Putsen i taket i källaren har släppt och börjar ramla ner. Där är brädor under och sen puts med vass som nu börjar släppa. Hur kan jag fixa det på bästa sätt. Har dragit ner lite och funderar på om jag ska fortsätta dra ner det som är löst och kanske sätta någon skiva där istället. Kan tilläggas att källaren är oinredd och används som tvättstuga/pannrum/föråd.
Behöver tips på hur jag ska lösa det på bästa sätt.
 
Varför släpper putsen nu? Inte ett svar på din fråga men jag skulle kontrollera om det är fukt i taket, ligger det rör ovanför som kan ha sprungit läck?
 
Hela vårt hus är puts på vassmatta på väggar och tak. På några ställen har man satt innertak osv (60-talifiering, med sänkt tak) som lokalt fått puts att släppa. Om man "bänder" vidare så kan man säkert få allt att rasa ned, men min tolkning är att putsen inte är menad att sitta benhårt mot träet, utan ska sitta i vassmattan lagom "löst" så att om konstruktionen rör sig så ska det finnas viss medgivlighet. Detta är som sagt min lekmannamässiga teori. Man hör när man knackar på putsen om den är "bom". Jag har lagat i där det varit trasigt, petat bort det som är bomt och det verkar gå att få det "perfekt" igen.

Såklart svarar det inte på hur din puts sitter, men jag tror nog det går att laga med bra resultat.

Dock var det inte så lätt att putsa i tak med kalkputs (det ska vara kalk om det var det från början). Jag har fuskat på ett par ställen med gipsputs, tror det kan funka drägligt. Cementputs får man tydligen inte lägga på utanpå kalkputs då cementen är hårdare, då kommer den släppa från kalkputsen.

På en vägg har jag satt renoveringsgips utanpå putsen för att få en yta att kakla / montera skåp på. Dock är renoveringsgips så tunt så det ska nog vara heltäckande puts under. Jag har valt att inte limma skivan, då är det en reversibel process, om någon efter mig vill återskapa putsen. Tar man vanlig gips så kan man nog sätta utanpå även trasig puts. Dock tror jag putsen är bra ur fuktsynpunkt, den andas men stänger inte inne fukt och den hindrar luftflöden in i konstruktionen...

Dvs kan man behålla putsen är det nog att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.