L
S Snål-Jocke skrev:
hmm. Jag känner nog att jag också är ganska insatt i vad man kan göra och vad folk gör. Jag känner liksom du att jag själv kan tända där jag vill och inte att mitt hus skall veta att det är jag som kommer hem och tända de lampor jag valt, till skillnad från att det tänds upp på annat vis när tanten kommer hem. Eller som i ditt exempel med ett smart kylskåp. Jag vill inte ens att min brevlåda skall markera när det ligger något i den.

Jag tror du missförstod lite vad jag menade, jag tror många kan ha poänger både för och emot sådan här teknik. Kunde vara lite kul läsning tänkte jag... ;)
Vi är sams , som du märker går tekniken i från oss i farter över sartunesraketfart :worried: och vad ska vi göra åt det , bara försöka hänga med så gott det går :) ungarna ligger hästlängder före oss i IT-världen
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Den ursprungliga frågan var att tända/släcka 2 st lampor från 5 olika ställen var för sig.

Det finns några olika scenarier.
1. det är ny produktion
2. ledningar finns redan till befintliga lampor samt till brytare med olika funktion.
Vilket gäller här ??
Är det den billigaste totalkostnaden som önskas? oftast är kopplingstiden dyrare än materialet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Den ursprungliga frågan var att tända/släcka 2 st lampor från 5 olika ställen var för sig.

Det finns några olika scenarier.
1. det är ny produktion
2. ledningar finns redan till befintliga lampor samt till brytare med olika funktion.
Vilket gäller här ??
Är det den billigaste totalkostnaden som önskas? oftast är kopplingstiden dyrare än materialet.
Det är nyproduktion, tyvärr så är dubbeltrapbrytare redan inhandlade så det blir återfjädring på dem och två reläer i takdosorna!

Nu brukar jag använda takdosan som kopplingsdosa, finns det plats för relä i en vanlig takdosa eller vad finns det för alternativ där?

Om detta funkar så skulle jag lätt uppgradera resten av huset på samma sätt!
 
tommib
I just takdosan kan det vara svårt att få in ett relä, det brukar vara väldigt trångt. Detta löses enklast genom att lägga reläet i närmaste apparatdosan.

De där plejd verkar inte så dumma, de kan konfigureras för att fungera som ett vanligt impulsrelä men kan också styras via BT.

Synd att du redan köpt dubbeltrapp, de är onödigt dyra för den här applikationen.
 
tommib tommib skrev:
De där plejd verkar inte så dumma, de kan konfigureras för att fungera som ett vanligt impulsrelä men kan också styras via BT.
Ja fördelen med PLEJD är att dom innehåller allt möjligt, bara koppla in och i efterhand bestämma vad man vill göra med den. Konkurrerande produkter måste man ställa in med en skruvmejsel när man fått igång anläggningen, samt mycket mer planering, beställning av specialfunktioner.
Det är en sådan produkt som elinstallatöreren köper i 5 eller10 pak och har med sig i bilen precis som dom mest gångbara brytarna med tillhörande fjädrar.

https://www.eldirekt.se/elmaterial/dimmer/plejd/plejd-dimmer-universal
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.