"...svårt att se någon mening med en 3D skrivare", jag kan nog inte riktigt hålla med! Finns ju hur manga fördelar och applikationer som helst!
 
Y-rör till sågen 3D-utskrivet Y-rör kopplat till blå och svart slang under sågmaskinens ventilationsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon timmes caddande, 3 dagars utskrift.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Smart! Jag måste börja komma in i tänket att det finns en 3D-skrivare som kan lösa problem jag normalt löser på andra sätt.
 
Det är lätt att man låser sig till gamla metoder helt klart. Lite slipning och färg så ser man inte att det är printat :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Y-rör till sågen[bild]

Någon timmes caddande, 3 dagars utskrift.
Jag är inte helt säker på att jag förstår funktionen? Är det sågen vi ser här? Och med både dammsugare och spånsug inkopplad på samma rör?
 
Jag gissar att den grövre blå slangen går till spånsugen och den smala går upp till klingskyddet.

TILLÄGG: Lite svårt att se men det ser lite ut som om Y:et kanske borde vara lite mer riktat åt andra hållet för att minska krökningar av luftströmmen. Det kanske är mer som ett T?
 
  • Gilla
Rikarddahlqvist och 1 till
  • Laddar…
Den grova slangen går till spånsugen och den klena till utsug i övre skyddet. Förgreningen går ut i 45 grader åt "rätt håll" och gör sedan en svepande 90-graders sväng. Jag borde förmodligen gjort den något vidare/mindre skarp men den gör det den ska.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Går det att skriva ut saker i lite mjukare plast?
Har ett sidostycke till ett buddyseat som är trasigt, men det måste gå att böja / töja lite då den krängs på en stålbit
 
nino nino skrev:
Går det att skriva ut saker i lite mjukare plast?
Har ett sidostycke till ett buddyseat som är trasigt, men det måste gå att böja / töja lite då den krängs på en stålbit
Hur mycket behöver det krängas? ABS är enligt uppgift lite flexiblare men även PLA har lite flex.
 
  • Hand som böjer ett svart 3D-utskrivet objekt framför en Prusa 3D-skrivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
On topic: hålmall för handtag. Metallisk hålmall fäst på trästycke bredvid ett skåpshandtag, placerat på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hålmall i svart metall på en vitmålad dörr, använd för positionering av handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nino nino skrev:
Går det att skriva ut saker i lite mjukare plast?
Japp, finns många plaster som ger lite flex. Det man måste tänka på är att alla skrivare inte klarar av att mata flexibelt filament lika bra. NinjaFlex, Filaflex, PolyFlex etc finns många märken.
 
richardtenggren
Om man vill få bättre ytor kan man leka lite med aceton, jag har testa det lite på jobbet. Vi dränkte trasor i aceton och fäste med magneter i en färgburk, ställde utskriften på locket och sedan burken över. Sen får man testa sig fram hur lång tid som behövs.
 
Aceton löser ABS men inte PLA.
 
F fiskbuggaren skrev:
Hur mycket behöver det krängas? ABS är enligt uppgift lite flexiblare men även PLA har lite flex.
Så där skulle räcka.
Ni som kan det här vad tror ni om delarna på bilden skulle det gå att skriva ut i nån mjukare plast och trä över typ ett plattjärn?

Går det att värma för att få plasten lite följsammare just vid montering?
 
  • Två röda plastkomponenter avsedda att träs över plattjärn, ligger på metallisk yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
F fiskbuggaren skrev:
Aceton löser ABS men inte PLA.
Precis, jag hade för mig att jag skrev det, men uppenbarligen inte.
 
  • Gilla
Gräsmattenörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.