R
En åldrig bekant klagade om sin grannes gamla bergvärme att den kommit för nära, att hans källargolv blev kallare och han hörde missljud därifrån så han inte kunnat sova.
Så jag tog fram fakta. På den tiden behövdes inget medgivande och det fanns inga gradtal, bara ett x var de ska borra.
Så man borrade nära honom och kanske ner under eller nära hans hus.

Men kan det låta verkligen in i hans hus?
 
L
Det är nog tveksamt med ljudet , kan var annat , om han har någon gammal cirkpump på upphällningen , dom kan skorra lite med resonans i rören , i övrigt det med kallare är nog svårare att befästa något om , men inte helt omöjligt om huset är i kontakt med berg , BV kyler ner det , men är lite tveksam till det ändå att det skulle påverka värmen
 
Hur nära och i vilken vinkel har man borrat? Vanligtvis gradar man några grader för att mitten av hålet ska hamna något tiotal meter åt sidan. För att det ska påverka hans källare måste man borra nästan horisontellt, såvida inte källaren är 70 meter djup..
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grannen är ett troll, haha!
Arkitekt närmare 90 och saknar internet.
 
R
useless useless skrev:
Hur nära och i vilken vinkel har man borrat? Vanligtvis gradar man några grader för att mitten av hålet ska hamna något tiotal meter åt sidan. För att det ska påverka hans källare måste man borra nästan horisontellt, såvida inte källaren är 70 meter djup..
Man angav inget gradtal då som jag skrev, bara ett x på en bild nära grannen.
 
Han inbillar sig, eller så är det något annat som låter.
Hans källare lär inte bli kallare heller. Skulle möjligen kunna påverka om man borrat i hans källare. Hur långt ner är det till berget?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Med den logiken skulle det väl bli kallare i ens egen källare också om man skaffade bergvärme.. känns helt osannolikt, hålet är ju otroligt mycket djupare än en källare (normalt) är.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
R
Står delvis på berg och berget värms mest uppifrån som han hävdar
 
Att berget/marken värms huvudsakligen uppifrån stämmer faktiskt. Och självklart kyls marken någon aning i borrans närhet.
Men det handlar om så lite att det omöjligt kan märkas inne i hans golv (knappast ens om han bor barfota i källaren).
Och ljud. Samma sak där. Garanterat långt under det hörbara.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R
Kan vara psykosomatiskt för han trodde att de borrat utan tillstånd.
 
  • Gilla
Senad79 och 1 till
  • Laddar…
Det är sannolikt inbillning. Jag har hört ett ljud som skulle kunna tagits som grannens bergvärme. Men efter att Jsg hört samma ljud långt ute i skogen fick jag inse att det nog bara var i min skalle ljudet fans.

Jag har hört folk som retat sig något otroligt på att grannen under har en talgkörtlar som låter, även när fläkten är avstängd och grannen borta. Då det är lätt att inbilla sig.

Temperaturen är i teorin korrekt. Men i praktiken är det så lite att det inte kan märkas.

Att marken värms främst uppifrån kan knappast stämma. Det räcker med att komma ner två meter så är årtidsvariationerna i princip borta. Sedan stiger temperaturen med 1,5 till 3 grader per 100m. Värme kan som bekant inte transporteras mot temperaturgradienten.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
harry73
Berget värms uppifrån. Innan det blir varmare pga jordens mitt får man komma lite djupare.
Borrhålet däremot värms inte uppifrån men i sidled, för det är grundvattnet som transporterar värmen till borrhålet.
 
  • Gilla
tompa_62
  • Laddar…
Nej. Värmen stiger kontinuerligt ju djupare man kommer. Det är omöjligt att det skulle finnas en kall zon mellan marken ett par hundra meter ner. Så fort man kommit ner så långt att årtidsvariationerna försvunnit. (Ett par meter) så stiger temperaturen kontinuerligt.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
R
Eller en kombination för annars skulle det bli kallare ju djupare man kommer i slutet av sommaren. Han sa sig ha läst på att 3% är inifrån och esten utifrån så det är lagrad solvärme
 
Här är ett dokument från SMHI gällande temperaturer i olika sjöar i Sverige.
Temperaturerna är mätta flera ggr/år under många år.
Högsta temperaturen är i nivån ca 0-10m, i nivån ca 10-20m så är det störst temperaturfall gällande högstapemperatur.
Lägsta temperaturen stiger ju djupare det blir, lägsta temperaturen är alltid plus under istäcket.

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.7...achmentColHold/mainCol1/file/hydrologi_74.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.