Tänkte göra ett försök att platsbygga en bokhylla till böckerna som fortfarande ligger nedpackade efter senaste flytten. Efter några års husrenoverande är jag och min fru någorlunda vana vid vid att hålla i verktyg, dock är vår erfarenhet av finsnickeri begränsad.

Vi är ute efter en lite mer enkel, avskalad stil. Vi tänker oss öppna fack och samma hylldjup hela vägen. Tanken är också att fackens väggar ska vara förskjutna i förhållande till varandra. Enda utsmyckningen blir taklisten som följer övriga rummet.

Material limträ, 18 mm tjockt och 300 mm djupt. Det bredaste hyllplanet är 635 mm, de flesta blir dock kortare. Borde fungera hyfsat enligt ”the sagulator”, även om jag inte lyckas finna limträ bland materialvalen...

Konstruktionsmässigt tänkte vi att varje hyllplan ska vila på de stående väggarna hos facken under. Vad säger ni mer erfarna; är detta en sund konstruktion eller ser ni risker med detta upplägg?

Tar även gärna emot förslag på eventuella estetiska förbättringar! Dock har vi som sagt commitat till en mer avskalad stil, så någon sekelskiftesromantik blir det inte
 
  • Konceptbild av platsbyggd bokhylla med öppna fack och enkel design i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Att bygga hyllor för ett helt bibliotek är ett stort jobb för tunga saker , men er inriktning med villande på nedre plan uppifrån och ned är helt riktigt , hyllorna kommer inte att bågna ,
sedan det med materiel i åtanke på indelning på bilden har inte så stor betydelse , mera av estetisk art , och blir väl några hundra kilo där , golvet håller får jag hoppas , lycka till
 
H Husaren skrev:
Det bredaste hyllplanet är 635 mm
Hur bred blir hela hyllan?

H Husaren skrev:
Tar även gärna emot förslag på eventuella estetiska förbättringar!
Då så :)
Om det vore en förbättring eller försämring vet jag inte, men jag upplever det som rörigt med alla de olika placeringarna av de vertikala elementen, och skulle hellre velat ha lite mer ordning och symmetri.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
BirgitS
H Husaren skrev:
Tar även gärna emot förslag på eventuella estetiska förbättringar! Dock har vi som sagt commitat till en mer avskalad stil, så någon sekelskiftesromantik blir det inte
Jag tycker det ser väldigt snyggt ut på bilden men jag är inte lika säker på att det ser bra ut när en massa böcker i olika färger och storlekar har stoppats in, det kan tänkas att det då bara ser väldigt rörigt ut. Har du möjlighet att i ritprogrammet att rita in böcker?

Sen är ju också frågan om man vill sortera böcker efter storlek, kan ju bli lite besvärligt att hitta om en författares böcker finns på två ställen för att några är pocket och några är inbundna, samt motsvarande för facklitteratur, är den där blomboken man vill ha i vanligt format eller i extra högt format.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag håller med KnockOnWood om att det ser rörigt ut. Försök att hitta ett mindre antal vertikala linjer som du håller dig till.

Bokhyllan måste ha ett bakstycke, annars blir den inte stabil.

Det kommer att bli en utmaning att tillverka den. Börja med ram och rygg. Gör lite hjälpmedel som underlättar att få de stående delarna i rät vinkel och i lod. Använd en enkel metod för infästning, t.ex. skruvar. Du måste använda en bra såg när du kapar limfogsbrädorna, t.ex. en bordscirkelsåg eller en sänksåg med styrskena annars blir det inte bra.
 
L Liteavvarje skrev:
golvet håller får jag hoppas
Just den detaljen har jag inte tänkt på. Min fru påpekade dock just att golvet är gjutet så det borde inte vara någon fara

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur bred blir hela hyllan?
Hela hyllan blir 3355 mm bred

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om det vore en förbättring eller försämring vet jag inte, men jag upplever det som rörigt med alla de olika placeringarna av de vertikala elementen, och skulle hellre velat ha lite mer ordning och symmetri.
Tack för synpunkten! När jag tittar på ritningen igen är jag böjd att hålla med. Ska se om det går att räta upp linjerna lite utan att släppa upplägget helt

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det ser väldigt snyggt ut på bilden men jag är inte lika säker på att det ser bra ut när en massa böcker i olika färger och storlekar har stoppats in, det kan tänkas att det då bara ser väldigt rörigt ut. Har du möjlighet att i ritprogrammet att rita in böcker?
Bra idé! Ska testa att rita in böcker för att få en bättre förståelse för hur det ser ut i praktiken. Att sortera böcker efter storlek tror jag inte stör så mycket i vardagen, även om en bibliotekarie säkert skulle få ont i ögonen :)







.
 
J justusandersson skrev:
Jag håller med KnockOnWood om att det ser rörigt ut. Försök att hitta ett mindre antal vertikala linjer som du håller dig till.

Bokhyllan måste ha ett bakstycke, annars blir den inte stabil.

Det kommer att bli en utmaning att tillverka den. Börja med ram och rygg. Gör lite hjälpmedel som underlättar att få de stående delarna i rät vinkel och i lod. Använd en enkel metod för infästning, t.ex. skruvar. Du måste använda en bra såg när du kapar limfogsbrädorna, t.ex. en bordscirkelsåg eller en sänksåg med styrskena annars blir det inte bra.
Låter som väldigt användbara råd. Jag hade nog bara tänkt att fästa hyllplanerna direkt i väggen, men inser när jag läser din kommentar att det förstås blir stabilare med bakstycke. Några tankar kring material för detta?

Lod och specialbyggda vinklar låter också hjälpsamt. När det gäller kapningen tänkte jag just använda sänksåg med styrskena, dock har jag inga avancerade tillbehör för att få en rak vinkel utan tänkte använda vinkelhake om panelen tror att det kan räcka?
 
Tunn furuplywood är klart bäst som bakstycke, men alla former av hårda skivmaterial fungerar säkert.

En bra vinkelhake är ett utmärkt hjälpmedel. En sänksåg med styrskena ger väldigt raka och fina snitt. Slås bara av en riktig justersåg.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Microkatten
Det är roligt att bygga bokhyllor! :)

Hållet med tidigare skribenter om att din bokhylla ger ett rörigt intryck. Speciellt om ni vill ha en avskalad, eller funktionell, stil. Även variation brukar innehålla ett genomtänkt system, t.ex. ett fåtal designelement eller moduler som återkommer på ett varierat men systematiskt sätt.

Vilken typ av fog har ni tänkt använda? För de bokhyllor jag byggt har jag använt Festools Domino, som verkligen förenklar fogningen. Som justusandersson nämner så är ett bakstycke bra, även om ett heltäckande bakstycke inte krävs för att stabilisera bokhyllan.

När jag började finsnickra hade jag stor hjälp av bl.a. Bill Hyltons bok Illustrated Cabinetmaking för att förstå grundläggande principer hur man bygger lådor (boxes), fogar, hyllor m.m.: https://www.amazon.co.uk/Illustrate...F8&qid=1506278764&sr=1-3&keywords=Bill+hylton
 
Rolig idé :). Kan bli väldigt fint, men kommer kännas obekvämt för strukturfacister som vill att allt skall vara rätvinkligt och fyrkantigt.
Möjligen skulle jag vilja bryta upp de horisontella linjerna ännu mer;) Inte en enda genomgående linje... cool.

Med Lamellträ antar jag att ni menar limfog av massivträ. Det är ett utmärkt materialval. Massivträ kommer inte att svikta. Infästningar, oavsett vilka ni väljer, kommer sitta så länge ni vill.

En bokhylla måste vara fastsatt i väggen. Antar att det var därför som någon föreslog en rygg. Dessvärre så kommer det innebära att hela hyllan måste lyftas på plats i ett stycke. Det blir väldigt svårt. Dristar mig till att förslå ett annat sätt.

Klä väggen med plyfa ca 12mm. Ytbehandla den så att ni blir nöjda. Då har ni en vägg där ni var som helst kan slå i en skruv eller spik och förvänta er att den sitter kvar.

Stapla upp hyllplanen underifrån i det mönster som passar er bäst. Sätt vinklar på ställen som blir dolda. På sidor till exempel strax ovanför ett hyllplan där det ändå kommer stå saker. Något enstaka fack kan sättas med skruvlist runtom med en lös rygg framför. Den ytbehandlas som väggen. Det gör även djupet svåröverskådligt.

Går det inte att lösa på annat sätt... använd kopplingsbeslag eller kanske pockethole för att få fäste

Kör hårt och lägg upp bilder så vi får se hur det blev.
I "Stora Skryttråden" om ni blir nöjda.

Mvh Findus
 
  • Gilla
p.lundgren och 3 till
  • Laddar…
Jag vill inte säga att frågan hållit mig vaken i natt, men jag tror att du måste bygga bokhyllan i minst 2 sektioner, som du sammanfogar där den skall stå. Annars kan det bli svårt att få sakerna på plats. Dessutom förvandlas vardagsrummet till snickeri, vilket inte alltid brukar vara populärt.
 
H Husaren skrev:
Hela hyllan blir 3355 mm bred
Jag är rätt lättjefull, och ogillar att uppfinna hjulet på nytt.
Så jag hade köpt fyra stycken IKEA Billy hyllor = 4 x 800 = 3200 mm.
De finns i tusentals kombinationer och utföranden.
Och fyllt ut de återstående 155 mm med passbitar, eller använt det som paraplyställ eller vad som helst.
Färdigt :)
Schematisk ritning av en IKEA Billy bokhylla med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots allt så är det ju böckerna som skall tala och synas, inte hyllorna.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Så jag hade köpt fyra stycken IKEA Billy hyllor
:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:
 
jac jac skrev:
:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:
OK, köpt dem hos MIO eller Jysk i stället då :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.