I så fall måste du få fram en detaljplaneändring, det går ibland (om kommunen gillar planen) att få en s.k "frimärksplan" som gäller bara för en fastighet. Kostar typ. 100 000 eller mer. Därefter kan du söka bygglov för ändringen. Grannar kan överklaga.

Nästa sak är att om du skapar nya bostäder så¨skall de uppfylla dagens krav., även om huset är äldre. Det gäller energieffektivitet, tillgänglighet, brandsäkerhet osv.
 
Två lägenheter brukar det vara. Har man fler räknas det som flerbostadshus. Ska du bo i huset själv eller hyra ut hela som fem lägenheter? Eventuellt kan man komma runt kraven på olika sätt, t.ex. andrahandsuthyrning, etagelägenhet och inneboende.
 
hempularen skrev:
Nästa sak är att om du skapar nya bostäder så¨skall de uppfylla dagens krav., även om huset är äldre. Det gäller energieffektivitet, tillgänglighet, brandsäkerhet osv.
Var kan man läsa om det här? Brukar det inte vara undantag när det gäller äldre hus? Jag vill bygga energisnålt enligt nybyggnadskraven men kommunen tycker att jag kan minska på isoleringen.
 
Kan man hitta en detaljplan på nätet som gäller för sin kommun ?
Om det ligger hyreshus inom säg 500 så borde det väl vara ok?
 
nino skrev:
Kan man hitta en detaljplan på nätet som gäller för sin kommun ?
Om det ligger hyreshus inom säg 500 så borde det väl vara ok?
Kolla på din kommuns hemsida. De flesta har dem uppe.

Behöver inte vara OK. Det kan skilja från en tomt till en annan.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tack. Min tanke var att inte själv bo i huset. Innebär det att det blir enklare om man väljer att göra det utanför detaljplanereat område? Typ "på landet"? Vilka nackdelar (?) innebär det att huset klassas som Flerbostadshus?
 
Ang uthyrning så är det klart du kan hyra ut privat om du vill det.
Du kan även bokföra det hela som näringsverksamhet och dra kostnaderna för tex renovering direkt, det man ska tänka på då är att när du säljer så är det ditt inköpspris som du får dra av mot försäljningspriset, renoveringskostnaderna har du redan dragit då så det kan bli duktigt med reavinst skatt, finns visst sätt att komma runt det om man planerar lite...

Jag har en fastighet med 2 hus, det ena hyra jag ut hela och i det andra har jag 2 lgh och 1 under byggnation och ett utrymme som också ska bli lgh men det är långt fram i tiden :)
 
O
sepani skrev:
Tack. Min tanke var att inte själv bo i huset. Innebär det att det blir enklare om man väljer att göra det utanför detaljplanereat område? Typ "på landet"? Vilka nackdelar (?) innebär det att huset klassas som Flerbostadshus?
Oavsett, hur du gör med själva uthyrningen, så måste du ha bygglov. Finns det DP och den säger en familjshus så är det kört... Såvida du inte vill bekosta en förändring själv av DP. Sedan så är det som hempularen säger. Eftersom du bygger om huset och inreder lägenheter då gäller de nya regler för utrymning och tillgänglighet. Att det är ett befintligt hus spelar ingen roll i det här fallet.
 
Någon som vet vad som gäller i fall då DP endast medger enfamiljshus men genom att utnyttja Attefalltillägg så kan man 1. Bygga en 25kvm stuga och 2. Dela av huvudbyggnad/bostadshuset i två bostäder och därmed åstadkomma totalt 3 lägenheter vilket möjliggör brf ? Attefall går utöver plan. Tacksam för svar.
 
Det är ganska vanligt, mini-brf:er med tre lägenheter precis som du beskriver, ploppar upp i vartenda villaområde häromkring, vilket inte infrastrukturen riktigt är byggd för.
 
  • Gilla
lillbryggarn
  • Laddar…
O
lillbryggarn lillbryggarn skrev:
Någon som vet vad som gäller i fall då DP endast medger enfamiljshus men genom att utnyttja Attefalltillägg så kan man 1. Bygga en 25kvm stuga och 2. Dela av huvudbyggnad/bostadshuset i två bostäder och därmed åstadkomma totalt 3 lägenheter vilket möjliggör brf ? Attefall går utöver plan. Tacksam för svar.
Du har redan svarat på frågan själv. Om dp bara tillåter 1 familj så går det inte å göra om. Attefallshus är en lustig grej. Men du bygger inte en lgh. Du inleder bara ett hus med boende standard
 
Det finns som sagt många villor som byggts om till brf, 2 lgh i villan, och ett attealfallshus.

Men du skriver att DP tillåter enfamiljshus, då går det nog inte att göra om det till ett tvåfamiljshus. Ofta säger dp "en eller tvåfamiljshus".
 
Det finns en del nackdelar och risker med så små bostadsrättsföreningar. Bla. så vägrar vissa banker att låna ut till köp av lägenhet i föreningar med färre än 10 - 12 lgh.
 
H hempularen skrev:
Det finns en del nackdelar och risker med så små bostadsrättsföreningar. Bla. så vägrar vissa banker att låna ut till köp av lägenhet i föreningar med färre än 10 - 12 lgh.
Skulle aldrig någonsin köpa lägenhet i en sådan förening. En styrelse med tre personer och två helt olika typer av hus. Ska man gissa att styrelsen alltid kommer vara mer sugen att kosta på parhuset?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.