Vindskyddsskiva eller vindskyddspapp/duk?

  • Vindskyddsskiva

  • Vindskyddspapp

  • Annat.

Logga in och rösta för att se resultatet.
Hej!

Tänkte höra vad folket rekommenderar, vindskyddsskiva eller vindskyddspapp bakom fasad/panel.

Hos traguiden.se och säkervatten verkar vindskyddsskivan vara det som gäller.


Tack för svar.
 
  • Illustration av väggkonstruktion, detalj vid anslutning mot betongplatta med numrerade komponenter som fasadpanel och vindskyddsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en väggsnittskonstruktion med keramik, vindskyddsskiva, stående reglar, isolering och angivna mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rulle med grön vindskyddsskiva märkt "T-VIND SUPER" för användning bakom fasad/panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hugget som stuket , skiva stel måste sluta vid fönster och dörrar , vindväv ( inte papp ) är min favorit , går att skära ur och vika in mot fönster och dörrar , samt knuffa upp i takfoten upp på vinden så det blir vindtät även där , en klassiker med otät i hörnet upp mot vinden ,
i båda fallen så måste det finnas spikreglar för panelen ( luftspalt ) så den kan torka ut efter regnpåslag
Hade en väv otroligt stark makita , hängde som en flagga en vinter i ett hörn , inget fel på den ren papp går sönder lätt
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vindväv föredrar jag med. Bla för allt som nämns ovan. Och så mycket enklare att jobba med. När jag byggde ut på huset så byggde jag stommen/väggarna liggandes på bjälklaget (källare). Så pass klart att de var stomreglar, påsalning, hammarband, bärlinor, vindväv samt spikregel. Sen reste vi väggarna.
Vindväven var bara att rulla över vägg sektionen och häfta fast innan jag slog på spikregel.
Hade vi haft skivor så hade de varit bra mycket tyngre och krävt en gubbe till vid resning.
 
  • Gilla
Oskaria och 1 till
  • Laddar…
Då blir det vindväv! Tack för alla svar. Jobbigt bara att jag bara hittar FOLIE och PAPP :(

Tack så mycket.
 
  • Gilla
MrIsaac och 1 till
  • Laddar…
Oj, vissa vindskyddsväv/folie är även ångspärrade.

Hur funkar det egentligen, blir inte fukten inlåst om det både finns byggfolie bakom gips och innan fasadpanelen..

Hmm.
 
  • Illustration av en väggkonstruktion med skikt för vindskydd, isolering och fasad, markerat med materialnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
En vindväv är inte difftät bara vindtät , släpper igenom fukt , inte säker men den ska visst sättas med rätt sida utåt
 
burk vara skivan på fasaden och vid hammarbandet där takstolen möts lägger man pappen...
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Skivan stabiliserar upp huset så den inte blåser omkull.
Annars kan det gå så här (höststormen Gorm, november 2015:
Man och hund framför nerrivet trähus skelett efter stormen Gorm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv föredrar jag 9 mm utegips.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det beror på vad för typ av byggnad det är, ett nytt hus hade jag valt 9mm gips, förråd, friggebod elr liknade hade vindväven nog varit första val :)
 
  • Gilla
Plplpl80 och 2 till
  • Laddar…
Vi har ju ingen yttre isolerskikt eller fasadskiva så vindskyddsskiva framför vindväv kanske är att föredra?

Jag är ganska nybörjare.

Det är ett komplementbostadshus 25 kvm.
 
  • Gilla
ByggarLasse
  • Laddar…
Välj det som känns bäst för dig, vindväven är billigare och går snabbare att montera men inte lika robust som gips
 
L
Hej på er , skräms inte så där , detta måste vara ett extremfall som inte har strävats på rätt sätt tycker mig se att det inte finns snedsträvor mot hörnen , ,
Hur många hus står det utan en skiva på utsidan , det är på senare år som det kommit en skiva , klart alla byggen ska strävas med diagonala reglar mot hörnen inomhus så det inte skyver eller skruvar sig runt sin egen axel , och tills allt i ytterväggar är på plats , då står det kvar , även för en Gudrun
 
Tomture61
Fördelen med gipsskivor utvändigt är att byggnaden blir mycket mer stabil i byggskedet , innan byggskivor har satts upp invändigt .
Vet ej om du kommer att använda diffplast på insidan eller ej.
Skall du ha kallgarage passar vindväv på utsidan bäst , väggen andas bättre då.
 
Jag byggde med väv och satte ett par hålband som strävor innan gippsen kom upp på insidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.