Ok, då låter jag det bara vara då. Tar generellt in väldigt lite ved i taget, så det kommer inte ligga och sprida sporter i vardagsrummet.
 
Vi kan ju vända på frågan. När bör man inte fälla en björk för ved.
April-maj fulla med sav och inga löv som kan dra ur. Tungt och blött!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Om du är intresserad av ved på riktigt så rekommenderar jag dig att köpa Vedboken! Där står allt du behöver veta! Å lite till! Presenterat på ett mycket trevligt sätt!
[länk]
Ja, trevlig läsning, även för en stadsbo :)
 
  • Gilla
kuntri
  • Laddar…
Ett misstag som många gör är när dom staplar veden med barken uppåt. Då fungerar barken som ett "tak" för vedträet och fukten har svårare att komma ut. Fukt vill ju vandra uppåt.
Stapla alltid med barken nedåt och luftigt så torkar den snabbare.

När det är dags att elda så ta in veden i värmen och låt den gärna stå i en vedkorg i 1-2 dygn så den sista fukten kan lämna innan du eldar. Är veden lite fuktig så går det åt mycket energi för att torka veden innan den avger riktig värme i brasan.
Jag har dubbla vedkorgar och har alltid framförhållning med en korg som har stått i 1-2 dygn och jag märker stor skillnad när jag har eldat mycket så jag måste elda med ved som jag har tagit in direkt. Har till och med skaffat en extra korg nu inför den här vintern för att det är så stor skillnad.
Jag eldar i en kamin för värme så här är inga mysbrasor.
 
L Leif i Skåne skrev:
Det finns två tillfällen att fälla björk för ved.
1 under vintern jan- feb i god tid innan tempen stiger och därmed saven.

2 När björken slagit ut fullt! Fäll bara trädet och låt det ligga, nu suger löven ut all fukt i veden vänta tills alla löv är vissna och torra innan man sågar av grenar. Såga upp och klyv veden.
Njut av värmen nästa vinter.
Nr 2
2 När björken slagit ut fullt! Fäll bara trädet och låt det ligga, nu suger löven ut all fukt i veden vänta tills alla löv är vissna och torra innan man sågar av grenar. Såga upp och klyv veden.
Njut av värmen nästa vinter.


Det fetade har jag testat och löven ska vara helt bruna och torra innan man kvistar, sågar upp och klyver. Veden blir så torr så man kan elda med den direkt när det gäller björk och troligen andra lövträd med.
Grannarna trodde jag var knäpp när jag gjorde det här för dom visste inte om det här knepet och jag flyttade in i det huset i slutet av juli. Jag hade en stor björkdunge som behövde gallras ur och jag behövde ved. Det såg för jäkligt ut med ett antal jättebjörkar liggande så dom fick vissna helt men jag hade torr ved den hösten och vintern :D
 
  • Gilla
Marielle Magnusson
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Ett misstag som många gör är när dom staplar veden med barken uppåt. Då fungerar barken som ett "tak" för vedträet och fukten har svårare att komma ut. Fukt vill ju vandra uppåt.
Stapla alltid med barken nedåt och luftigt så torkar den snabbare.

När det är dags att elda så ta in veden i värmen och låt den gärna stå i en vedkorg i 1-2 dygn så den sista fukten kan lämna innan du eldar. Är veden lite fuktig så går det åt mycket energi för att torka veden innan den avger riktig värme i brasan.
Jag har dubbla vedkorgar och har alltid framförhållning med en korg som har stått i 1-2 dygn och jag märker stor skillnad när jag har eldat mycket så jag måste elda med ved som jag har tagit in direkt. Har till och med skaffat en extra korg nu inför den här vintern för att det är så stor skillnad.
Jag eldar i en kamin för värme så här är inga mysbrasor.
Nej. Fukt går inte uppåt, eller i någon annan specifik riktning. Barken uppåt kan nog göra lite nytta mot regn om veden ligger under bar himmel. Annars kvittar det. Det är definitivt ingen nackdel att ha barken upp.

På två dagar inne hinner det inte torka ut märkbara mängder vatten ur veden. Men den hinner bli varmare. Så viss fördel finns. Men torkningen är försumbar.
 
  • Gilla
JohanN03 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Fukt går inte uppåt, eller i någon annan specifik riktning. Barken uppåt kan nog göra lite nytta mot regn om veden ligger under bar himmel. Annars kvittar det. Det är definitivt ingen nackdel att ha barken upp.

På två dagar inne hinner det inte torka ut märkbara mängder vatten ur veden. Men den hinner bli varmare. Så viss fördel finns. Men torkningen är försumbar.
Och där är vi absolut inte överens...
"Barken i synnerhet näver, hindrar ved att torka. Ved som kluvits torkar därför lättare än okluven ved. Torr ved varken möglar eller ruttnar och den är mycket bättre att elda med. Läggs barken uppåt på en kluven bit bildar barken ett lock över veden och den torkar sämre.
https://www.gransforsbruk.com/yxkunskap/yxanvandning/vedklyvning/


När det gäller att ha ved inne 1-2 dygn innan man eldar talar jag utifrån egen erfarenhet och även från tips när det gäller vedeldning. Det är stor skillnad att ta in ved och elda med direkt och den som har stått inne ett tag.

Länk till vedskolan. http://www.svenskved.com/vedskolan/
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Visst är det lättare att få fart på varm ved, men den torkar inte märkbart på ett par dagar.

Det där är det första stället jag sett som menar att barken ska vara ner. Nästan alla säger upp. Men så länge det inte regnar på veden eller den ligger på marken kvittar det.

Att det är stor skillnad på kluven och okluven ved håller jag helt med om.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L
En brasklapp , gran fur kan ligga i stuka över vintern och frystorka , med björk går det inte ,
nävern är tät och björk som inte kubbats och klyvet snarast , börjar ruttna på ett par månader ,
det är sanslöst vad fort det går
 
D Daniel 109 skrev:
Visst är det lättare att få fart på varm ved, men den torkar inte märkbart på ett par dagar.

Det där är det första stället jag sett som menar att barken ska vara ner. Nästan alla säger upp. Men så länge det inte regnar på veden eller den ligger på marken kvittar det.

Att det är stor skillnad på kluven och okluven ved håller jag helt med om.
Det står på mängder med ställen och jag har lärt mig av en man född 1908 att stapla ved.
Det är barken nedåt som gäller förutom det översta lagret om veden ligger på tork utan tak för då fungerar barken som ett tak.

"Om du tänker på att lägga alla lager av ved med barksidan nedåt, så minskar risken att veden ruttnar. Barken fungerar nämligen som ett lock som håller kvar fukten i veden. Detta är särskilt viktigt om du staplar ved från lövträd, eftersom dessa oftast har tätare bark än barrträd."
http://www.arvika.se/byggaboochmilj.../vedeldning.4.492c57241214f895a4d8000942.html
 
Det där med barksidan upp eller ned är ett lika kärt tvisteämne som frågan om man skall köpa motorsåg av Stihl eller Husqvarna.
Min uppfattning är att när man penar ved som skall stå i många år innan den används då skall barken vara uppåt. Skall veden torka snabbt skall barken vara nedåt.
 
harry73
Tar man in kall ved på vintern, får man mycket kondens på den. Det torkar bra i 1 -2 dygn. Så det stämmer att veden torkar snabbt när den tas in, men den ska också vara torrt innan den tas in
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Ved torkar långsammare om den staplas fint, helst ska den kastas huller om buller så att luften kommer till att cirkulera.
 
En stapel är å andra sidan mycket smalare än en hög. Däremot ska man ju inte stapla travarna mot varandra om man vill optimera torkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.