Jag har i några tidigare trådar här diskuterat mitt nya påbyggnadstak för att förbättra avvattningen på vårt hus som har platt tak från 1977.
Idag fick jag ett utskick från Byggahus där man bl.a. varnade för riskkonstruktioner vid husköp.
Här nämns som risk nr 5 den s.k. kallvinden, dvs ett oisolerat utrymme ovanpå takbjälklaget upp till själva taket.
Åtgärder man bör vidta är att se till att det finns inspektionsluckor mm så att man kan se ifall problem uppstår.

Då undrar jag om mitt påbyggnadstak kan bli en sån här riskkonstruktion?
Fakta:
- Huset som skall täckas är ett enplans 20x7 m atriumhus med platt tak (negativ lutning mot mitten)
- Huset är försett med mekanisk ventilation, dvs det är undertryck inne i huset så luft sugs in utifrån genom springor och liknande.
- Taket som ligger är uppbyggt med 2.4x7 m tak-kassetter som lyfts på plats och täckt med plywood med lutning mot mitten på c:a 70 mm
- Takbeläggning papp.
- Isoleringen i kassetterna är bara 170 mm, dvs detta tak är inte isolerat enligt dagens krav.

Det jag vill göra:
- Sätta upp ett 6 graders sadeltak ovanpå existerande tak
- Nya taket byggs med takstolar ovanpå det gamla och med 23 mm råspont ovanpå
- Taket skall ha papptäckning liksom tidigare
- Undersidan av takfoten (c:a 30 cm) skall täckas med träpanel med några cm mellanrum för ventilation (med insektsnät). Det blir väl 3 springor på 1 cm längs med hela huset på vardera sidan.

Det finns inte plats för inspektionslucka i gavlarna eftersom takstolarna fyller upp det mesta:
Ritning av ett påbyggnadstak med måttangivelser, visar takstolar och ventilation för ett atriumhus.
Jag tänkte att denna ventilation på de båda långsidorna i kombination med ventiler i den nya väggen på atriumgården (mittsektionen av huset) skulle ge erforderlig ventilation.

Behöver jag konstruera om taket nu?
 
L
Har gjort på samma sätt som du tänker , det blir lite kaka på kaka med taken , gör ju inget
men se till att det finns bra med springor för luften att susa igenom , 1 cm är nog lite snålt
får du inte plats med ett galler på gavlarna , avlånga ( så långa som möjligt ) något liknade
i stil med över kylskåp , 10 cm höga och nät innanför ( går att limma ) får du inte tag att köpa ,
snacka med plåtis han knäcker vad du vill ha .
Det ska vara bra drag igenom , lite kondens under gör inget , det finns ett tak till
 
Ett alternativ är väl att i stället för att panela undersidan av takstolarna vid takfoten så låter man väggpanelen gå upp emellan stolarna och lämnar en 3 cm springa direkt mot råspontens undersida (med nät förstås).
Då blir det ju tvärdrag igenom vinden och man kan göra den här springan bredare också.
Lite snickarpyssel blir det ju att sätta fast något att spika panelen mot på varje sida av alla takstolarna...
Eller också sätter jag min undertäckning med en bräda färre så blir det rätt mycket ventileringsyta.
Säg 7 cm x 35 m = 2,5 kvadratmeter...
Gavlarna är ju lite känsliga för de syns utåt.
 
L
Det verkar bra med venten , gör så du , det fungerar
 
Jag har hittat nyare uppgifter!
Det finns nya rön angående kallvindar som säger att man skall minska på ventilationen eftersom det farliga är den varma och fuktiga uteluft som på dagtid fyller utrymmet under det oisolerade taket. När sen natten anländer och det är klart väder så blir utstrålningen av värme från takytan snabbt ganska stor och temperaturen faller fort på takytan. Detta sprider sig genom det tunna råspont-taket och gör att insidan också blir kall.
Och nu kondenserar den inneslutna fukten på undertakets insida!

De motåtgärder som föreslås är följande:
- Minska ventilationen in i kallvinden. Ett par 15 cm ventiler i gavlarna skall räcka.
- Lägg isolering utanpå undertaket innan pappen läggs på. Det finns takboard av glasfiber med hyfsad isolering som är avsedd att tjäna som underlag. Den bromsar kyleffekten genom taket.
- Se till så att konvektion/diffusion från bostaden under bromsas med diffusionsspärr. Vid ombyggnad som i mitt fall är detta inget problem för där finns spärr redan. Dessutom har jag mekanisk ventilation så det är undertryck inne i huset vilket minskar detta.
- Värm upp vinden några grader. Inte riktigt möjligt för mig.
- Isolera takets insida, dvs bygg om till varmvind. Inte heller möjligt för mig.

Några länkar:
Inbrädning av papptak - Träguiden Se texten i sista stycket
Tips om tak - Villaägarna Se avsnitt 3.1 Ny kunskap
Småhusvinden - Villaägarna Se avsnitt 3.1 Var kommer fukten ifrån?
Kalla vindar - problem och förbättringar - SP Denna artikel redovisar forskning på området

Förvirrande för en amatör, ventilation eller inte?
Det verkar som om min tänkta "goda" ventilation kommer att förvärra situationen i stället för tvärtom.
Jag tror jag tätar takfoten helt och kör med några 15 cm ventiler i gavlarna samt takboard under pappen.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Att bygga utan eller väldigt lite ventilation förutsätter att innertaket ha en tät fuktspärr. I ett äldre hus funkar det inte. Men i nybyggen har undersökningar visat att det är bättre utan ventilation.
 
Innertaket i detta fall är det existerande platta taket från 1977 eftersom det kommer att ligga kvar med det nya sadeltaket uppsatt ovanpå.
Så allting i det gamla taket är kvar inklusive diffusionsspärr, isolering och gammalt yttertak.
Borde vara rätt tätt tycker jag.
Notera att det nya takets totalhöjd ovan det gamla blir c:a 70 cm. 55 cm fall plus höjden på takfoten.
Och det blir inte så stor luftvolym i min nya kallvind heller eftersom det är så liten lutning.
 
B Bo Berglund skrev:
Jag tror jag tätar takfoten helt och kör med några 15 cm ventiler i gavlarna samt takboard under pappen.
Det gör du rätt i!
Vi gjorde så när vi byggde vårt hus år 2010.

Byggföretaget följde den här beskrivningen:
http://docplayer.se/4808150-Tryggar...et-ger-dig-trygghet-och-bra-totalekonomi.html
Schematisk illustration av ett rött hus med uppskuret tak som visar isolering och konstruktion för klimatvind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till skillnad från din plan har vi inte ens några gavelventiler.
Och vinden håller sig torr, < 60% RH och temperaturen går aldrig under fryspunkten.
I bjälklaget mellan markvåning och vind har vi 290 mm gullfiber.

Där uppe har vi avbalkat och inrett ett enkelt gästrum.
Det värms upp på ett par timmar med ett fläktkonvektorelement även mitt i vintern.

Detta har f.ö. diskuterats tidigare, se t.ex.
https://www.byggahus.se/forum/threads/nagon-som-isolerat-taket-utifran-med-thermisol.138891/
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.