Hej

Jag håller på att renovera källaren och funderar på taket. Då jag inte får bygga ner taket mer än ca 15 mm för att inte täcka fönsterna funderar jag på att montera innertaksplattor direkt mot de målade lättbetongelementen.

Hur monterar jag dessa smidigast? Funderar på att limma då jag tänker att det kanske är krångligt att skruva direkt i lättbetongen? Vad tror ni?
 
  • Källare under renovering med vita innertaksplattor monterade, obehandlade väggar och skyddspapp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du vistas därnere mycket? Annars är det väl bara måla taket och låta det vara så?
 
S Stefan1972 skrev:
Ska du vistas därnere mycket? Annars är det väl bara måla taket och låta det vara så?
Tanken från början var att det skulle spacklas och målas, har dock tänkt om då jag har en del riktigt stora hål efter kapade radiatorrör som kommer från taket, samt en hel del mindre skador, så det är en hel del jobb med att få det snyggt. Och då jag egentligen inte ens gillar betongelementens skarvar så tänkte jag att undertaksplattor ser ut som ett smidigt och relativt billigt alternativ.

Rummet ska dessutom eventuellt användas som sovrum för barn i framtiden, så jag vill ha bort "källarkänslan" så gott som möjligt.
 
Med tanke på hur tajt det är mot fönster så hade jag nog ändå övervägt att fylla igen hålen och måla direkt på taket. Fyll igen med gips och sen bredspackla så får du en fin yta. Det blir absolut snyggast vid fönstrena och jag är personligen stort fan av takhöjd och drar mig verkligen för att sänka ner tak.

Om du verkligen vill göra det enkelt borde du istället överväga renoveringsgips, 6 mm. Går utmärkt att antingen skruva eller limma direkt mot taket. Det är nog det absolut smidigaste sättet, bara att låna/hyra/köpa gipshiss och montera upp själv eller med en till.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.