Jaså är klacken borttagen ur säkert vatten nu?

Den jag länkade tidigare är 50mm slätände, så den har inget glidstopp invändigt.
 
L
R RoBo skrev:
Javisst men var inte anledningen att ta bort röret för att få rum med klacken. Alltså fel redan där. Håller även med om att det funkar med ett inkommande 110 för brineslangarna.
Det kan du ha rätt i , ser ut vara det rör närmast väggen som är borta , men det verkar inte ha varit så mycket , hade väl gott att runda hörnet på klacken då
 
Vänta lite nu. Klacken ej godkänd?

Om ni tittar på första bilden så ser man vilka rör som finns. Det spår man ser närmast väggen är efter det stora svarta röret som innehåller slangarna till kulverten.

110 röret som är avkapat låg ju dikt an mot det 110 rör som finns kvar.
 
Klacken behöver väl inte tätas i och med att alla vattenrör verkar samlas i ett fördelarskåp som jag förmodar utgör tätningen?
 
Var ute och kollade på bygget ikväll och blir inte så mycket klokare. Byggarna har inte gjort något åt problemet utan fortsatt med att klinkra i tvättstugan. De har dock lämnat ca 50x50cm oklinkrat där rören finns.
Borrarn har dragit in två stycken 40mm kollektorslangar i det enda "kvarvarande" röret. Det finns armaflex isolering på utsidan och typ en cm in i avloppsröret resten ca 3,5 meter i röret oisolerat. Ser inte klokt ut och idag fick jag fakturan från dem också.
Värmepumpen är nu också ställd på plats och rörisen håller tydligen på som bäst. Trots att man målat väggarna med fel färg och inte börjat klinkra sockeln runt om. Känns som alla hantverkare är fokuserade på att göra klart till kontrollbesiktningen och inte på att göra rätt.
 
Rörisen har anslutit slangarna mot BVP!
Problemet nu är att kollektorslangarna går i samma rör utan isolering vilket innebär kondens och mögel.
Ingen part verkar vilja isolera det ordentligt eftersom det är trångt och skulle man gå med fogskum så måste det göras i ett moment vilket är svårt i ett 3,5 meters rör.
Entreprenören menar på att anslutning mot värmepump inte är deras bekymmer då den delen är exkluderad ur kontraktet. Jag kontrar med att om jag fått de två rören jag beställt så hade jag inte haft något problem och att det är därför deras fel.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.