Nu ska äntligen köket renoveras och jag har suttit en del och ritat i Ikeas planeringsverktyg.
Vi har även varit på på möte där men tyckte inte att det gav så mycket.
Vi har tre öppningar och ett fönster och dessa kan man inte göra något åt utan de måste vara kvar.

Väldigt tacksam om någon här har lust att komma med lite tips och råd.


3D-skiss av ett kök med möblering i ett planeringsverktyg, inklusive öppningar och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett kök med öppningar och fönster från Ikeas planeringsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vinkla hörnet vid hon och flytta spisen dit sätt hon till vänster det blir nog bättre mvh Andreas
 
BirgitS
Besök fler kökstillverkare, även om du inte tänker köpa ett kök av dem kan de ha bra planeringsförslag.

Kan du ta fram en bild på hur det ser ut rakt ovanifrån (kanske verktyget längst till vänster som ser ut som en fyrkant)?
Då brukar man få fram vad hur långa olika väggar är t.ex.
Vad är det för något direkt på spishällens vänstersida?
 
Tänk gyllene triangeln - Kyl, ho och spis ska alla vara på armlängds avstånd. Nuvarande lösning innebär att man riskerar att behöva korsa hela köket med varm panna om man exempelvis behöver fylla på med mer vatten i en gryta. Bättre med spis där handfatet är och ha handfatet på andra bänken nära eller under fönstret.

Kul med nytt kök, lycka till och som alla säger - Ta hjälp både med planering och byggnation för bästa möjliga resultat!
 
Spis och diskhon på samma bänkyta.

Sätt ugnskåpet där spisen är och få en större sammanhängande yta, eller överväg ugn i underskåp och mikro i överskåp (kombinerad mikro och Köksfläkt) det ger mer bänkyta vilket jag tycker ar väldigt skönt.

Spisen hade jag nog placerat där diskbänken är eller i hörnet.

Diskho ett snäpp till höger och spisen i hörnet?
 
De flesta försäkringsbolag kräver att ho och häll är på samma bänkyta. Så antingen vatten under fönstret och häll där vattnet är nu. Eller vatten där kyl/frys är. Kanske får du plats med en köksö med?
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
De flesta försäkringsbolag kräver att ho och häll är på samma bänkyta. Så antingen vatten under fönstret och häll där vattnet är nu. Eller vatten där kyl/frys är. Kanske får du plats med en köksö med?
Aldrig hört talas om att försäkringsbolaget lägger sig i placering av ho eller häll.
Hur skall dom veta om detta?
Man lämnar knappast in köksritning då man tecknar en hemförsäkring.
Nä, skärpning nu med fantasier, lite för ofta det hänvisas till att försäkringsbolag vill ha det si eller så, utan verklighetsförankring.
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
De flesta försäkringsbolag kräver att ho och häll är på samma bänkyta. Så antingen vatten under fönstret och häll där vattnet är nu. Eller vatten där kyl/frys är. Kanske får du plats med en köksö med?
Litet missförstånd...

Däremot så finns det skrivelser i PBL om barnsäkerhet som gör att vissa kommuner kräver att man inte ska behöva bära vatten över golvytan till utslagsvask. Då kräver de en extra utslagsho vid spisen om den står separat vid till exempel en köksö.

Detta står inte i PBL, men vissa kommuner kräver det vid bygglov.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Aldrig hört talas om att försäkringsbolaget lägger sig i placering av ho eller häll.
Hur skall dom veta om detta?
Man lämnar knappast in köksritning då man tecknar en hemförsäkring.
Nä, skärpning nu med fantasier, lite för ofta det hänvisas till att försäkringsbolag vill ha det si eller så, utan verklighetsförankring.
Då jag jobbar som kökssäljare så vet jag vad jag pratar om. Boverket har en stark rekommendation att vatten och ho ska ha bänkyta imellan sig. Detta tar vissa som ett krav framförallt i nybyggen!
 
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Då jag jobbar som kökssäljare så vet jag vad jag pratar om. Boverket har en stark rekommendation att vatten och ho ska ha bänkyta imellan sig. Detta tar vissa som ett krav framförallt i nybyggen!
Men vad Boverket skriver har INGET att göra med försäkringsbolag....
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Och detta är inte heller ett nybygge, så diskussionen är meningslös här. Planera köket efter förutsättningarna. :)
 
  • Gilla
Glad_Amatör2
  • Laddar…
Häll där hon är placerad och hon på bänkskivan mot fönstret?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.