D
Man kan ju stoppa en pinhole i en ip-klassad dosa och en skruvlins ovan på
 
  • Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
D
Pinehole kan man ju stoppa innanför dörrfodret, borra ner i balkongtak eller lite var som. Helst på svart gammal sprucket träfoder så syns det inte alls. Problemet är ju att det inte är IR, så man måste ha extern belysning
Blir nog en sådan för lite brevlådeövervakning
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är illegalt gissar jag att de flesta inte vill svara.
C CM1234 skrev:
Vad baserar du det på?

Jag har fått för mig att pga. "Privatundantaget" så är det tillåtet att filma bl.a. sin egen tomt, men det är självklart möjligt jag har fel.
Gör som jag, har ett antal attrapper
D Daniel 109 skrev:
Eftersom det är illegalt gissar jag att de flesta inte vill svara.
Gör som jag,sätt upp ett antal attrapper omöjliga att skilja från riktiga fullt lagligt. Även riktade mot uppfarten och gatan utanför.
Vad skall länsman göra åt mina plastbitar på mina hus :)
 
Såna här halogenstrålkastare har varit populära som gårdsbelysningar ett bra tag (förstår dock inte varför, de är fula och ineffektiva). Man kan slakta en sådan och slänga in en dome-kamera i den. Vid en snabb blick kommer ingen se att det är en kamera.
Svart halogenstrålkastare för gårdsbelysning monterad på justerbart fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Excel
T tompaah7503 skrev:
Såna här halogenstrålkastare har varit populära som gårdsbelysningar ett bra tag (förstår dock inte varför, de är fula och ineffektiva). Man kan slakta en sådan och slänga in en dome-kamera i den. Vid en snabb blick kommer ingen se att det är en kamera.
[bild]
Jag har sett denna typ med inbyggd kamera i, smart då får man ljus och bra bilder på natten.
 
S
Så som andra påpekat är det enkelt att "gömma" kameror fullt synligt genom att sätta dem högt upp. Man lägger helt enkelt inte märke till dem om de inte avviker för mycket färgmässigt.

Den av mina kameror som är mest diskret är en Axis ur P12-serien. Den är ca 2cm i diameter och kanske 3cm lång. Jag hade den monterad under takutsprånget som var betsat riktigt mörkt brunt. Hela kameran och 15cm svartmålad sladd var synlig. Mina bekanta hade svårt att se den trots att jag sa att den satt någonstans under takutsprånget. En liten svart kamera mot mörk bakgrund är svårhittad.

Jag har också framgångsrikt använt knepet med väl synlig attrapp och en mer svårupptäckt riktig kamera. Speciellt lyckat är det att ha attrappen placerad så att det är möjligt att klippa kabeln till den utan att bli "sedd" av den. Då kopplar man en slinga från larmcentralen genom den kabeln...

Det finns få saker som stoppar tjuvar så bra som en kamera med glödande IR-dioder om den sitter i ett innerhörn så att de vet att de redan är filmade när de ser den.

Vill man ha den i ansiktshöjd eller strax under för att lätt kunna identifiera folk så är det nog lättast att ta en promenad till närmsta plantskola, trädgårdshandel eller järnaffär. Det finns massor av blomsterhyllor, lampor och prydnader att hänga på fasaden.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.