Hej! Sett några liknande trådar men begriper inte riktigt hur man gör på bäst sätt.

Sambon vill använda kattvinden som lite garderobsutrymme och min tanke var att bara ta bort planken och isoleringen men behålla reglarna, de är väl dessa som är bärande?

Planken ligger inte dikt an mot överliggande regel så svårt att se att de är bärande? Någon son gjort liknande?

Sätter en ny dörr mot restenav kattvinden, bygger nog en enkel med npn snygg innerpanel och isolerar.

Ritning av en hussektion visar byggdetaljer för en vind med reglar, plank och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av kattvind med synliga träreglar, isolering och en del leksaker i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Gustav
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Om huset är byggt som sektionsritningen visar så är det bara de vertikala stödbenen som är bärande. Det är en typisk sk ramtakstol. Av kutterspånfyllningen att döma verkar huset vara byggt före 1950. Det skall inte vara något problem med att ta bort brädorna så länge du behåller stödbenen. Jag misstänker att det finns isolering i hela snedtaket (troligen sågspån).

Uttrycket plank brukar man använda för brädor som är minst 2 tum tjocka. Man får givetvis använda vilka benämningar man vill, men riskerar då att bli missförstådd. Antagligen är ytterväggarna däremot uppbyggda av plank.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Tack! Ja ursäkta, är väl spontad panel kanske. Det är byggt på 50 talet, taker är isolerat hela vägen ser det ut som så slipper lägga tid på det. River väl ner panelen och målar reglarna vita och sätter upp lite hyllplan så blir nog sambon nöjd :) en tanke var att sätta en limträbalk och två reglar i bar sitt hörn som tar lasten men kanske duger att göra som jag tänker.
 
G gustav89 skrev:
en tanke var att sätta en limträbalk och två reglar i bar sitt hörn som tar lasten
Lite tveksamt eftersom de golvbjälkar som allt landar på då sannolikt inte är byggda för det. Vill du göra den typen av förändringar så måste man kontrollera alla dimensioner och laster först.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Delvis isolerat vinden med synliga takstolar och reglar, där en del av panelen är avlägsnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag förstår det hela rätt så är det reglarna som går till takstolarna som behöver vara kvar, panelen går att riva ner, läste i en liknande tråd att panelen kunde ha lite bärande funktion för sidlaster men kan ju sätta reglar mellan reglarna för takstolarna så blir det nog tillräckligt.

url
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
G gustav89 skrev:
Om jag förstår det hela rätt så är det reglarna som går till takstolarna som behöver vara kvar,
Ja.
G gustav89 skrev:
läste i en liknande tråd att panelen kunde ha lite bärande funktion för sidlaster
Det tror jag inte du behöver oroa dig för. Yttertakpanelen stabiliserar.

Jag ser att huset är byggt av lättbetong. Är bjälklaget mellan första och andra våningarna av betong?
 
J justusandersson skrev:
Ja.

Det tror jag inte du behöver oroa dig för. Yttertakpanelen stabiliserar.

Jag ser att huset är byggt av lättbetong. Är bjälklaget mellan första och andra våningarna av betong?
Hej , nej förlåt det där var en lånad bild från en annan tråd, men tror det ser liknande ut för mig, inte vågat riva än innan ja kollade av läget här ;D
 
Hittar inga reglar tyvärr.. Hur gör ja nu?
Ser ju inte takstolarna då det är tak hela vägen ner till golvet innanför kattvinden.

Kan det vara så att det inte är bärande ?
Överväger att ta in nån med kunskap, är det en byggnadsingengör man behöver få tag på? ... Aldrig ska de va lätt ;)
 
  • Öppning i vägg med synliga träreglar och dörr, spån och isolering på golvet, indikerar pågående byggarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är den sista bilden tagen och vad visar den? Man ser ju tydligt en bjälke som går alldeles ovanför dörren. Vad landar den på i sina ändar? Ta fler bilder, även utifrån, så man kan se hur huset är byggt. Har du inga ritningar.
 
Den är tagen från rummet mot kattvinden :) Kan leta upp lite mer ritningar sen, jag hittar bara 45x45 reglar som sitter ihop, sitter inte riktigt emot taket så värst heller. den bjälken ovanför dörren är en trekantsregel, för att få ihop väggen och takets utskick antar jag..
 
Hur gick det sen?
 
M MissTatiana skrev:
Hur gick det sen?
Det verkade inte vara bärande i mitt fall, så ja tog ner väggarna :) byggt in en säng i ena rummet och gjort en "garderob" i ett annat. Blev kanon :)
 
G gustav89 skrev:
Det verkade inte vara bärande i mitt fall, så ja tog ner väggarna :) byggt in en säng i ena rummet och gjort en "garderob" i ett annat. Blev kanon :)
68118404.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.