Om mäklaren skriver att tomten är 300 kvm och huset är 100 kvm. Hur stor yta består då själva trädgården av? 200 kvm?
 
Tomten är fastighetens mått, när det gäller villor, så du tänker rätt. Nu blir själva trädgården troligen mindre, då det kan finnas parkering för bilar mm.
 
  • Gilla
Kristina J
  • Laddar…
Tänk på att huset anges ofta med boyta. Det är alltså i princip utan inomhus. Väggarnas tjocklek tar sedan upp några kvm.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
thomas33 thomas33 skrev:
Tomten är fastighetens mått, när det gäller villor, så du tänker rätt. Nu blir själva trädgården troligen mindre, då det kan finnas parkering för bilar mm.
Tack!
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
Tänk på att huset anges ofta med boyta. Det är alltså i princip utan inomhus. Väggarnas tjocklek tar sedan upp några kvm.
Men har de 1,5 plans villa kan du ha 70 kvm nere och 30 kvm uppe. Då ligger tomtytan som huset upptar under 100kvm.

Jag antar att detta gäller ett radhus?
 
harry73 harry73 skrev:
Men har de 1,5 plans villa kan du ha 70 kvm nere och 30 kvm uppe. Då ligger tomtytan som huset upptar under 100kvm.

Jag antar att detta gäller ett radhus?
Ja, det gör det. Jag var mest intresserad av principen, att husets yta alltså ska räknas in i tomtytan.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag antar att detta gäller ett radhus?
Man kan aldrig vara säker, så ja, det är bäst att fråga.
Vårt första hus, på en ö i Göteborgs södra skärgård, hade en tomt om 234 m2.
Och det var ett fristående hus. Själva huset var väl ca 70 m2 i markplanet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.