Vilket är bäst, att lägga plattorna ända in till grundmuren o på så sätt förbättra avrinningen av regnvatten eller att lämna en "ventilationsspalt" på ett eller annat tiotal cm med singel eller liknande, som kan ventilera ut eventuell fukt i marken intill muren?
 
S
Om du har isolering typ Isodrän eller motsvarande på utsidan under marken ska du inte ha singel mot huset.
 
Varför, och vad ska jag ha istället? Plattor ända in? Jag har visserligen ingen sådan isolering men undrar ändå. I mitt fall handlar det bara om en betongbalk, som utgör väggen i en krypgrund med mycket bra dränering och normalt helt torrt intill denna.
 
S
Jag tycker plattor funkar bra. Har man gräsmatta så är det enkelt att klippa.
 
De båda har tydligen helt motsatta rekommendationer. Platon: Dränerande material, alltså skulle singel funka bra. Isodrän: Täta jordmassor, och då borde väl plattor vara minst lika bra. Men, som jag tidigare sagt, så har jag varken Platon, Isodrän eller något annat motsvarande. Jag är naturligtvis angelägen att göra det bästa möjliga av detta och har hittills varit inställd på att låta plattorna gå ända in. Det är ett pågående arbete och en del ligger där redan.
 
S sinuslinus skrev:
Platon säger dränerande material närmast väggen.
[länk]

Isodrän säger täta jordmassor för att inte leda ner vatten och kyla.
[länk]
Platon säger genomsläppliga massor ,som regel befintliga massor
 
S
L larsson r skrev:
Platon säger genomsläppliga massor ,som regel befintliga massor
I monteringsanvisningen jag länkade till står det att man bör avsluta med 15 cm singel eller annat dekorativt stenmaterial.
 
Jag hade nog lagt plattorna så tight som möjligt mot muren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.