Ska sätta upp ett enklare stängsel 60cm högt så barnen inte rymmer så fort man vänder ryggen till. Jag tänkte gjuta ner tryckta reglar som stolpar. Men sedan såg jag några klipp på youtube där de gjuter fast stolparna i en slags 2-komp. fogskum. Vad tror ni, skulle det funka att borra en grop med jordborren och sedan gjuta fast stolpen med vanligt fogskum? Bauhaus har burkar för 30 kr så det blir snarare billigare än betong och betydligt enklare. Det behöver bara hålla i 4-5 år.
 
Tänkte att det skulle bli stadigare med skum. Testade ett ankare men tyckte det blev ostadigt. särskilt vid grindstolparna. Skummet borde inte komma i kontakt med solljus om det ligger jord på toppen. Har även problem med berg på vissa ställen strax under markytan. Där får jag borra ner stolpskor som jag fäster stolpen i.
 
L
Tror inte att det skummet är av den typ vi använder för tätning av fönster eller dörrar i sverige
det är nog någon annan sort
Hur kraftig avspärrning behöver du , kör ungarna cyklar rakt igenom eller bara att dom ser ,
hit men inte längre , eller är dom av den vilda typen , om inte prova med vanligt snöre i skarp färg först , och säg till , hit men inte längre
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
60cm är för lågt oavsett fastsättning.

Haft samma problem med kreativa, nyfikna och rymmningsbenägna barn. Eftersom tid är en bristvara föreslog jag elstängsel. Frun lade in sitt veto mot detta.....Tyvärr.

Lösningen blev blev 90cm gunnebokopia från jula och Bauhaus. Köpte först en rulle 80 cm. Men insåg att barnen enkelt råkar snubbla över ett så lågt staket.

Ja det är trist att bergborra/gräva/gjuta. Men det är enda sättet att få det hållbart nog. Det visade sig samma dag stängslet kom upp att lilltjejen omedelbart började klättra på staketet och snesträvorna för att försöka rymma.

Vis av erfarenhet skulle jag idag valt ett 1.2m högt staket.

Kanske inte vad du vill höra men det är min erfarenhet.
 
  • Gilla
trampare
  • Laddar…
Jag vet inte hur det kommer funka. Stängslet är ganska enkelt att klättra över men jag tänker att det blir som en tydlig gräns att man inte ska gå längre. Får kanske tänka om och välja ett högre. Känns så trist bara då vi inte vill ha staket alls och det kommer tas bort när han blir äldre.
 
Jag tycker ni håller på och gör det svårt för er.

Den traditionella metoden är att packa vanliga stenar i hålet kring stolpen. Dels innebär det att stolpen kan luftas litet så den håller bättre och dels är det enkelt att byta eller ta bort stolpen när den har tjänat ut och dels är materialet gratis.
Det finns inga skäl till att göra det mer komplicerat än så.

Jordspjut är en annan bra metod men de fungerar bara om jordmånen är stenfri men endå relativt fast.

Jag har en gång bytt en fastgjuten stolpe som hade ruttnat av vid markytan. Det var ett helvetiskt arbete. Sådant som man inte skall göra utan tillgång till grävmaskin.
 
  • Gilla
f91jsw
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Får kanske tänka om och välja ett högre. Känns så trist bara då vi inte vill ha staket alls och det kommer tas bort när han blir äldre.
Dagens tips:
Elstängselnät rullat ihop bredvid utrullat nät och monteringspåle för får och getter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elstängselnät Får och get, 108 cm x 50 m

Lätt att sätta upp och ta ned (behöver inte elanslutas)
http://www.granngarden.se/Sortiment...nät-Får-och-get,-108-cm-x-50-m/p/1171902_BASE
 
Jag gillar hur du tänker KOW! Se barn som boskap :crysmile:
 
Gör hål med ett spett och slå ner stolpen med slägga kommer hålla till barnen är så stora så att staketet inte stoppar dom oavsett om du väljer tryckt virke eller inte,
 
harry73
En stolpe räcker och @KnockOnWood kan hänga fårstängslet i granen :rofl:
Ledsen, jag kan inte hjälpa till med den här förfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.