Funderar på att bara lägga en mjukfog, typ Tec7, mellan fönsterkarm och vägg. Dvs inte sätta en tunn trälist för att dölja springan. ( Jag skall förstås isolera först).

Någon som gjort det? Blir det snyggt?
På detta fönster så är ju springan uppe smalare än springorna på sidorna.. Denna skillnad döljs ju inte med bara en smygfog men jag tänker att om allt är vitt så tänker man inte på det.
 
  • Fönster med smalare övre springa jämfört med sidorna, överblick av trädgård och annat hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Det går väl att lägga mjukfog , men att få det snyggt och jämt om man inte är proffs är svårt ,
samt att hitta rätt kulör på det vita är nog inte det lättaste , hur ser det ut med en avvikande kulör mot karm eller vägg , det blir en rand runt som inte mallar med vägg eller karm i kulör .
Sitter karm och vägg kant i kant , så är det nog snyggare med en vit ram som omfattning ,
klart det är en smaksak och upp till var och en
 
Karmen ligger ca 15-20 mm innangör väggen.
Man kan ju iofs måla på mjukfogen för att få rätt kulör.

Eller kanske jag borde putsa runt hela fönstret, i nivå med väggen? Är ju siporexväggar.
Fast jag har ingen vana av att putsa så kanske för svårt för mig att få det snyggt.
Sen ställer ju tapeten till det lite. Dvs att få snygg övergång mellan tapet o puts. Hmmm?
 
  • Fönsterkarm ligger inåt från väggytan med synlig mjukfog och dragsnöre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
Iof säg går det att måla , går det att sätta en kvartstav där eller en list ( smyglist ) eller vanlig furulist som ansluter mot karmen , finns tunna sådana , enkelt att få dit , kapa in och måla först och klistra dom med lite latexfog
 
Jag hade ett liknande problem med några fönster hemma. Den vanliga lösningen är att man sågar till lister och spikar på så att man får kant i kant med väggen och sen en list ovanpå som täcker springan mellan vägg och fönster.

För att slippa såga så mycket så köpte jag 30 mm hörnlist till 2 fönster och satte runt om.
 
  • Fönster med en 30 mm hörnlist installerad runt om för att täcka springan mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.