Om veden ligger helt vindstilla, alltså under tak, kanske det är en nackdel att ha barken uppåt. Kanske. Men om det blåser så kommer fukten föras bort från veden med vinden ändå.

En eldslåga går ju uppåt men gör verkligen fukt som lämnar ved det också? Jag har ingen aning, för allt vad jag vet kanske vattnet gör luften tyngre så den sjunker mot marken?
 
Att eldslågor går uppåt beror på att de är klart varmare än om givande luft. Därmed är densiteten lägre. Fukten från veden är så pass marginell att den inte påverkar densiteten på den omgivande luften. Men det var intressant med en teori.
 
  • Gilla
Krummas
  • Laddar…
Krilleman
Oj oj oj vad mycket "föståsigpåare" det finns.

All vedeldning är enkel. Klyv innan påsk (oavsett när den är fälld!) Förvara klyvd ved under plåt!!!!!!!!!!!

Oerhört enkelt och jag kan intyga att det fungerar! (y)(y)(y)(y)(y)
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Oj oj oj vad mycket "föståsigpåare" det finns.

All vedeldning är enkel. Klyv innan påsk (oavsett när den är fälld!) Förvara klyvd ved under plåt!!!!!!!!!!!

Oerhört enkelt och jag kan intyga att det fungerar! (y)(y)(y)(y)(y)
App app app!!! Under plåt?? Inte galvad plåt iaf. Det kan uppstå jonvandring, veden laddas upp statiskt och fukten kommer vandra in bakifrån.
 
  • Gilla
  • Haha
Nissens och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Finns det galvad plåt att köpa "idag"?

Jag trodde det var en tingest från förr...

Är man inte nöjd med sin 4m plåt från byggmax så finns det 5m på beijer (fraktfritt idag söndag 24/9 dessutom!)
 
Redigerat:
Att fukt rent generellt skulle vilja vandra uppåt är ju knappast sant. Men jag skulle kunna tänka mig att ovansidan på ett staplat vedträ typiskt sett är en liten aning varmare än undersidan (när det råder bra torkförhållanden), Varmare trä medför ju snabbare torkning, så på det sättet är det väl kanske sant att det torkar bättre med barken nedåt. Dessutom blir väl barken i de lägre lagren ett visst skydd mot fukt som dunstar från marken.
 
L
Mycket snack för så lite angående ved ,
Det som inte är hugget , klyvet och travat före midsommar går inte att elda med inför vintern ,
och får ligga till nästa vinter
Trava i vedbod med täta väggar = rutten ved om 1 år
Trava ved i vedbod med spjälöppet i 3 väggar och luft mellan travarna = torr ved till vintern
Trava ute med 3 sidor öppet och mellanrum , går bra att göra , knuffa in en pinne med jämna mellanrum mot innersta traven och luftglipan finns kvar , blåser igenom , torkar bra ,
och en täckning över
 
  • Vedtrave vid röd stuga med öppen konstruktion och täckt ovansida för torkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
L Liteavvarje skrev:
En brasklapp , gran fur kan ligga i stuka över vintern och frystorka , med björk går det inte ,
nävern är tät och björk som inte kubbats och klyvet snarast , börjar ruttna på ett par månader ,
det är sanslöst vad fort det går
Om man barkar av på vardera sidan tokar björken men lämnas barken hel ruttnar veden snabbt
Ibland gör jag så att jag kapar i 1- 2 meters längder å kantbarkar sen kan veden ligga travad (ej mot mark) till nästa år
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Att klyva till midsommar är försent för att få torr vet till kommande vinter. Det hinner sannolik torka så pass att det inte möglar. Men om man ska ha det till kommande vinter bör man vara klar med klyvningen innan påsk. Travat till midsommar.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Liteavvarje: På bilden ser det ut som att veden ligger direkt på marken - jag har alltid några gamla lastpallar under.
Hur länge skall veden ligga i pannrummet? Någon har nämnt två dagar. I mitt pannrum skall den ligga två veckor för att bli maximalt torr. Har ett antal gånger vägt vedklabbar varje dag och vikten minskar i två veckor.
 
L
Nej det ligger inte på marken , dom ligger på japanska engångspallar i plast , hade förmånen att få 10 st , så jag har på andra ställen med , dom ruttnar inte , om du tittar så är det en överst som luftning under pressen med , ingen fukt där inte , annars om en press ligger dikt blir det bra surt i överkant
 
T
Fick en björk av grannen som han fällde idag. Jag kapade och klöv den samt staplat luftigt under tak, dock ute. Tanken är att kunna elda veden nästa vinter, tror ni att det går?
 
L
T TreeView skrev:
Fick en björk av grannen som han fällde idag. Jag kapade och klöv den samt staplat luftigt under tak, dock ute. Tanken är att kunna elda veden nästa vinter, tror ni att det går?
Utmärkt :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En liten fundering på samma ämne.. hur mycket ved tror ni eldas som inte alls är torr nog? Jag bor i ett område med 50 hus där kanske hälften har kamin.. inte sällan kan man känna att det är nån som eldar nåt som inte direkt luktar som torr björkved. Såg en i området klyva massor med björkved nån gång i maj och sen låg allt i en stor hög lite väl länge (minns inte exakt men efter midsommar). Häromdagen när det var lite ruggigt ute såg jag att de eldade.. vit rök bolmade ur skorstenen. Jag brukar själv ta en titt på min skorsten lite då och då för att kolla hur förbränningen ser ut och det är sällan man ens ser nån rök, oftast bara lite värmedaller.
 
Ang att elda med trä med lite påväxt.
Om man inte tänder med detta utan lägger in det först när man har rejäl temperatur/glöd borde mögelsporerna inte vara något problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.