Mikael_L
shogo99 shogo99 skrev:
När jag ringde Bahaus och frågade om det var garanti kvar (precis passerat 3år) så fick jag veta att det inte var det, men frugan tog med sig slangen dig och frågade på plats och då sa de att det var 5års garanti på den så hon fick med sig en ny slang hem, hoppas att denna håller bättre.
Har den hållit bättre?

Har själv en nilfisk HTtvätt, funderar på att tjacka en avloppsrensslang, då det har börjat klucka i diskhoar osv, så jag misstänker begynnande stopp.

Är det förövrigt HT-tvätt med avloppsrensare som är det bästa för att blåsa sina rör till jungfruligt skick?

Är all annan mekanisk rensning, (rensband osv) bara bortkastat och dåligt?
 
hsd
Du kan bli blöt om Du kör högtrycksrensslngen i köksvasken :surprised:
Rensa på sedvanligt sätt först, sen kan man köra högtryck men se upp ,om det lossnar något stort från rören kan Du få nytt stopp i nån krök
 
Mikael_L
Själva vasken och vattenlås rensar jag absolut mer traditionellt.
Men nu vill jag ge rören som är ingjutna i plattan, flera meter långa, en omgång.
 
Mikael_L
Är det någon som vet ifall en vanlig villahögtrycksttvätt med sådan här avloppsrensare och kallt vatten fixar avloppen helt rena?
Tar det allt stelnat gammalt stekfett och annat gojs som bygger upp stenhårda avlagringar.
 
hsd
Jodå, det höga trycket och de tunna strålarna rensar effektivt
Har själv en kärcher, på rensslangen roterar munstycket, sprytar en stråle fram och tre strålar roterar snett bakåt så den matar in själv
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Tack för svar.

Det blir nog att köpa en.
Ett måste att ha, för varje seriös husägare antar jag ... :D
 
J
Kombinationen Nilfisk högtryckstvätt och deras rensslang har räddat mig ett antal gånger. Jag är mycket nöjd med denna kombination och den har betalat sig flera gånger om man tar i beaktande vad en spolbil kostar. Räknar man dessutom på spolbilens jourtaxa så är den betald ännu snabbare.

Jag brukar göra som så att jag stoppar in rensslangen i avloppet någon meter, startar högtryckstvätten och låser avtryckaren med ett buntband, klämma eller dylikt. Därefter låter jag slangen arbeta sig in och förbi stoppet, kör fram och tillbaka några meter och sedan drar jag tillbaka slangen hela nästan hela vägen. Efter att ha upprepat behandlingen ett par gånger så brukar problemet vara löst.
 
Har du en Nilfisk så funkar Biltemas rörrensare också.
250 spänn drygt vilket i jämförelse med originalet är mer rimligt.
Jag kör den på min Stihl och den är ju samma koppling på som Nilfisk så.
 
J
Köpte min Nilfisk renslang i något kit med prisgaranti på Bauhaus och det är nog det bästa tillbehöret jag har. Vi har ett avlopp på garageinfarten som lätt blir fullt med sand och annat gojs och den gör helt klart sitt jobb.
 
Mikael_L
J johan_81 skrev:
Är det
[länk]

eller
[länk]

som passar (den förstnämnda antar jag med tanke på priset). Hur lång är den?
Jag var på biltema och kollade idag, och undrar precis samma sak.

Men den i första länken är 10 meter, i andra länken 7,5 meter.

Ingen av dessa kan passa till min Nilfisk HT med bajonettfattningen i alla fall.
Men den billigare 7,5 meters rensaren hade en adapter med gängad anslutning, så den kan möjligen passa.

Dessa Biltemas rensare har ingen stråle framåt, utan bara tre st snett bakåt.
Vet inte om det är någon stor nackdel.

Jag ska kanske beställa en Nilfisk istället, då borde det inte vara några tveksamheter ...?
 
J
Det finns även rensslangar på tyska ebay. Rohrreinigungsschlauch heter det på tyska. Det var någon här som tipsade om det, kommer inte ihåg i vilken tråd men det tål att upprepas.

Jag har som sagt Nilfisks egen rensslang, 15-metersvarianten och jag är nöjd med den. Fjädern som sitter längst framme i munstycket har jag fått byta en gång, den fanns som reservdel på Clas Ohlson till det facila priset av nästan 200 kr för något år sedan.
 
Mikael_L
Idag hårdtestar jag. :D
Redan kört genom alla 110-rören utomhus, håller på inomhus nu.

Köpte en nilfisk 15 meter från bauhaus med prisgaranti gentemot Julas.
Blev 615 pix.

Varje gång jag håller på med PG hos Bauhaus (och det är sällan numera, flera år sedan) får jag nästan panik över hur krångligt och segt allt är.
Mycket tveksamt om det var värt de där 84 kronorna att stå där och först vänta på ens tur, sen en massa krångel med att försöka att avgöra om det är samma.
"- Nä, den där har inte samma artikelnummer.
- Men det där är Julas egna artikelnummer.
- Hur kan du vara säker på det?
- Det är ju likt alla andra artikelnummer på deras hemsida, och ärligt talat, hur många varianter tror du Nilfisk har på en 15 meters avloppsrensare, svart, röd och blå, eller vad?
- Ja men vi måste veta att det är samma produkt.
- Då får du väl ringa Jula och be någon i personalen gå och kolla artikelnumret på deras förpackning.
...
...
"
Det känns liksom inte värt det. Skulle nog åkt in på Jula direkt och bara tagit en för 699:- där, helt utan krångel och tidsspillan.


Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var på biltema och kollade idag, och undrar precis samma sak.

Men den i första länken är 10 meter, i andra länken 7,5 meter.

Ingen av dessa kan passa till min Nilfisk HT med bajonettfattningen i alla fall.
Men den billigare 7,5 meters rensaren hade en adapter med gängad anslutning, så den kan möjligen passa.
Här hade jag fel.
Jag hade naturligtvis missuppfattat var man ansluter rensaren. Så här i efterhand känns det helt självklart att det ju måste vara efter pistolgreppet ... :oops:

Men jag uppfattar det nu som att det är 10-meters varianten från Biltema som har samma fäste som nilfisk.
Jag ska se om jag kan kolla upp detta bättre någon gång.
 
Mikael_L
Nu måste jag rapportera lite hur allt gick.
Först och främst var det en utomordentligt trevlig och effektiv pryl. Med facit i hand nu så tror jag inte att jag skulle rett ut allt detta med någon simplare pryl.

Den har som sagt ett hål framåt och tre hål snett bakåt, som rensar i rören.
Och så följer det med två olika munstyckstillbehör:
Avloppsrensningstillbehör med en slangända och två olika munstycken, ett med och ett utan fjäder.
Här syns hålet framåt. Och tillbehör 1 (utan fjäder) ska tydligen vara till för större rör och där det är mindre mängd böjar.
Tillbehör 2 för inomhusavlopp, smalare rör och där det är mycket böjar. Då hjälper ju fjädern till att styra.
Två munstycken till högtryckstvätt, det ena med fjäder för avloppsrensning och det andra utan fjäder.

Rensslangstillbehör med framåt pekande hål och fjäderförsedda munstycken använda för att rensa avloppsrör.

Här syns ett av hålen snett bakåt.

Jag hade otroligt mycket mer skit i avloppen än jag trodde, så tvätten och denna rensslang fick jobba hårt i några timmar.

Rensslangen är lite vek i materialet, den har lätt att sno ihop sig i en knix så det blir ett hårt veck, när jag såg det hända första gången trodde jag att jag nu hade förstört den, den ska ju sen hålla för högtryck. Men det gick tydligen bra ändå, och efter detta blev jag väldigt observant.

Jag har en Nilfisk C115.3, en av deras mindre och svagare tvättar, dvs inte så högt tryck. Jag tror det skulle varit bättre med en lite kralligare tvätt.
För visst matade den framåt av sig självt, åtminstone halvhyggligt bra med det fjäderförsedda munstycket, då blir ju strålen framåt delvis blockerad och sprutar inte åt motsatta hållet.
Men med det andra munstycket blev det väldigt dålig fart på framåtmatandet, när jag kommit några meter in i ett vågrätt rör så orkade den inte alls längre.

Jag tror en 140bars tvätt hade varit bättre.

Men på det hela taget är jag nöjd med produkten.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Tack för informationen. Jag är på väg att införskaffa en dylik och funderar på om det är samma som H-N säljer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.