Hej,



Jag behöver använda vinden på mitt vinterbonade garage till förvaring av vinterdäck, virke och annat lite tyngre. När jag mejlade Smålandsvillan, som byggt garaget, angående vad garagets innertak tål i belastning ovanpå fick jag detta svar:


"Takstolarna är inte konstruerade för extra laster. Man förvara kartonger med lätta saker

Vid tyngre laster rekommenderar jag att ni kontaktar en konstruktionsfirma som hjälper er att redovisa en förstärkning av underramarna på takstolarna."


  1. Jag är hyfsat händig men dålig på huskonstruktioner och takstolar. Är detta nåt man kan ge sig på själv, isåfall hur? (Ska man förstärka vertikalledes från golvet upp mot takstolarnas bottenregel och/eller förstärka takstolarnas bottenregel?)
  2. Vad tror ni detta landar på hos en snickarfirma? Ritning på garaget bifogas, liksom några rätt kassa bilder.

Jag är medveten om att detta måste göras rätt för att inte försvaga konstruktionen.


Tack på förhand!
 
  • Trång vind med träkonstruktion, lagrat virke och oorganiserade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj av träkonstruktion med metallförstärkningsbeslag i en garagetakstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning på garage med mått och olika fasadvyer öppnad på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger det golv där uppe redan annars vore det ju enkelt att lägga in flera golv åsar.
 
Jag skulle sätta in golvbjälkar av till exempel 2x7 eller 2x8 tums virke mellan takstolarna. Under ändorna på bjälkarna där de ligger på väggbandet skulle jag lägga klotsar så bjälkarna inte ligger emot och trycker ned mellantaket även om du lastar tungt på vinden.Två bjälkar i varje takstolsmellanrum. Eftersom bjärlarna är breda kommer överkanten högre än takstolsunderbommarna. Då kommer de vankantade fyratumsbräderna som du spikar ovanpå som golv i husets längsriktning inte att ligga an på takstolsunderbommarna.

Då bär takstolarna upp taket som förr medan de nya bjälkarna bär golvet på vinden. Helt oberoende av varandra. Ingen konstruktör behövs och du kan göra arbetet själv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Ligger det golv där uppe redan annars vore det ju enkelt att lägga in flera golv åsar.
Nja, jag har provisoriskt lagt in några plankor på en del av garaget bara.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle sätta in golvbjälkar av till exempel 2x7 eller 2x8 tums virke mellan takstolarna. Under ändorna på bjälkarna där de ligger på väggbandet skulle jag lägga klotsar så bjälkarna inte ligger emot och trycker ned mellantaket även om du lastar tungt på vinden.Två bjälkar i varje takstolsmellanrum. Eftersom bjärlarna är breda kommer överkanten högre än takstolsunderbommarna. Då kommer de vankantade fyratumsbräderna som du spikar ovanpå som golv i husets längsriktning inte att ligga an på takstolsunderbommarna.

Då bär takstolarna upp taket som förr medan de nya bjälkarna bär golvet på vinden. Helt oberoende av varandra. Ingen konstruktör behövs och du kan göra arbetet själv.
Jag är med på hur du menar - men betyder inte detta ändå att det blir en ökad (och kanske farlig) belastning på befintliga takstolar?
 
Nej
Takstolarna blir överhuvudtaget inte förbundna med bjälkarna och golvet som de bär upp.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
N Nybörjarnybyggare skrev:
Nja, jag har provisoriskt lagt in några plankor på en del av garaget bara.
Då lär det funka att lägga 1 eller 2 ås mellan varje takstol det är inte mycket till spännvidd så det lär funka bra om bjälkarna är någorlunda grova annars får du lägga in 2 st grövre så ditt nya golv inte bär på överdelen av bjälken men då blir det lägre höjd där uppe.
 
Hur högt är det vid nock?

Då takstolarna är frilagda är det enkelt att förstärka dessa.
Det kommer inte kosta många kronor.
Jag tänker att det är skönt att kunna gå på mitten, även om man måste huka sig rejält.
Men det beror lite på höjden om det är värt det, och det blir lite knepigare att lägga golv.

Men inget är svårt i detta fallet, bara du väljer hur du vill ha det och frågar utifrån det.
 
Jag saknar två i sammanhanget väsentliga uppgifter:

1. Hur tätt ligger takstolarna?

2. Vilka dimensioner har takstolarna?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Tack för all kunnig input och ert engagemang!

Avståndet mellan takstolarna är 120 cm.
Takstolarnas dimension är 120*40 mm.
Vid nock är det ca 105 cm högt.

Fortsätt gärna komma med tips, kommentarer och förslag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.