Hej,

Min sambo och jag har blivit erbjudna att en tomt. Första tomten PÄRONET 13 är optimal utifrån läge. På baksidan är det en mindre trafikerad väg och utsikt över åker / lador.
Men... det är norrläge på tomten. Ett stort minus då vi var förbi tomten idag klockan fyra och då hade solen hamnat i väster så tippar på att sen är på baksidan först vid klockan 18:00-19:00.

Andra tomten, STENSOPPEN 1 är mitt inne i området och angränsar till en cykelväg. Lättare tomt stt planera på utifrån att den är mer fyrkantig och inte så avlång. Solen hamnar i något slags SYDÖST läge tror jag. Dvs man måste ha sin uteplats mot cykelvägen på öster för att optimera och ha sol mitt på dagen och lite på eftermiddag. Tror inte man får någon kvällssol då solen hamnar på husets framsida om man skulle ha ett rakt hus sett från gatan.

Vi vet inte alls vad vi vill bygga för hus. Kan tänka oss enplanshus med vinkel eller ett tvåplan, också med vinkel eller utbyggnad då. Vill inte ha ett "rakt" hus. Vi har kollat på Hjältevadshus Spira 177 och Smålandsvillan villa Adelöv.

Hur hade ni tänkt kring tomterna?


Päronet 13: se bild 1
Stensoppen 1: se bild 2
 
  • Karta över en fastighetsindelning, markerar PÄRONET 13-tomten med dess storlek och läge gentemot omgivande tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomtkarta för Stensoppen 1 med måttangivelser och angränsande tomter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla även detaljplan så inte Kremlan 3 blir ett 7våningshus med 28 balkonger mot baksidan
 
Om jag någonsin köper nytt hus igen eller bygger så är det kvällssol som gäller, men det är ju upp till vår och en...
 
B bjornligan skrev:
Kolla även detaljplan så inte Kremlan 3 blir ett 7våningshus med 28 balkonger mot baksidan
det finns ett befintligt hus där redan.. en vanlig villa. Eller vanlig och vanlig - den är enorm
 
sir_erken sir_erken skrev:
Om jag någonsin köper nytt hus igen eller bygger så är det kvällssol som gäller, men det är ju upp till vår och en...
Ja känns rent spontant som päronet 13 är bättre för man lär aldrig få kvällssol på Stensoppen 1
 
Kan tipsa om den här solfunktionen som "hitta" har:
https://www.hitta.se/kartan/pl/Stensoppen 3 Mölnlycke/1004163638?s=81e08f8d
Solen står lite olika beroende på månad men personligen så vill jag ha sol på eftermiddagen/kvällen mitt i sommaren när man är ledig och kan vara ute och grilla. Så planeringen för huset skulle ur mitt perspektiv vara hur det ser ut i Juli. Södersolen på sommaren tycker jag är för varm så det är bättre med väster/sydväst läge.

Päronet 13 verkar ha fritt bakåt så det är en fördel med tanke på utsikten bakåt.
Det är en långsmal tomt, där kvällsolen skulle hamna från vänster, så ett förslag är att skissa på ett L-format hus som är vridet så vinkeldelen hamnar åt väster med ingång framifrån.
 
G Gullebrand skrev:
Kan tipsa om den här solfunktionen som "hitta" har:
[länk] 3 Mölnlycke/1004163638?s=81e08f8d
Solen står lite olika beroende på månad men personligen så vill jag ha sol på eftermiddagen/kvällen mitt i sommaren när man är ledig och kan vara ute och grilla. Så planeringen för huset skulle ur mitt perspektiv vara hur det ser ut i Juli. Södersolen på sommaren tycker jag är för varm så det är bättre med väster/sydväst läge.

Päronet 13 verkar ha fritt bakåt så det är en fördel med tanke på utsikten bakåt.
Det är en långsmal tomt, där kvällsolen skulle hamna från vänster, så ett förslag är att skissa på ett L-format hus som är vridet så vinkeldelen hamnar åt väster med ingång framifrån.
Åh tack för tips! Vi har efter mycket om och men bokat päronet 13. Det stämmer att det är fri utsikt bakåt så inga grannar men däremot är de en väg (40 km/h) bakom och det är en infartsväg in i området där det totalt är cirka 70 tomter så kommer vara en del trafik. Vi bestämde oss ändå att köra på tomten eftersom den är så pass lång och man kan ja en hög häck som insynsskydd.

Vi tänker oss ett vinkelhus från Smålandsvillan och har tänkt placering enligt följande (se nedan) är de så du menar?

Tänker dock att vi flyttar in huset en bit på tomten och kanske har garage i öster istället så de inte skuggar huset
 
  • Tomtplan för 'Päronet 13' med mått och placering av vinkelhus och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle Päronet 10 kunna vara aktuellt? Fri sikt bakåt (om inget ytterligare byggs vill säga) och ni skulle kunna få ordentligt med sol.
 
U Upp skrev:
Skulle Päronet 10 kunna vara aktuellt? Fri sikt bakåt (om inget ytterligare byggs vill säga) och ni skulle kunna få ordentligt med sol.
Päronet 10 är tyvärr bokad. Samtliga tomter i området var uppbokade sedan en tid tillbaka men sedan gick Päronet 13 och Stensoppen 1 tillbaka till tomtkön eftersom köparna där ångrat sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.