Skulle försöka åtgärda ett vattnet rann ut långsamt i diskhon i köket, så skruvade isär vattenlåset och rengjorde, men räckte inte så skruvade ner det helt.

Förutom att det inte hjälpte att jag rengjorde det så läcker det nu från anslutningen till diskmaskinen.

Såg sen att jag hade ett vertikalt pluggat rör från avloppet, lossar jag på locket till det så rinner vattnet ut bra, men så ska det väl inte vara, då har jag ju öppet rakt ner mot avloppet (som luktar avlopp...)

BIfogar ett par bilder på hur det ser ut under diskbänken efter jag skruvat ihop det igen, det är alltså den vita gummikopplingen med en klämma runt om som inte håller tät efter jag satte ihop det igen. Har jag missat någon del, eller hur ska jag göra för att få det tät igen? (för tror inte det läckte innan)

Har bott i huset ca ett halvår nu, har inte märkt att det skulle varit så dåligt utlopp hela tiden, det är klart locket till det vertikala röret kanske hade någon mindre glipa från början som släppte in luft?

Tacksam för hjälp, så sjukt frustrerande när man inte lyckas få ihop något efter man tagit isär det... Under diskbänken med synliga avloppsrör, vattenlås och gummikopplingar under en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en vit gummikoppling med metallklämma, nära avloppsrör under diskbänk, med pluggat vertikalt rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under diskbänken med vattenlås, rör, och läckande gummikoppling efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sådan slangkoppling skall inte vara svår att få tät.

Inspektera noga om du har någon spricka i slangen.

Att du har stopp förvärrar, då blir det tryck i slangen när pumpen pumpar ut vatten.

Stoppet sitter kanske en bit ner, under skåpet. Det finns rensfjädrar på byggvaruhus, clasohlson, jula osv. Prova att rensa med en sådan, eller om du har högtryckstvätt så finns det speciella rörrensningsspolslangar till dem.
 
H hempularen skrev:
En sådan slangkoppling skall inte vara svår att få tät.

Inspektera noga om du har någon spricka i slangen.

Att du har stopp förvärrar, då blir det tryck i slangen när pumpen pumpar ut vatten.

Stoppet sitter kanske en bit ner, under skåpet. Det finns rensfjädrar på byggvaruhus, clasohlson, jula osv. Prova att rensa med en sådan, eller om du har högtryckstvätt så finns det speciella rörrensningsspolslangar till dem.
Ska inspektera anslutningen imorgon igen, men när jag testade nu kändes det definitivt att det läckte från själva kopplingen, att den inte blev riktigt tät. Jag drog slangklämman lite uppåt och neråt och mängden läckage ändrades definitivt beroende på positionen.

Tror du verkligen jag har stopp? När jag öppnar locket på det vertikala röret så sugs vattnet ut riktigt snabbt, det är bara när den är stängd vattnet rinner ut långsamt.

För att testa att jag fick kopplingen tät så satte jag på locket igen, och det var då jag märkte att det rinner vatten från diskmaskin kopplingen.
 
Att det rinner bättre när du lyfter på locket tyder ju på att det inte kommer in tillräckligt med luft genom de andra rören till diskhoarna. Är dessa också rengjorda?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Att det rinner bättre när du lyfter på locket tyder ju på att det inte kommer in tillräckligt med luft genom de andra rören till diskhoarna. Är dessa också rengjorda?
Du menar rören från avloppen i respektive vask? Jag plockade isär hela konstruktionen och skruvade loss rören från respektive vask från vattenlåset och har spolat och kört en piprensare igenom, de verkar inte vara igensatta.
 
Står prevex på vattenlåset, men när jag googlade på det så hittade jag följande produkt hos clas ohlson som ser ut att vara identisk med vår, där recensionen tyder på att det är fler som har problem med avrinningen:
http://www.clasohlson.com/se/Vatten...MIkqGBlN-61gIVBouyCh1TAQeUEAYYAiABEgJVufD_BwE

Vad gäller diskmaskinsanslutningen så kan jag inte se några sprickor på varken slangen eller vattenlåset, men fjäderklämman kan i princip glida fritt när slangen inte är satt på vattenlåset, så känns inte som att den kan ha något nämnvärt tryck runt när det är monterat heller.

Är det kanske lägga att köpa ett nytt bättre vattenlås? Rekommendationer på vad jag få tag på idag under lördagen i sydvästra skåne?
 
Bauhaus t ex.
 
Jag tänkte ifs mer på på modell och märke på vattenlås, men blev istället så att jag bara köpte en ordentligt slangklämma och rengjorde vattenlåset ytterligare en gång. Blev av ned läckages, och det rinner bättre nu, inte perfekt men duger tills vidare. Har ändå planer på att byta ut dubbelvasken mot en enkel inte allt för långt fram i tiden.
 
Krilleman
INTRA levererar detta vattenlåset med deras diskbänkar.

http://www.intra-teka.com/svenska/koek

Jag har personligen installerat massor (tusentals!) av denna variant på stamrenoveringar utan problem...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.