Det finns vissa konstruktioner som löper större risk att drabbas av skador än andra. De är bra att känna till, inte minst om du tänker köpa nytt hus. Här listar vi riskkonstruktionerna och hur du bör agera för var och en av dem.

Du kan läsa artikeln här: Riskkonstruktionerna du behöver se upp med

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Redigerat av moderator:
H
Tycker mest man ser dessa grejer i 60-80talshus. Ibland några äldre som är renoverade felaktigt. Nyare hus har sällan dessa bekymmer som står listade här.
 
D
Hablam1 skrev:
Tycker mest man ser dessa grejer i 60-80talshus. Ibland några äldre som är renoverade felaktigt. Nyare hus har sällan dessa bekymmer som står listade här.
Enstegsputsfasader är väll ett problem som varit på senare år. Annars tror jag du gör en riktig observation, att många av de listade felen hittas i lite äldre hus.
 
T Polos skrev:
99% av alla hus är drabbade av denna artikel.
Hade varit lättare att skriva vad som inte är en risk.
Jag skulle snarare säga att de listade farorna finns i de flesta hus från 1900-1980 men att många av de ändå har klarat sig bra.
Vissa har klarat sig riktigt illa men är man medveten om riskerna så kan man upptäcka de och undvika att betala överpris för hus med större kostnader än man räknat med.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Har ett hus från 2001 med (hög) krypgrund. 2003 sa dock besiktningmannen att man inte byggde så längre utan nu var det platta på mark som gällde, precis som mina föräldrars 80-talshus. Enstegstätning är ju som nämns i kommentarerna nytt så det känns som att relativt nya hus har minst två av dessa risker.

Nu när jag sedan ett par år tillbaka har avfuktning i krypgrunden tycker jag det är praktiskt att kunna kontrollera trossbotten och rör. Drar ca 1700 kWh per år.
 
Hablam1 skrev:
Tycker mest man ser dessa grejer i 60-80talshus. Ibland några äldre som är renoverade felaktigt. Nyare hus har sällan dessa bekymmer som står listade här.
Våtrum ?
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Som sagt, i princip alla kåkar upptas i listan. Vem räknar med att bo i ett "riskfritt" hus förresten?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Isolerad platta på mark, modern trästomme med luftspalt osv, tät kallvind med styrd ventilation och utvändig isolering under taket är faktiskt inte en riskkonstruktion.

Ja, man får förstås tvätta sig i en balja utomhus och klara sig utan våtrum och anlägga ett utedass. ;)

Sen måste man naturligtvis riva det efter 30-50 år eftersom den tekniska livslängden tagit slut och allt övergår till riskstatus.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hmm....... gällande kallvind så har i alla fall jag hellre en lättinspekterad kallvind med rejäla glipor där självdragsventilationen alltid fungerar oberoende av elektricitet och mekanismer än att jag har något av de moderna alternativen.
 
  • Gilla
HElgEe
  • Laddar…
Hablam1 skrev:
Tycker mest man ser dessa grejer i 60-80talshus. Ibland några äldre som är renoverade felaktigt. Nyare hus har sällan dessa bekymmer som står listade här.
De ny har inte hunnit ruttna eller mögla bort än. Tacka vet jag gjutna "blåbetongklumpar" från 60-talet eller tidigare som inte kan ruttna eller mögla bort :)

Radon det vädrar man ut.

;)
 
Redigerat:
Termen riskkonstruktion har väl uppkommit pga att det blivit vanligt att köpare kallar allt för dolda fel och kräver att säljaren ska betala för en överdriven åtgärd.
Genom att kalla saker en riskkonstruktion kan man enkelt vända på det hela och hävda att köparen norde insett att en fördjupad undersökning krävs.

Hir kommer bostadsannonser se ut om 20 år?

Huset är byggt 2000 bekräftat med följande riskkonstruktioner:
Torpargrund
Kallvind
Enstegstätad fasad
avloppsstammar i plast
rör-i-rör i våtutrymmen
Skorsten
keramikbeklädnad i våtrum
 
  • Gilla
Thomas K. och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hmm....... gällande kallvind så har i alla fall jag hellre en lättinspekterad kallvind med rejäla glipor där självdragsventilationen alltid fungerar oberoende av elektricitet och mekanismer än att jag har något av de moderna alternativen.
Även den icke möglande vinden jag beskriver är lätt att inspektera. Den fungerar även med den gamla "dra in mer fukt utifrån" principen (rikligt självdrag) men risken är lite större. Ditt uttalande om ventilationen passar bättre på villor som saknar diffusionsspärr mot bostadsdelen och alltid har ett fukttillskott som måste ut.
 
S sunqan skrev:
Termen riskkonstruktion har väl uppkommit pga att det blivit vanligt att köpare kallar allt för dolda fel och kräver att säljaren ska betala
Det funkar iaf inte på toalett och dusch eftersom man ser att de finns där. ;)
"Aj då, två toaletter, det kan bli dyyrt det här"
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Varför ska man bara ha papp på "platta tak" och inte plåt? Det är väl snarare positivt med plåt också, falsad sådan isf.
Jag har en utbyggnad på 25 kvm med platt tak, lutar ett par grader och där har jag falsad plåt.
 
martin43 martin43 skrev:
Det funkar iaf inte på toalett och dusch eftersom man ser att de finns där. ;)
"Aj då, två toaletter, det kan bli dyyrt det här"
"Huset är ju mer än trettifem år gammalt, så den tekniska livslängden har redan passerats- så vi får räkna med att riva och bygga nytt. "

Men skämt åsido- det känns som att många resonerar så redan idag. Visst är det bra att påpeka att det finns konstruktioner där man av ren självbevarelsedrift bör göra en ordentlug undersökning. Det är inte särskilt behagligt att bo i ett mögelskadat hus. Men att hävda att ett 20 år gammalt badrum har ett dolt fel och att säljaren ska betala hela kostnaden för att göra ett nytt, det är infantilt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.