Hej!

Då har vi kommit till hallen i vårt ganska nyköpta 70-tals Gullringshus. Väggarna ska målas, snickerier förbättringsmålas, golvsocklar bytas och taket ska först tvättas och sedan ev. målas beroende på resultat av tvätt. Som bilden visar så har taket bitvis blivit sotfläckigt och min fråga är nu om det är nåt som hindrar att man lägger en fog mellan list och tak för att undvika detta i framtiden? Har spalten någon annan funktion än rent estetisk?

Mvh Johan Sotfläckigt tak med synlig fog mellan tak och list i en 70-tals hall redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en 70-tals hall med sotfläckar på taket, bruna skjutdörrsgarderober och rund väggspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skugglisterna gör ju så att det inte syns när det rör sig mellan tak och vägg, fogar du där kommer det nog ganska säkert att bli sprickor i fogen.
 
Okej, så vill jag ha tätt så gör jag bäst i att ta ner listerna, foga mellan tak och vägg och sedan sätta tillbaks dem?
 
  • Gilla
Rainbowmiao
  • Laddar…
Fast då bara på ytterväggarna, på innerväggar borde väl detta inte uppkomma?
 
Jo bilden är faktiskt på en decimetertjock icke bärande innervägg.
 
Men där borde det ju inte va nåt luftflöde så det hjälper ju knappast att foga då.
Skulle nog bara måla allt på plats och se, det kan ju hålla länge.
 
Kan mkt väl dra från innerväggar.
Orsak: byggfusk/slarv och/el smågnagare.
Har så själv. Det drar mellan glesen. Uppenbarligen är det öppet ut på ett el flera ställen där glesen möter ytterväggar. Sedan vet jag att det finns gott om smågnagare där också. Summa summarum, det är tätt som en schweizerost... och drar friskt tills man drevar bakom taklisterna. Tyvärr går det inte att komma åt runtom ytterväggarna utan att riva huset.
Dreva är betydligt bättre än fogmassa som bara spricker/släpper från underlaget med tiden.
 
I köket finns inte den här luftspalten - där har man satt en allmogelist dikt an mot tak och målat över, och jag kan inte se någon sprickbildning. Är skugglist/luftspalt mellan tak och list vanligt? Hur ser det ut hemma hos er? Jag vill gärna ha bort den, dels pga. nämnda köldbryggor men också pga. utseendet, jag förstår inte den estetiska poängen med skuggan.
 
Ja, bort med den! Du har helt rätt i att det är en ful lösning. Mkt snyggare med riktiga lister.

Tror man gick över till skugglister i hus ngn ggn på 70- eller 80-talet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.