Olofnilson.se har en serie som heter Monté den kan du även få i special mått och valfri NCS kulör (y)
 
BirgitS
H Husaren skrev:
Ska se om det går att räta upp linjerna lite utan att släppa upplägget helt
Här är ett exempel på en bokhylla där man har en del variation av hyllplanens höjd för att skapa omväxling utan att allt varieras: http://www.bokhyllanab.se/files/DSC_0153.jpg
Detta är rätt likt ditt förslag där det är stor variation på de vertikala linjerna men man har låtit alla hyllplan vara genomgående i stället: http://www.bokhyllanab.se/files/2015-04-11-11.39.23.jpg sen om det är något bra med fack som bara är 10 cm breda är ju en annan sak.
Båda hämtade från http://www.bokhyllanab.se/ som förutom att ta fram specialanpassade bokhyllor och liknande är återförsäljare av bland annat ovan nämnda Olof Nilson Möbelverkstad.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är rätt lättjefull, och ogillar att uppfinna hjulet på nytt.
Så jag hade köpt fyra stycken IKEA Billy hyllor = 4 x 800 = 3200 mm.
De finns i tusentals kombinationer och utföranden.
Och fyllt ut de återstående 155 mm med passbitar, eller använt det som paraplyställ eller vad som helst.
Färdigt :)
[bild]
Trots allt så är det ju böckerna som skall tala och synas, inte hyllorna.
Det här med att resan är själva målet är inget du praktiserar förstår jag?
 
V vectrex skrev:
Det här med att resan är själva målet är inget du praktiserar förstår jag?
Jo då, när resan sker längs Sveriges och Norges kuster, fjordar och insjöar i båt under segel, så jo, absolut!

Men inte när "resan" består av att mäta, såga, skruva osv en massa brädlappar, som man lika gärna kunde ha köpt färdiga i närmaste bygghandel.
Och sedan måla slipa, spackla, måla igen, och städa, städa, städa, så nej.

Varför gillar ni inte IKEA:s Billy?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo då, när resan sker längs Sveriges och Norges kuster, fjordar och insjöar i båt under segel, så jo, absolut!

Men inte när "resan" består av att mäta, såga, skruva osv en massa brädlappar, som man lika gärna kunde ha köpt färdiga i närmaste bygghandel.
Och sedan måla slipa, spackla, måla igen, och städa, städa, städa, så nej.

Varför gillar ni inte IKEA:s Billy?
Alla har vi olika intressen! Du har väl höns om jag inte missminner mig? Ägg finns i varenda matbutik till väldigt lågt pris!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Ägg finns i varenda matbutik till väldigt lågt pris!
Ja, du har rätt!
Men det är väl inte en resa att ha några hönor som går omkring och pickar.
Och då vet vi för övrigt vad de äter och vad äggen innehåller.
Mer lättskötta djur finns nog inte :)
 
Efter att tagit intryck av den allmänna debatten har jag nu rensat bland linjerna (och stoppat in lite böcker för att få en bättre bild av det färdiga resultatet). Om det är tillräckligt vet jag inte, men jag upplevde nog själv att intrycket blev lite lugnare. Helt och hållet vill vi som sagt inte inordna oss i leden, utan vill behålla lite oberäknelighet

Microkatten Microkatten skrev:
Vilken typ av fog har ni tänkt använda? För de bokhyllor jag byggt har jag använt Festools Domino, som verkligen förenklar fogningen
Där har jag inte hunnit tänka så mycket. Efter en snabb googling ligger nog kostnaden för en Domino aaaningen utanför årets verktygsbudget (fast det verkar vara ett fantastiskt redskap). Kan man använda traditionell plugg kanske?

J justusandersson skrev:
Jag vill inte säga att frågan hållit mig vaken i natt
Skönt att höra :) Själv lägger jag nog oproportionerligt mycket tankemöda på denna möbel just nu

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag är rätt lättjefull, och ogillar att uppfinna hjulet på nytt.
Så jag hade köpt fyra stycken IKEA Billy hyllor = 4 x 800 = 3200 mm.
De finns i tusentals kombinationer och utföranden.
Jag har absolut inga moraliska invändningar mot att spara tid eller modda billyhyllor. Jag är dock inte säker på att jag skulle få det precis som jag vill i slutändan. I det här fallet lockas jag nog också av utmaningen att bygga en hel bokhylla och lära mig lite på vägen. Så ja - för mig är det nog resan som är målet i det här fallet :)
 
  • Stort och rymligt vardagsrum med en färgglad, välfylld bokhylla längs väggen och en röd fåtölj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Valkyr och 6 till
  • Laddar…
Med reservation för att jag är estetisk analfabet så tycker jag det där ser riktigt bra ut. Bra att du inte låter dig avskräckas av några Billy fans. ;)
 
  • Gilla
Karl_Pedal och 1 till
  • Laddar…
H Husaren skrev:
I det här fallet lockas jag nog också av utmaningen att bygga en hel bokhylla och lära mig lite på vägen
Det ser ju riktigt snyggt ut nu!
Men den gråa bakskive-färgen? Du kan säkert hitta på något roligare :thinking:
 
V vectrex skrev:
Ägg finns i varenda matbutik till väldigt lågt pris!
Fast inte i närheten av lika goda som pinfärska "hemägg".
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det blev lite...vanligare. Jag tycker likt @findus42 att du kunde gått åt andra hållet och brutit någon horisontallinje också. Folianter behöver normalt inte dubbla höjden mot vanliga böcker, så att dela något dubbelfack 70/30 på höjden skulle nog rent av göra nytta.

Mät höjden på lite riktiga böcker och se vad ni har behov av också. Jag har nog 5–6 olika hyllhöjder hemma, i olika bokhyllor iofs., men ändå.
 
Ser riktigt bra ut tycker jag!
Förstår verkligen inte varför man kliver in i ett forum för möbelsnickeri och föreslår ikea när folk ber om råd. Kryp tillbaks under stenen: )
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
IKEAS Billy håller faktiskt utmärkt, framför allt om man väljer den smalare varianten 60 cm. Jag har ett par hyllsektioner som är drygt 40 år och som är intakta. Tyvärr har man ändrat hyllplansinfästningen så dessa går inte att kombinera med den gamla typen.

Annars tycker jag att bokhyllssnickeriet är kul. Tycker också att den fina ritningen kan kännas rotig när den fylls med böcker. För jag förmodar att du bara ska ha böcker ... och inte massor med pryttlar också ...

Jag har en 4 m lång Lundiabokhylla i lamellträ där även 110-cm hyllplan hållit i närmare 50 år så hyllplanens materialval är viktigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
IKEAS Billy håller faktiskt utmärkt, framför allt om man väljer den smalare varianten 60 cm. Jag har ett par hyllsektioner som är drygt 40 år och som är intakta. Tyvärr har man ändrat hyllplansinfästningen så dessa går inte att kombinera med den gamla typen.
Fast Billy idag är inte alls lika gedigen som för 20 år sen, det är lättare material och metallbeslag som har bytts ut mot plast märkte vi när vi skulle komplettera för ett par år sen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.