Jag har precis flyttat in i min nya lägenhet och tänkte renovera den lite nu.
Det största problemet är golvet. Det är ek, men färgen ser väldigt sliten ut och går mot orange, som inte alls passar i min övriga inredning.

Att hyra någon som slipar och fixar golvet tar tid, pengar och kan bli jobbigt nu när alla stora möbler är på plats redan. Så jag funderade på att måla golvet i vitt, alltså ovanpå lacken. Kan det funka? Finns det någon speciell färg som borde användas?

Jag är verkligen nybörjare inom detta ämnet (och att renovera hus över huvud taget) så hjälp skulle verkligen uppskattas!

Hälsn. Minna
 
Jag har sett många snygga målade trägolv, men jag skulle inte välja vitt. En kollega till mig har målat trägolven i hela sitt hus vita viket hon ångrar otroligt. Vartenda hårstrå och varenda liten dammtuss syns med en gång så i så fall gäller det att dammsuga golven varje dag.
 
Jag har både målade golv och parkett..jag tycker nog att dammet syns mer på mina ek golv än på mina vita ::)
 
Är det någon som har erfarenhet av att måla på redan lackat golv?
 
Minna_ skrev:
Att hyra någon som slipar och fixar golvet tar tid, pengar och kan bli jobbigt nu när alla stora möbler är på plats redan. Så jag funderade på att måla golvet i vitt, alltså ovanpå lacken. Kan det funka? Finns det någon speciell färg som borde användas?
Visst går det att måla ett lackat golv. Jag har t.ex. målat en lackad furutrappa. Men, om du vill måla för att slippa bära ut möbler m.m. lurar du dig. För ett bra resultat måste du först matta ner lacken genom att slipa ner lacken med ett fint slippapper. Därefter torka noga och sen måla med speciell golvfärg. Den flyter ut fint och ger en fantastisk yta, men måste målas vått-i-vått för att inte få skarvar eller ränder. Därmed måste du frigöra hela ytan på en gång. Du behöver nog måla 2 gånger för ett bra resultat.

Lycka till!
 
Wigert skrev:
Visst går det att måla ett lackat golv. Jag har t.ex. målat en lackad furutrappa. Men, om du vill måla för att slippa bära ut möbler m.m. lurar du dig. För ett bra resultat måste du först matta ner lacken genom att slipa ner lacken med ett fint slippapper. Därefter torka noga och sen måla med speciell golvfärg. Den flyter ut fint och ger en fantastisk yta, men måste målas vått-i-vått för att inte få skarvar eller ränder. Därmed måste du frigöra hela ytan på en gång. Du behöver nog måla 2 gånger för ett bra resultat.

Lycka till!

Kan man matta lacken för hand, t.ex. vattenslipa (har hört att det tar bra)? Slipade du mycket på furutrappan?
Speciell golvfärg - ska den vara oljebaserad? Har en oljebaserad golvfärg hemma. Kan den funka?
Tack för hjälpen!

 
  • Gilla
hajro
  • Laddar…
Du kan matta för hand men det går givetvis snabbare med t ex en excenterslip.

Oljebaserad golvfärg borde fungera bra. Den kan ha något större tendens att gulna med tiden, men flyter å andra sidan ut snyggare.

 
I ett gammalt spektrum-blad målade dom ett gammalt gulnat furugolv, stod iofs inget om någon slipning innan med golvet såg inte ut som det hade slipats först iaf, dom målade bara rätt på, med rustibus högblank golvfärg tror jag det va, kanske kan det vara lika smidigt med ekgolvet!
 
H
Som Fru Wahlström sa, så målade vi vårat lackade Furugolv med Beckers golvfärg benvit högblank utan att rugga upp ytan först. Vi tvätta först noga med målarsoda sen måla vi 2 ggr, precis som försäljaren sa åt oss att göra.Blev kanonbra.
 
Jag var på Bauhaus pratade med en hantverkare där: Hon sa att det var omöjligt att måla på golv som redan var lackat. Helt omöjligt - det finns inga genvägar sa hon, man måste slipa.
Provade att testmåla på en liten yta med en oljebaserad färg - när färgen torkat gick den och skrapa av med naglarna, om man tryckte hårt. Det verkar inte så hållbart.
Hopplunda: Var golvet helt lackat innan ni målade? Sa försäljaren att det gick bra att måla med golvfärg ovanpå lacket? Hur är golvet nu - blir det repor i färgen när man flyttar möbler?
 
H
http://www.beckers.se/products/index.asp?SubCategory=products

I välj produkt så väljer du golvfärg.

Ok, verkar som man får olika bud vad man kan göra och inte göra. Men vilket fall, vi målade direkt efter målarsoda. Vi har inte märkt några skador i färgen än trots barn. Vi målade för ca 2 månader sen. Försäljaren sa att vi kunde måla direkt. Ring Färgbolaget i Torshälla AB och prata med de.

Kan plåta resultatet när jag kommer hem.
 
Minna_ skrev:
Jag var på Bauhaus pratade med en hantverkare där: Hon sa att det var omöjligt att måla på golv som redan var lackat. Helt omöjligt - det finns inga genvägar sa hon, man måste slipa.
Provade att testmåla på en liten yta med en oljebaserad färg - när färgen torkat gick den och skrapa av med naglarna, om man tryckte hårt. Det verkar inte så hållbart.
Hopplunda: Var golvet helt lackat innan ni målade? Sa försäljaren att det gick bra att måla med golvfärg ovanpå lacket? Hur är golvet nu - blir det repor i färgen när man flyttar möbler?
Jag har läst någonstans att en oljebaserad färg eller lack kan få svårt att fästa på en vattenbaserad lack. Själv har jag lackat med oljebaserad lack på vattenbaserat och den sitter bra (men inte perfekt; tappade lite när jag tejpade maskeringstejp vid en tröskel).

Det är viktigt att rugga upp ytan med ett slippapper innan man lägger på ny färg eller lack. Att bara använda målartvätt eller liknande räcker inte.

 
Också inne på att måla vitt på golven, ingen som kan lägga ut bilder på sina vita ommålade golv?
 
Ska du verkligen måla EK-golv? Ok att måla gammalt furugolv eller så men många betalar dyra pengar för ett fint ek-golv. Tror det är mer eftertraktat med ek-golv på marknaden om du ska sälja jämfört med målat golv. Gör inget du ångrar då du ska sälja lägenheten. Ett alternativ är att slipa om och olja .. då får golvet inte samma gulaktiga nyans som vid lack.
 
Får samma tanke som il Duce.
Får man fråga vad det är för ekgolv? Om du har en fiskbensparkett eller liknande måste jag höja en röst för följande: hyr slipmaskin och olja. Sen kan du hasa runt barfota i lägenheten och bara njuuuuuta!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.