A
Det är lite rörigt mäklaren säger 10år vid nytillkomna/större saker annars 5 år, på skatteverkets sida står det 5år, på lawline står det 5år men även 10år med minskning av avdrag http://www.lawline.se/answers/6452

Lägenheten helrenoverades 2009 så det mesta går ju bort, det jag undrar är köket har en helt ny planlösning (nya väggar, entre mot annat rum), nya vitvaror (diskmaskin fanns exvis inte tidigare), nya skåp och lådor, allt är ommålat, golvet slipat osv.

Finns det någon möjlighet att göra någon form av avdrag som faller in inom eventuell 10års period här för att minska vinsten på försäljningen och det vi i slutändan måste skatta för?

Kvitton finns
 
Fairlane
Jag skulle kolla med Skatteverket. Du kan göra det anonymt. De kommer säga hur det ligger till, utan att fuska åt ditt eller sitt håll
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Även om du läser dig till att det gått för lång tid kan du ju alltid prova, stor chans att det går igenom om det är rimmliga avdrag och blir du granskad så tar du den pucken då!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Så kan man göra. Man kan göra likadant med alla avdrag, prova och hoppas att ingen upptäcker det.

Jag hade en kollega förut som hade eget på sidan av. I företaget drog han av allt möjligt, blöjor, mat, kläder etc. Eftersom det gick igenom så var han helt säker på att man fick göra så. Vi försökte förgäves förklara att han haft tur och inte blivit granskad och att om han fortsatte på samma sätt kanske han skulle åka dit året efter och då skulle de även kolla bakåt i tiden. Han var dock helt säker på att det var ok.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Utgifter för grundförbättring i bostadsrätt får man dra av hela vägen tillbaka till 1974. Det är dock inte säkert att man får dra av hela utgiften.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vi kör fullt avdrag på allting i köket där kvitton finns, det är ett dödsbo finns inte riktigt energi att dra i allting.

Från skatteverket
Hej,


Som du beskriver det framstår det som ni gjort en ombyggnad av köket. Reglerna säger följande:

Ombyggnad innebär att du ändrar byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion. Det gör du också om du byter ut mer än enstaka delar av den bärande konstruktionen. En renovering är inte en ombyggnad om den inte har inslag av nämnda ändringar

Bostadsrätt, exempel
•du flyttar köket till en annan plats i lägenheten eller ändrar planlösningen genom att exempelvis slå ut en vägg. Det räcker inte med att bara byta ut köksskåpen
•du bygger ett badrum där det tidigare fanns en klädkammare
•du glasar in balkongen (utgiften är avdragsgill under förutsättning att du står för utgiften själv).

Ett förslag är att ni yrkar öppet i deklarationen för era avdrag för förbättringsutgifter.




Fråga/ärende:


Vi har sålt en lägenhet med en del vinst, hel renovering för ca 7 år sedan. Mycket känns tydligt att vi inte får göra avdrag sen verkar det finnas vissa grundförbättringar som vi får göra avdrag för men jag är inte säker på vilka, och hur mycket (kvitton finns)
Det som är oklart är köket har en ny planlösning, nya väggar och ny entre via ett annat rum i samband med det så blev det helt nya vitvaror, golv, skåp (mer skåp än innan) osv diskmaskin tillsattes även. Det är mycket snickeri väggarna (socklar osv) och måleriarbete får vi göra avdrag för allt detta? Och isf hur mycket? Köket ser alltså helt annorlunda ut än tidigare
Övrigt helrenoverat i lägenheten tror jag inte vi får göra något med, det enda som kanske är en gråson är utbytt proppskåp till nytt elskåp (ny el)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.