Jag får ingen gnista på f*nskapet. Var ska jag börja kolla? Eftersom det är en gammal Stiga så startar man den med snöre >:( , går det på något sätt eftermontera är startmotor?

Jocke
 
Det absolut enklaste är att följa tändkabeln till andra anden och sen mäta om kabeln är hel. Har hänt nån gång att den hadde vibrerat av
 
Bytt och justerat tändstift?
Putsat (med magnetfil, inte smärgelduk) och justerat brytarna?

Brukar vara något av dem om alla kablar sitter på plats. Annars kan det vara krysskilen mellan vevaxel och svänghjul som skjuvats av så att tändningen kommer i osynk.

Där har du litet att börja kolla i alla fall.
 
Ingen som vet var man kan få tag på en reparationshandbok till Briggs&Stratton motorer?  Min motor är på 8hk.

Jocke
 
Exempelvis:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=0070163472

Jag kollade för inte så länge sedan och hittade någon till som verkade bra. Kommer dock inte på hur jag hittade den boken.

För mig slutade motorstrulandet med att jag lämnade in min motor (har också en 8hk B&S) vilket kändes slött och bra i slutändan :)
 
Joukko skrev:
Ingen som vet var man kan få tag på en reparationshandbok till Briggs&Stratton motorer?  Min motor är på 8hk.

Jocke
Kan rekommendera Haynes bok!

Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.
 
TorpAnders skrev:
[quote author=Joukko link=1147014927/0#3 date=1147188415]Ingen som vet var man kan få tag på en reparationshandbok till Briggs&Stratton motorer?  Min motor är på 8hk.

Jocke
Kan rekommendera Haynes bok!

Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också  vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.[/quote]

Här syns spetsar och en trasig axel
 
  • PICT2865.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
TorpAnders skrev:
[quote author=Joukko link=1147014927/0#3 date=1147188415]Ingen som vet var man kan få tag på en reparationshandbok till Briggs&Stratton motorer?  Min motor är på 8hk.

Jocke
Kan rekommendera Haynes bok!

Kolla brytarspetsarna och kondensatorn, det är till 90% dom som felar.
Kabel och stift kan det också  vara men mer ovanligt.
Spetsarna triggas av en liten kompositaxel som brukar torka fast eller vara nersliten.[/quote]

Här syns spetsar och en trasig axel
 
  • PICT2865.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som vet hur man får bort "svänghjulet" så jag kommer åt brytarna? Jag hittar inget att skruva loss eller något sånt. Jag tänkte kolla lite mer imorgon igen.

Jocke
 
På den motorn jag tog loss svänghjulet på (en Tecumseh) så satt det en stor mutter som tryckte fast svänghjulet på vevaxeln. Borde vara samma på din Briggs. Tänk på att krysskilen kan gå sönder när man tar loss svänghjulet så se till att du kan få tag på en ny.
 
Här finns förresten ett jättebra forum för hjälp med bl.a. motorer. http://www.hobbytalk.com/bbs1/forumdisplay.php?f=107

Jag fick enorm hjälp med min snöslungemotor i 2-cycle-forumet. Man snappar snabbt upp de engelska termerna och jag tycker de var väldigt hjälpsamma om man inte fattade något speciellt ord på engelska.

Jag fick en komplett servicemanual för exakt min motor som pdf och tror nog att om gänget där inte kan lösa motorproblemet, så kan ingen :)

Lycka till
 
Nu har jag fått bort svänghjulet. :) Jag hittade inget som var trasigt, brytaren öppnade och stängde. Vad kostar brytare och kondensator ungefär? Jag har i för sig inte kollat om kompositaxeln var trasig. Vad kan en sådan kosta? Det är väl lika bra att byta allt så vet man att det är nytt.

Jocke


 
Joukko skrev:
Nu har jag fått bort svänghjulet. :) Jag hittade inget som var trasigt, brytaren öppnade och stängde. Vad kostar brytare och kondensator ungefär? Jag har i för sig inte kollat om kompositaxeln var trasig. Vad kan en sådan kosta? Det är väl lika bra att byta allt så vet man att det är nytt.

Jocke
Om brytarna öppnar tillräckligt så är axeln inte sliten eller trasig, kondingen däremot?

Kolla gula sidorna efter någon trädgårdsmaskinreparatör dom tar hem sånt, brukar vara rätt billigt.
 
har du fått igång motorn en eler????
 
Hur går det för dig...
Jag kan ev hjälpa dig med tips om det behövs längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.