Hej!

Här kommer ett förslag till dig.

För det första tycker jag att du borde flytta på kylskåpet. Det är inte snyggt att det är nästan står i fönstret som finns där. Där ska du endast ha en bänkskåp och kanske ett överskåp.
Högskåpet med ugn och micro ska du ställa i hörnet bredvid dörren och sen ska du flytta kylskåp/frys bredvid. Då får du en avställningsyta för varor som du handlat och ska in i kyl/frys.

För det andra så tycker jag att alla bänkskåpar ska ha lådor. De flesta borde ha tre lådor men en med 5 lådor. Under diskbänken sätter du in ett skåp med dörr.

Ska du satsa pengar på ett nytt kök så satsa då på lådor i bänkskåparna. Det värsta som man har i ett kök är just bänkskåp med dörrar. Ska man ha nåt så är det längst in och då får du stå på skalle och rota fram det.

Ett högt skafferi, där hela dörren kommer ut när du öppnar det är inte heller nån höjdare, speciellt om du har det i ett hörn. Du ska komma åt ett sånt från båda hållen, annars får du svårt att få fram det som är på "fel" sida och risken är att du får stå och plocka fram för att hitta rätt sak som står bakom.

Sen tycker jag du skulle sätta in en diskmaskin oxå. Det finns diskmaskiner som bara är 45 cm och som inte tar så stor plats.

En till sak som jag tycker du borde tänka på, är om du verkligen bara ska ha vitrindörrar på alla överskåp? Oftast har man ju nåt sämre porslin som man inte vill alla ska se och sen måste man hela tiden tänka på att det står snyggt inställt. Men iofs så får man ju pressen att ha snyggt och städat istället. Vad som nu är bättre.... ;) "Bättre med lite skit i hörnet än ett rent helvete" ett ordspråk som är rätt bra! :)
Men helt klart tycker jag att du ska ha ETT skåp med glasdörr/ar och gärna belysning i.

Diskbänken har du placerat rätt, för det är trevligt att ha ljus framför sig och så kunna titta ut samtidigt som man diskar.

I hörnskåpet tycker jag att du ska sätta in en karusell. Den hjälper dig att utnyttja hela skåpet. Micron är snyggast placerad ovanför ugnen och om du inte vill sätta den där så försök hitta en plats gömd inne i ett skåp. De är snyggast osynligt men om inte den möjligheten finns så är platsen ovanför ugnen bäst.

Om du har tänkt bygga köket själv så är det ett bra knep att sätta varje bänkskåp på egna ben. Då kan man lätt flytta runt skåparna som möbler.

Tänk gärna på att dra elen först och att det är rätt dimensionerat till ugn och spishäll, så att det inte går någon propp när du har igång allt samtidigt. Kolla med elektrikern först vad som gäller för dina behov.

Lycka till med köksbygget.
 
Ettan.

Envisas du med tvåan får du byta fläktkåpa....
 
Micron (för det är väl en micro?) på nr 2 verkar sitta lite dumt till. I hörnen ska man ju helst ha saker som man inte behöver komma åt så ofta......
 
Hemmakatten
Tycker också ettan känns trevligast.
Som Qudan skriver skulle jag också flytta kylen och ha en bänk bredvid diskhon för att där ha diskställ o avlastningsyta.

Visst är det bra att kunna lägga varor på en bänk bredvid kylen, men jag tycker inte att de är bra att ha ugn o micro i hörnan. När man tar ur ugnen vill man oftast snabbt ställa den heta formen ifrån sig på en bänk och i Qudans förslag blir det då en bit till bänken. Tyvärr har jag inte nån bra lösning på detta, men det finns säkert andra här på forumet som har idéer om detta.

Sedan tycker jag personligen inte om att ha micron så högt upp. För mig är det problem att plocka ut varma och tunga saker framförallt om micron inte öppnas åt sidan utan utåt/nedåt. Men du kanske är lång och ståtlig och inte har sådan problem.

Lådor i stället för underskåpdörrar är självklart tycker jag. Det är också snyggt att ha samma bredd på över- och underskåp som sitter rakt under varandra. På din skiss har du ett 80cm brett underskåp men ett 60 cm brett överskåp ovanför.

Tycker det är snyggt med vitrinskåp. Och eftersom köket inte är så jättestort så gör glasvitrinskåp att det blir ljusare o luftigare. Belysning i skåpen var ett bra tips.

På skåpdörrarna över o under samt på skafferiet sitter handtagen på fel sida. Flytta dem så att dörrarna öppnas åt andra hållet så blir det mycket lättare att komma åt.
 
Jag funderar också på huruvida du kommer att rymma kylskåpet där du placerat det på bild 1(vilken jag fö föredrar av de två du lagt in), har du mer än 60 cm tillgodo från fönstret till hörnet??
Ser att du har ritat in två ugnar, en under hällen och en i högskåpet, kanske är det programmet som automatiskt lägger till en ugn under hällen, eller... hur som helst så skulle jag (troligtvis ingen poppis idé ;)) definitivt behålla ugnen under hällen och skippa högskåpsvarianten i ditt lilla kök, ställ kylskåpet på den platsen istället och du får bra uppackningsyta direkt till höger om kylskåpet och samtidigt bra plats för diskställ till höger om diskbänken(om jag inte missminner mig så var det du som absolut inte ville ha diskmaskin utan gärna diskade för hand ;)) på köpet får du ett mycket luftigare intryck vid fönsterväggen, spec. om du använder hyllplan till höger om fönstret.
Sätt in så många "grytlådor" du kan i underskåpen det är väl investerade slantar spec. i ett litet kök för alla underskåp blir mycket mer praktiska och bättre utnyttjade.
Vitrinskåpsdörrarna tycker jag är helt OK, det är ju frostat glas så ev. stök syns inte särskilt tydligt, större luftighetskänsla väger mycket tyngre tycker jag. Bra också att du "sparat" lite plats vid bägge sidorna om fläktkåpan.
Nu framgår det inte helt tydligt hur stor passbit du lämnat plats för närmast dörren MEN har du möjlighet att få in ett 50 eller ännu hellre 60 högskåp längst in i hörnet så har du bra förvaring där för torra saker, personligen skulle jag överväga att i nödfall minska ytan mellan högskåpet(kylskåpet enl. mitt förslag) och hällen med 10 cm för att få in ett ordentligt högskåp(60cm) närmast dörren och inget utdragsskafferi om det placeras längst in i hörnet vid dörren, antingen vanliga hyllplan eller helst, om ytan medger, utdragsbackar.

MVH och Lycka till//Christina.
 
Då ska vi se,

Efter att ha läst igenom allas svar (vilka jag är mycket tacksam över, tackar så hemskt mycket!!) så gjorde jag en ny bild...

bygghus.jpg

som ni ser är de flesta hyllplan utbytta mot lådor, och kylen har fått byta plats (för de som undrar så får den plats vid fönstret där den ursprungligen var placerad, med nån knapp dm till godo faktiskt).
Vitrinskåpen har jag valt att behålla, då de är frostat glas på dem så man inte ser röran inuti och det som påpekat ger större rymd till köket.
Hålet vid spisen blir en mindre hylla för handdukar, bakplåtar eller liknande, samma med hålet längst mot väggen vid diskbänken. Överskåpet vid kylen sitter inte helt på plats på bilden då programmet vägrade placera den precis där jag ville, men alla skåpen blir jämnhöga vid montering. Fläktkåpan blir något mer diskret med ett par hyllor jämte sig, och samma till höger om fönstret, ett par öppna hyllor.


Vad tycker ni om detta? bättre? jag har inte bestämt mig helt själv ännu... :)

Tar tacksamt imot fler förslag, återigen tack till alla som kommenterat hitintills!
 
Den sista ritningen ser mycket bra ut!
Det enda jag skulle vilja ändra på (om det var mitt kök ;) )  är placeringen av diskbänken. Varför??? Hade en " i fönstret" ( som alla brukar favorisera) men flyttade den till sidan om. Var trött på all det fönsterputs efter varje diskning - vattendroppar syns tydligare på glasrutorna än på kakel och lämnar riktigt fula fläckar (kalk?)! Jag skulle nog planera  ca 40-60cm yta uppmätt från väggen för att ställa undan diskat och sen skulle diskhöarna ( helst en heltäckande i rostfritt på 1,4m eller mer) fortsätta. En heltäckande rostfritt diskbänk är guld värd när man diskar för hand, tycker jag. Upptäckte det först när den försvann ??? Men nu har jag en sådan igen ;D.
Diskhöar hamnar inte precis mitt emot fönster men man har ändå kontakt med världen och ljuset. På detta sätt får du också större bänkyta mellan disk och spis och dessutom med utsikt :). Just nu har du inte mycket användbar yta där i svängen, tycker jag. Det kanske blir också bekvämmare att komma åt och öppna fönster när kökskranen inte är i vägen?
Lycka till med planeringen!
gaia
 
johan_p skrev:
som ni ser är de flesta hyllplan utbytta mot lådor,


Fläktkåpan blir något mer diskret med ett par hyllor jämte sig,


Vad tycker ni om detta? bättre? jag har inte bestämt mig helt själv ännu... :)

Tar tacksamt imot fler förslag!
Jag tycker det ser jättebra ut :D Bara några små detaljer ;)

Mycket bättre med lådor istf. vanliga bänkskåp, MEN försök verkligen att använda minimum 60 cm. bredd istf. 40, du får garanterat mycket mer användning för 2x60 än 3x40 även om de tar samma yta i anspråk, de extra 20 cm på bredden i varje låda möjliggör betydligt flexiblare användning och gör att du kan använda ytan mycket mer effektivt.
Minns nu iof. inte om IKEA har 80 cm bredd på grytbackar för isf. kan du byta de två på 40´s bredd (vid kylskåpet) till en 80´s ist. i annat fall kan du ta 2x 60 bredvid kylen och flytta den 5-lådiga till höger om diskbänken, skippa brick/plåthyllan längst in i hörnet om det krävs för att få in den där, om du absolut vill behålla den traditionella "besticklådraden".
Ett tips dock, det går utmärkt att använda den översta lådan (grundaste), i de 3-lådiga grytlådsraderna, till sånt som man traditionellt har i den 5-lådiga och det är ju inget som säger att bestick "måste" placeras i 40 cm. lådor ovanpå varandra, funkar minst lika bra eller ännu bättre att ha dem högst upp under bänkskivan "side-by-side" sas. ;) ett extra plus med detta är också att man kan placera tex. slevar, stekspadar o.dyl närmast spisen, bordsbestick nära matbordet(spelar i ditt fall mindre roll, ytorna är ju inte långa ;) men iaf.), knivar under "favorit-beredningsytan" osv.osv.
Personligen skulle jag helt välja bort den 40 cm. breda 5-lådsraden samt de två 40´s 3-lådiga bredvid kylen och där sätta 2x60cm 3-lådiga och brickhyllan på 20 cm, alternativt(läs ännu hellre ;)) 1x 80cm 3-lådig och sen skippa plåt/brickhylla och istället sätta 1x60 3-lådsrad närmast spisen för att ha grytförvaring så nära som möjligt.
Sen till höger om diskbänken skulle jag ta bort både 30 cm bänkskåp och 40 cm 3-lådsrad och istället sätta 1 st. 60 cm 3-lådig och använda resterande 20 cm längst in i hörnet vid fönstret till kombinerad brickhylla/"passbit" för att lådorna ska bli lättanvända och inte hamna för nära hörnet jag tycker dessutom att det räcker med en brickhylla i ett kök av den storlek du har.

Tips 2: Ta absolut en infällnadsdiskbänk med avrinningsplåt åt höger spec. iom. att du inte har diskmaskin, det kommer både din städ/torkinsats och bänkskivorna (som inte mår bra av den "ständiga" fukten från dropptorkande handdisk) att tjäna stort på :D och..... Ja, jag tycker du ska behålla diskbänken framför fönstret, även om "Gaia" i sak har rätt ang. fönsterputsen, men i ditt fall överväger det stort att få en sammanhängande yta på 80 cm. till höger om diskbänksskåpet för förvaring.

Sen undrar jag bara (måste vara trögfattad ;)) mest för eget intresses skull, hur du menar när du skriver att "fläktkåpan kommer att bli något mer diskret med ett par hyllor jämte sig"? Hurdana hyllor har du tänkt dig och var? :)
MVH/Christina.
 
ser bra ut det senaste men ta inbyggd inklädd frys/kyl så får du lugnare intryck, definitivt diskbänk mot fönster
Lycka till
GS :)
 
Det senaste förslaget ser helt klart bäst ut, behåll diskbänk mot fönster. Bra med Kylskåpet hyfsat nära spis och avlastningsyta där du kan ställa matvarorna innan de tillreds.
Lycka till med köket, återkom gärna med hur det blev!
Även jag ska om ett par år renovera köket :D.

/Therese
 
Du kan ju använda utrymmet bredvid spisen till att stoppa skärbrädor å plåtar å sånt..

Eller så kan du bygga ett bakbord som passar att stoppa in där..
 
Flytta spisen ett steg till höger så blir det mer plats för två att arbeta i köket. Med föreslagen lösning blir det för lite plats. Dessutom sitter fläken bredvid micron och kan ta hand om oset från den.

Hålet skall du ha till vänster om högskåpen, täck med en passbit. Bygg köket från hörnet och utåt så blir måtten givna.

Skaffa en rostfri diskbänk, det är bäst i längden

Knöla in en 45 cm diskmaskin om det funkar, värt varenda krona, då kan du skaffa en disklåda för 60 cm skåp (1,5 lådas) och allt blir perfekt!
 
klart.jpg

jaa... det börjar närma sig tror jag, några mindre ändringar sedan förra gången, diskhon flyttad ett snäpp åt vänster för att ge störe beredningsyta åt höger, mer lådor mindre skåp..

naturligtvis blir det inget hål vid spisen, bänkskivan fortsätter hela vägen fram, med någon form av förvaring under, väljer sätta passbit där istället för vid dörren då det ger nån dm extra arbetsutrymme på bänken samt att fläkten skulle placeras osymetriskt med väggskåpen.

blir en infälld diskbänk med avrinningsplåt åt höger.
spisfläkten kommer att bli en 'platt' version (troligtvis glas, och ja jag vet att jag kommer förbanna mitt val varje dag jag tvingas putsa bort oset, men oj vad ruggigt snygga de är!), ingen tratt alltså, med öppna hyllor (typ bräda) vid sidorna/ovanför.
kyl/frys blir inte inbyggd av den anledningen att jag redan har en relativt ny sådan, och det blir för dyrt att köpa ny, även om jag håller med om att det skulle vart snyggaste alternativet.


Låt mig återigen tacka alla för era förslag, tips och kommentarer! Fortsätt gärna låta dem flöda om ni ser något mer som kan förbättras.

naturligtvis kommer jag visa det färdiga resultatet så småningom :)
 
Det ser mycket bra ut, både praktiskt, lättjobbat och snyggt :D Kan faktiskt inte komma på några fler ändringar :)

(hmm.... skulle isf. vara att skippa de där hyllorna runt fläkten och behålla "luftigheten" istället ;))

MVH/Christina, som verkligen ser fram emot att få se det färdiga resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.