Vad händer när en byggare går i konkurs och har lyft så mycket som 550,000kr??
Nu vet jag att pengarna inte har använts till nått som har med mitt bygge att göra.

Bland annat så har inte grundläggarna fått betalt, inte rörmockarna, eller garbo för byggfelsförsäkring..
Så om jag nu vill ha en sådan så måste jag teckna en ny för samma summa som jag redan betalat en gång i tro om att den tecknats..
Jag har sj betalat en massa fakturor som igentligen företaget som konkat skulle ha betalat

Vad händer när det inte finns konstruktionsritningar på mitt hus?

Vad har jag för rättigheter??

Snälla sig inte att jag ska kontakta en jurist, för det finns inga pengar till sånt, och nån rättshjälp har jag inte i min försäkring genom att ingen byggfelförsäkring har tecknats :'( Nån som kan vara till hjälp??

 
Grundläggarna, rörmokarna och alla andra underentreprenörer behöver du ju inte bry dig om. Deras fodringar går ju in i konkursen och om det är vettiga människor fattar de ju att du gjort rätt för dig men att din entreprenör inte gjort det och det kan ju inte du straffas för. Garbo är ju värre... Ett tips kanske kan vara att ringa till entreprenörens konkursförvaltare (namn kan du tex få via tingsrätten) och berätta vad som hänt och hur du drabbats och höra om de kan göra ngt för dig. Jag hade ett mycket givande samtal med min entreprenörs konkursförvaltare vilket resulterade i att vi blev lösta från en rättslig konflikt vi suttit bundna i ett tag!
 
Byggfelsförsäkringen lär du behöva vare sig du vill eller ej, det är ju ett villkor i bygglovet.

Men frågan är ju hur lagarna ser ut rörande försäkringen. Om Garbo fått en beställning på försäkringen, och fakturerat den så skulle man kanske kunna hävda att den är "levererad", dvs. då borde den gälla oavsett om den är betald eller inte. Sedan borde det vara Garbo's problem att få ut något ur konkursboet. Det finns något som hetter ngt i stil med "konsumenternas försäkringsbyrå" eller liknande.

Det är ett rådgivningsorgan som ger gratis råd om försäkringar (vet inte om de befattar sig med byggfelsförsäkringar), tror att de är finansierade genom ngn. form av obligatorisk avgtift från försäkringsbolagen.

Är det inte så att Garbo innehåller ett moment om färdigställande också, som skall gå in just om entrepenören går i kk?

Det "fel" som du själv begått här är att inte kontrollera entrepenörens försäkringar (kanske kan rädda ngn annan). Det är viktigt att man kontrollerar att entrepenören har försäkringar både för själva bygget, men också normala företagsförsäkringen som skall innehålla ansvarsförsäkring. Annars finns det risk för att du som beställare kan bli betalningsskyldig ifall en snickare ramlar ned från taket. I det här fallet kan man väl anta att entrepenören inte heller har någon försäkring som täcker ex. brand (bör du kolla genast). För det är ju dina pengar som är nedplöjda i bygget om det brinner ned.

Min tanke om "levererad" försäkring är troligen lite långsökt, men kanske värd att prova.

Du borde kanske också undersöka möjligheter att ta prylar i pant för din fodran, ev. maskiner som finns på bygget ex. Fast det måste du kontrollera med en jurist. Villaägarförbundet ger gratis rådgivning.

Det kan ju också vara av värde att försöka ha en affärsmässig kontakt med byggaren, och undersöka hur hans framtidsplaner ser ut. För om han tänker driva verksamheten vidare i någon form så kanske det billigaste sättet för er att komma ur denna situation skulle kunna vara att låta honom ta över bygget i sin nya verksamhet. Detta kanske rent känslomässigt kan vara svårt, men ev. så är det en rationell lösning. Då gäller det ju givetvis att ha en extrem koll på kontrollerna, när man nu vet att byggaren är en skurk.

Sedan kan du ju alltid anmäla homom för bedrägeri och försöka klämma åt honom för konkursbrott samtidigt när huset väl är klart.

För några år sedan jobbade jag för ett Amerikanskt bolag, chefen och ägaren fick problem med byggaren när han byggde om sin villa, till slut så köpte han upp byggfirman som fick bygga klart.
 
Det borde ha framgått med all önskvärd tydlighet på samrådet att inga byggarbeten fick påbörjas förrän bevis på en tecknad och giltig färdigställande- och byggfelsförsäkring uppvisats för KA och/eller byggnadsinspektören.

.....så där ligger ni pyrt till eftersom ansvaret för denna försäkring till syvende och sist ligger på er som byggherre.


Sedan får man hoppas att ni följt alla råd och anvisningar att inte betala ut mer än vad man fått material och arbete utfört för, med undantag för 10% som skall innehållas till godkänd slutbesiktning.
Detta innebär att ni borde ha fått "valuta" på ert bygge för kring 600.000 kr.

Tyvärr verkar det som om ni håller på att lära er en mycket dyrköpt läxa.
Hoppas bara att andra kan lära av era misstag så att inte fler blir drabbade.
 
Det borde ha framgått med all önskvärd tydlighet på samrådet att inga byggarbeten fick påbörjas förrän bevis på en tecknad och giltig färdigställande- och byggfelsförsäkring uppvisats för KA och/eller byggnadsinspektören.
Här skulle kanske kunna ligga en poäng. Frågan är om KA skulle kunna hållas ansvarig för att han tillåtit bygget att rulla på trots att försäkringarna inte uppvisats?

Nu vet jag inte om han är ansvarig för kvaliteten inför beställaren eller bara inför bygglovsmyndigheten.
 
Snailman
Vad jag förstått av andra trådar här, så är ju en garboföräkring värdelös om man betalt för sitt hus , innan arbete för ungefär motsvarande summa gjorts?  Så det har/hade nog ingen större betydelse om du har /hade någon försäkring eller ej...

Vad jag förstått så ska den summa man inte betalat ut ännu, räcka till det arbete som återstår på ett hus.

Har bara halva huset byggts, så ska man bara ha betalt hälften, och 'garbo' kan då färdigställa huset för 'dina' pengar.

Varför garbo ska ha några pengar för den värdelösa 'försäkringen' överhuvudtaget förstår jag inte?

Jag vet att det inte verkar vettigt...  Men sen är det väl oxå politiker som lagstiftat om försäkringen :-/

Edit: Här är tråden där det står hur garboförsäkringen 'fungerar'
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=21416
 
lier skrev:
Snälla sig inte att jag ska kontakta en jurist, för det finns inga pengar till sånt, och nån rättshjälp har jag inte i min försäkring genom att ingen byggfelförsäkring har tecknats :'( Nån som kan vara till hjälp??
Byggfelsförsäkringen innehåller inte något rättsskyddsmoment så avsaknaden av byggfelsförsäkringen påverkar inte rättsskyddet.
Det gör däremot en villabyggare/byggherreförsäkring, om du har en sådan.
Även en vanlig hemförsäkring, som väl de flesta har, innehåller ett rättsskyddsmoment.
Kolla med ditt försäkringsbolag om din försäkrings rättsskyddsdel täcker kostnader vid en tvist som denna även om försäkringen gäller för en annan plats/lägenhet.

I KA:s uppgifter ingår inte att följa upp om byggfels- och färdigställandeförsäkring finns. Det skall byggnadsnämnden kolla före det arbetena påbörjas.
KA:s uppgift är att samla in egenkontroller enligt den kontrollplan som beslutats vid byggsamrådet och vidarebefordra dessa till byggnadsnämnden som därefter utfärdar ett slutbevis.
 
Där kommer ju en lite principiell fråga. Om en entrepenör sätter i system att inte lämna in någonting enligt kontrollplanen, eller bevsiligen förfalskar kontroll protokollen (typ lämnar in något angående takstolar som bevisligen ännu inte byggts, bara som ett exempel). Har inte en KA något ansvar för att stoppa bygget eller åminstonde trycka på larmknappen? Skall han "bara" samla in papper som byggaren frivillgt skickar in? Inget ansvar för att trycka på om att protokollen skall fyllas i?

Jag trodde att fösäkringsbeviset var en punkt i kontrollplanen.
 
hempularen skrev:
Har inte en KA något ansvar för att stoppa bygget eller åminstonde trycka på larmknappen? Skall han "bara" samla in papper som byggaren frivillgt skickar in? Inget ansvar för att trycka på om att protokollen skall fyllas i?.
En kvalitetsansvarig som upptäcker oegentligheter skall meddela detta till byggherren så att han/hon kan vita åtgärder så att felaktigheterna rättas till.
Om inte det inte rättas till så skall avvikelsen rapporteras in till byggnadsnämnden i samband med att KA begär slutbevis och skickar in kontrollplan med bilagor.

hempularen skrev:
Jag trodde att fösäkringsbeviset var en punkt i kontrollplanen.
Det är brukligt.
Dessutom brukar man nämna kravet på samrådsmötet och ta med det i protokollet från mötet.

......men yttersta ansvaret ligger alltid hos byggherren.
 
Jag ska försöka förklara hur det ligger till.

Vi kontaktade en byggare som skulle bygga vårat hus, när vi nu hade bestämt oss för att bygga med dom så ville han att ett annat företag skulle stå för bygget för att den byggare vi kontaktat skulle kunna få lös folk som kunde hjälpa till att snickra. Så båda företagen var involverad i vårat bygge

Företaget som började vårat bygge blev registrerades 06-02-09 tror jag enligt obc sidan. Vi fick första offerten 06-02-22
06-03-08 fick vi den giltiga offerten. Någon gång under 06-05 så sa denna firma att dom skulle gå i konkurs och att jag skulle skriva ett uppsägning på deras kontrakt så att byggaren som först skulle bygga huset skulle bygga det färdigt till oss.. Det skulle på så vis inte drabba oss ekonomiskt och skulle heller inte bli försenat..

Till saken hör att det blev dyrare det blev försenat det är kontrakts brott och bara en jäkla massa strul.

För mig känns det som om dessa två visste redan från början att dom skulle gå i konkurs och kunde rädda en del av sitt med att få in pengar av vårat bygge..

Jag vet att det är 4-5st fler hushåll som blivit hellurad av denna firma så om nån av er är på detta forum så hör gärna utav er till mig, man är som svag när man e ensam.

Detta gäller byggfirma i Umeå Firman som gick i konkurs har hette fyrstjärnan, sen umebyggarna, Och som jag sa så har dom öppnat ett nytt företag nu i Umeå så se upp Umebyggare... Vet inte hur mycket jag får lägga ut på forumet. Så vill ni ha namnet så får ni skicka ett PM

Det e så mycket nu att man orkar inte ens tänka klart därför blir mina svar därefter åxo.. Och volvo jag håller fullständigt med dig, vi har lärt oss en ohyggligt dyr läxa :'(

Kan ju bara säga att har jag vetat det jag vet idag så hade jag aldrigt byggt med denna firma men som sagt det går bra att vara efterklok >:( på mig sj
 
Men om nu försäkrningsbeviste är en punkt i kontrollplanen som inte har uppfyllts innan bygget startar (vilket ju är kravet från byggnadsnämnden) borde man då inte kunna kräva ersättning från KA om han inte ens har påtalat för byggherren att här finns en avvikelse från kontrollplanen?

Jag inser att detta säkert är lite långsökt, men tycker ändå att resonemanget håller logiskt. Titeln kvalitetsansavig borde ju innebära att man har någon sorts ansvar (även om det inte är ett ansvar i den bemärkelse som de flesta tror).

Om man då bara låter en kontrollpunkt man är ansvarig för att säkra, passera utan åtgärd, så borde ju ansvar kunna utkrävas?
 
Förstår er fruktansvärda situation. Luktar som ni kan ha svindlats av "professionella skojare", som kan sina saker. Jag förstår du funderar mycket. Frågan är om du kan göra så mycket, annat än få huset klart. Umeå är ju en stad som vuxit snabbt de senaste 15 åren, villapriserna är långt högre än i jämförbara landsortsstäder, prisutvecklingen på alla villor mycket bra, vilket ger god jordmån för alla typer av byggare. Alla vill tjäna en hacka på byggboomen. Sådant drar då även till sig "lycksökare" (i bästa fall) och rena "skojare" (i sämsta fall).

Har "skojarna" tillgång till jurister, vilket av upplägget skulle kunna vara troligt, kan allt juridiskt sett vara oklanderligt från deras sida. Du sitter där som "byggherre =målvakt med ansvaret" medan alla andra inblandade parter skyller sannolikt på den nuvarande alltid ytterst huvudansvarige NånAnnan. Och honom lär du aldrig hitta, du hör bara att han finns. NågonAnnanStans. Nästan jämt dyker han upp, när något går snett i vårt totalreglerade samhälle. Och mot NånAnnan är alla vi medborgare alltid fullständigt maktlösa. Jag har faktiskt inga råd att ge dig i en sådan här situation, annat än att dokumentera alla FAKTA du har, om någon motpart, till slut visas ha gjort något "ödesdigert misstag". (vilket dock inblandade "proffs" sällan brukar göra).

PS. Skulle därefter dessa mina FAKTA visa på synnerliga juridiskt tveksamma brister och att alla skyller på alla eller NånAnnan, skulle jag t o m kunna tänka mig en polisanmälan mot någon/några av parterna. Du får då först göra hela "brottsutredningen" själv, annars lär den automatiskt avskrivas,, för polisen klarar normalt inte av att utreda sådana här fall. Där är det också NånAnnan, som är ytterst ansvarig. Jag skulle då göra detta med enda syfte, att få lokaltidningarna att gräva i fallet. Detta är ett jättejobb utan ersättning, som jag definitivt inte rekommenderar NånAnnan att göra. DS
 
Nä det e fruktansvärt svårt i denna stund.. Men som sagt det e bara att bita ihop och försöka hålla ihop familjen.. Det e ju trots allt snart jul.. Jag hoppas bara att för andras skull att dessa personer får näringsförbud och blir svartlistade.. Man har varit lättlurad och helt klart vetat för lite om byggbranchen för att överhuvudtaget kunna tro att det här skulle kunna drabba oss.. Valde en mindre byggfirma i tron om att dom är rädda om sitt rykte, men vad hjälper det när dom konkar och öppnar nya företag som om inget hade hänt..

Huset vi har låtit dom bygga är nästan färdigt vi har fått flytta in men det är kvar en hel del på utsidan som är risk för mögel om det inte görs någonting snart.. En ventilation som inte är godkännd och gammal samt en del punkter som återstår på besiktningsprotokollet.. Det e ju som sagt han som tog över vårat bygge som ska göra det färdigt, men han har väll fullt upp med sitt nya företag tillsammans med han som konkursat alla tidigare byggföretag.. Känner mig liten och maktlös och förbannad för att det inte finns en byggfelsförsäkring, då jag har haft större möjlighet att anlita en advokat för att få hjälp.. Men med våra kostnader på detta hus så finns det inga pengar till advokat eller annan hjälp förutom konsumenttjänstelagen. Dom i sin tur tycker att ärendet e för stort så det går vidare till tingsrätten ändå.. Så det spelar int så stor roll hur jag gör, det e nog bara att le och se glad ut. Håller tummarna på att nån som vart i kontakt med dessa vill ge sig till känna.. Eller goda råd
 
Det enda positiva jag sett med sådana här tråkigheter (jag har haft några själv) har varit: Det brukar bli bra historier att berätta långt senare, när man genomlidit allt, glömt oron etc, och sett att man ändå klarade ut allting till slut. Men det brukar ta en sisådär fem år innan man kommit dit.

Det bästa du kan göra är nog exakt vad du säger i inlägget ovan. Lägg energin på att fixa huset och att familjen mår bra och trivs med tillvaron.
 
lier skrev:
Känner mig liten och maktlös och förbannad för att det inte finns en byggfelsförsäkring, då jag har haft större möjlighet att anlita en advokat för att få hjälp..
Som jag tidigare nämnt så får du inte rättshjälp till följd av en byggfelsförsäkring.
Det är hemförsäkringen som innehåller en rättshjälpsdel. Förmodligen har du en sådan för din egendom m.m. sedan tidigare. Det är dock inte säkert att en sådan täcker kostnader för en tvist som inte berör det nuvarande boendet, men det kan vara så. Kolla med försäkringsbolaget för du behöver definitivt hjälp av en jurist.

Så dåligt som det här bygget tycks ha fungerat och så många turer som det varit så så anser jag, trots vad jag tidigare skrivit, att KA borde agerat. Men det blir det säkert jobbigt att ställa honom till ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.